Apr-11: ProRail Ombielzen

Zo’n 2 maanden geleden liep ik een rondje door Heiloo. Ik doe dat vaker. Vanuit m’n huis ligt de gemeentegrens met Heiloo op maar 1,5 km. Vaak loop ik dan via de Westerweg over de N9 (Heilooër Tolweg) langs het spoor. En daar lummelden 3 mannen. Het was koud, maar wel erg zonnig.

Ik raakte even met ze aan de praat. Ze wachten op een lading balken, die over een greppel tussen de weg en de spoorlijn gelegd moest worden. Maar ja er was niets en dan kan je ook niets doen. Ze kwamen uit Brabant. Een uit Leende bij Eindhoven en een ander uit Rosmalen bij ‘s-Hertogenbosch. De derde kwam daar ook ergens vandaan, maar dat werd niet verteld. Ze hadden prachtig uitzicht over de weilanden op de duinen.

Ik vind het gek dat mensen uit Brabant hier moeten werken en werknemers uit NH daar een klus uitvoeren. Vooral in de (wegen-)bouw is dat niet vreemd. Het weer was mooi en ik maakte m’n rondje af. Een week later liep ik er weer en nu stond er een enorm lange gele trein. Mocht om die reden niet over de spoorwegovergang. Ding was circa een kilometer lang en vernieuwde de spoorlijn tussen Alkmaar en Heiloo. Kortom een reden voor wat foto’s en nu dus een fotopagina.

Aan de zuidkant waren het allemaal grote gele wagons, die afgegraven grind van de ene in de andere wagon overhevelden. Wat er aan de noordkant gebeurde kon ik niet zien. Daarvoor was het te ver weg. Wel zag ik dat een stapel rails door de ‘Brabantse’ balken was gezakt.

De andere (noord-)kant bekeek ik een dag later. Ging toen door het Fritz Conijntunneltje en liep noordwaarts langs het spoor. Uit de machines kwam een behoorlijk lawaai. Had eigenlijk gehoorbescherming mee moeten nemen. Aan deze kant was een serie wagons met bielzen. Oude houten die onder de rail vandaan kwamen en nieuwe betonnen die onder der rails werden geplaatst. Daartoe reed een soort bielzenbrenger over de wagons. Op een video van de lokale omroep is dat beter te bekijken.

Inmiddels was het me duidelijk dat het geheel zeker een kilometer lang kon zijn. Al snel begreep ik dat onder de westelijke lijn nog altijd houten bielzen lagen. Voor de eeuwwisseling zijn de spoorwegen daar al mee gestopt.

Onlangs was er een uitzending van Zembla over ongezond kiezelstof dat vrijkomt bij dit soort werkzaamheden. Bij dit werk heb ik geen stof vrij zien komen, maar het grijswitte grind is daar zeker toe in staat. Heb wel eens over dergelijke ellende langs de Donau gefietst en m’n hele fiets zat daarna onder een dikke laag stof.

Dergelijke stenen komen uit een Noorse dagbouwmijn, waar grote Nederlandse bouwbedrijven aandeelhouder van zijn. Men is het er over eens dat voor de ‘bedding’ van spoorlijnen een ander (stofvrij) type steen gebruikt moet worden, maar dat gebeurd nog altijd niet. Het zijn vooral de werknemers bij dergelijke klussen die er stoflongen en erger door oplopen.

Geplaatst op 2021-04-11, in Alkmaar, OV-matig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Mooie foto’s, het is inderdaad ongelooflijk hoe dat gaat. Ik heb het hier ook eens gezien bij de woonboulevard.

  2. Indrukwekkend, doet me denken aan het verplaatsen van de molen in Vaassen. Nu zouden ze het nog zo moeten uitvinden dat de trein er met 120 km/u over gaat en in dat tempo het spoor vernieuwt.

  3. Knap staaltje techniek.

  4. Inderdaad apart dat ze mensen zo’n eind laten reizen, terwijl het sneller en praktischer zou zijn om ze in te zetten in hun eigen omgeving.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: