Apr-25: Bootjes Volgen

Iedereen kent Flight24 of vergelijkbaar, waar mee je vliegtuigen kunt volgen. Bestaat ook voor de treinen op het Nederlandse spoor. En er is een wereldwijde versie voor schepen. Die kan je gebruiken om te zien dat de Ever Given nog altijd in een groot meer halverwege het Suez-kanaal ligt.


Natuurlijk kon je ook zien dat de Escape (het veel kleinere containerschip dat bij Vlieland rondjes draaide) al een flinke tijd aan de kade in Schiedam tegenover scheepswerf Damen lag. Is eergisteren verplaatst naar de Maasvlakte. Misschien is ie inmiddels gerepareerd. En dan was er nog de Eemslift Hendrika, die slagzij maakte voor de Noorse kust. Lag een tijdje bij Alesund en ligt nu in Harlingen.

Een kleine maand geleden voer een 12 persoons pontje door Alkmaar:

Kon meteen bedenken dat die naar de Rekervlotbrug ging. Die brug is aangevaren door een zandschip en al 2 maanden buiten gebruik. Bij thuiskomst zag ik dat de Paddegat IV uit Woubrugge (Zuid-Holland) kwam. Nu zie je dat dat ding de hele tijd heen en weer vaart net ten noorden van de Rekervlotbrug. Vandaag dan weer niet, in het weekend vind de provincie NH dat niet nodig.

En niet dat ie meteen werd ingezet. Eerst werden aan beide kanten aanlegsteigers aangelegd. Dat heeft een dag of 14 geduurd. Je zou denken; ‘was met dezelfde inspanning niet de brug te repareren?’ En waarom moet er op het laatste moment zoiets aangelegd worden. Deze brug is zo vaak en zo langdurig buitengebruik (circa 4 van de 12 jaar dat ie er ligt), dat je al eerder preventief zoiets had aan kunnen leggen.


.

De plek is er overigens behoorlijk ongeschikt voor, vooral aan de kant van de N9. Daar moeten fietsers nu dan ook een flinke helling nemen. Misschien was een ‘uitvaarbrug’ iets geweest. Alkmaar had ooit een uitvaarbrug. Ding zou precies zo lang moeten zijn als de 12 meter ruimte tussen de landhoofden en pontons.

Kan je ook de hele tijd laten liggen tot er weer eens een schip komt. Op dit deel van het het NH-kanaal is dat een paar keer per dag. Die tijden zijn bekend, want ze kunnen net o min ‘onder’ de 2km noordelijkere oude (probleemloze) Koedijkervlotbrug door.

En als er een schip komt, dan doe je de gewone slagbomen dicht en voor je de uitvaarbrug uit totdat het schip voorbij is. Spaart een berg brandstof en de ‘kapitein’ kan heerlijk een boek lezen. Sterker nog die zou alleen even kunnen komen als er weer eens een schip door moet. In Frankrijk hebben ze zo’n afroepsysteem voor de bediening van veel sluizen.

Punt is wel dat je die uitvaarbrug een klein tijdje niet kan gebruiken als de brug dadwerkelijk wordt hersteld. Maar ervaring heeft geleerd dat ‘herstellen’ van deze brug een paar dagen werk bedraagt en daarvoor vele maanden wachten op aanbiedingen en materiaal.

Dat het weer lang gaat duren mag je ook afleiden uit de speciale webpagina die de Provincie voor de Rekervlotrug heeft gemaakt.

Advertentie

Geplaatst op 2021-04-25, in Alkmaar, Brugmatig, Fietsen en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Hoe ze het ook doen, het is nooit voor iedereen goed.

  2. Vooruit kijken is een apart iets in onze ambtelijke wereld.

    Mooi, dat jij weer heel kritisch de vinger op de zere plek weet te leggen.

    Zouden de verantwoordelijken verplicht bij jou kunnen lezen?

    Zonnige groet,

  3. @Rob; Ik schrijf alleen maar dingen van me af en verwonder me slechts. Daarbij weet ik de provincie ook direct te benaderen, maar dat zou alleen 5 weken eerder zin gehad hebben. En toen wist ik nog niet dat ook deze reparatie weer zo lang zou gaan duren en dat ze over een pontje nadachten.

  4. @Sjoerd: Het basisprobleem is dat deze nieuwe ‘verbeterde’ vlotbrug niet van hout is, zoals de andere 3 die al sinds 1820 in het NH-Kanaal functioneren. Deze keer moest het beter en werd het staal met composiet. Bij de levering ging de Groningse aannemer al failliet. Ding is in Flevoland en Groningen gebrouwd. Kortom veel problemen om zoiets te herstellen. Met hout kan je zo ongeveer elke lokale timmerman er op af sturen. ;-)

  5. Appelvrouw

    Ik ben zelf niet geïnteresseerd in bootjes, treintjes of vliegtuigjes kijken, maar heb de bootjeslink aan ManB gegeven voor zijn vader, die vindt het prachtig.
    Bruggenperikelen kennen wij helaas ook. 3 jaar geleden werd de paddepoelsterbrug aangevaren en defect. Alle handelingen van rijkswaterstaat zijn breeduit gemeten. Het was een intensief gebruikte brug, nabij universiteit. Maar inmiddels zijn we 3 jaar verder en nog altijd zonder brug, of ander alternatief, behalve dan een paar kilometer omfietsen.

  6. Appelvrouw

    Oh, dat is een heel foute link hoor! Sorry, die zat blijkbaar nog in mijn geheugen. Ik bedoelde deze:
    https://www.dvhn.nl/groningen/Kamervragen-over-de-Paddepoelsterbrug-in-Groningen-Ga-direct-aan-de-slag-met-een-lage-beweegbare-brug-26600535.html

  7. @Appelvrouw: Doorgaans pas ik foutjes aan,
    maar deze laat ik liver staan.
    Weer eens een ander geluid van Koolmees.

    Mis wel de meerkoet, meeuw en nijlgans die ik hier het meeste hoor.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: