Jun-06: Beetje Ontspoord?

Hier 2 foto’s van een rare wissel. Betreft station Alkmaar, spoor 1 naar Heerhugowaard. Bij de huidige dienstregeling gaat het vooral om sprinters richting Hoorn. Die rijden dus van links naar rechts over dit ding:


In deze stand van de wissel is dat niet handig. De trein ontspoort, omdat de rechter rail al vrij snel ophoudt:

Dus hoor en zie ik deze wissel af en toe van stand veranderen. Dit gaat al zeker 12 jaar zo (streetview 2009) en zou zelfs wel eens meer dan 25 jaar gaande kunnen zijn (rechtdoor spoor verdween na 1995 van topotijdreis van het kadaster). Lijkt mij onzinnig. Laat ‘m gewoon in de enige stand, die voorzien is van vervolgrails. Of beter haal deze onnodige wissel weg.

Ik vraag me af wat hier de lol van is. Nu weet ik van deze, maar zullen er nog meer van dit soort spookwissels zijn?

Geplaatst op 2021-06-06, in Alkmaar, OV-matig, Ximatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Ik vind het wel geinig 😂

  2. Ik zie ook geen bij de rechterrail behorende linkerrail. Het zal werkverschaffing zijn voor een stagiair. Of om te oefenen.

  3. marieclaire: het is beide, een wissel voor een stagiair om te oefenenen, eindelijk een serieuze stageplek, waarbij je fouten kunt maken die de krant halen

  4. typisch gevalletje MMF, Mensen maken fouten…

  5. Ik heb het stukje een klein beetje aangevuld. Bij de eerste streetview-opname uit 2009 is het rechtdoor spoor al weggehaald. Op de topotijdreiskaart is dat al in 1995 zo. Maar die laatste is erg lastig te bekijken. Net niet genoeg details. Te kort ruimte om alle sporen aan te geven.

  6. @Staartje: Dat is het zeker. Maar nu ik weet dat dit al een paar decennia zo is, moet het toch ook anderen (denk mensen van Prorail/NS) dit zijn opgevallen.

  7. ximaar:ik vind het vooral een typisch voorbeeld van je scherp waarnemingsvermogen

  8. Dus als de wissel wisselt en niet op tijd terug, dan gaat het, eh, mis. Maar daar komt dan toch ook de trein naar Den Helder overheen? De treinen naar Haarlem en Amsterdam gaan rechtdoor naar spoor 4 en 5. Ik was daar honderden keren de afgelopen 45 jaar…

  9. @Blewbird: Tot enkele jaren geleden stopte vooral treinen van Arnhem naar Den Helder op Spoor 1. Die rijden op dit moment allemaal over 2 en af en toe 3. Veel eerder was 1 de parkeerplaats voor de trein van en naar Maastricht. In die tijd kwam geen trein over deze wissel. Op dit moment gaat de sprinter naar Hoorn er halfuurlijks over. Soms gaat die trein langs spoor 2. Ik wist het niet precies. Door corona zit ik al anderhalf jaar niet meer in de trein. Heb het dus met OV9292 moeten bekijken.

  10. @Jan: Deze wissel ligt naast de doorloopkant van het busstation. 1 van m’n vele wandelroutes. Op een bepaald moment hoorde ik de wisse,l die van stand veranderde. Keek en zag dat het dus nog maar een halve wissel is. Marieclaire gaf het al aan, 1 spoorstaaf voor rechtdoor is weggehaald en de ander stopt al na een paar meter. Vanaf die tijd ben ik eens gaan opletten en zag ik regelmatig een stand die de trein het gras in stuurt. 25 jaar geleden was dat een heel kort opstelspoor, maar dat is echt al jaren niet meer zo. De huidige treinen zijn veel te lang voor dat stukje.

  11. Nou ben ik ook benieuwd Ximaar. Ik vind het knap dat je kunt zien dat dit een ‘spookwissel’ is!

  12. Een wissel die in één stand wordt vastgezet functioneert na verloop van tijd niet meer. Moet regelmatig in beweging blijven.

  13. @xxx.40: Punt is dat het nog maar half een wissel is en dat ie in 1 stand de trein laat ontsporen. Kan me ook niet voorstellen dat het weggehaalde stukje rails na enkele decennia weer terugkomt. Zou dus dat ding vervangen door vaste rails. Nu verandert ie dagelijks een aantal keren, mogelijk wel 20. En staat ie langere tijd in de ontspoorstand.

  14. het is bijna te grappig om waar te zijn, het doet me denken aan de vierkante wielen van weleer, vierkante wielen die in de herfst optreden ondanks de vele ingenieurs die liever ronde wielen hebben, een vroeger klasgenoot van mij mocht dat in de pers uitleggen, is niet helemaal gelukt

  15. Ligt die er niet omdat er eerst een planning was voor nog een spoor? Wel vreemd!

  16. @Liesbeth: Tot circa 1995 heeft een meter of 50 spoor gelegen met stootblok. Verder gaat niet, daar ligt een grote weg langs het NH-Kanaal. Dat ‘opstelspoortje’ was waarschijnlijk te kort en is weggehaald inclussief bielzen. Nu is er niets meer van te zien omdat het begroeid is met gras.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: