Jul-07: e-Bike vs Terrasterreur

In de afgelopen dagen vielen 2 dingen samen. De gemeente Alkmaar wil een belangrijke hoofdfietsroute door de stad verbieden en iemand had een stukje in een landelijke krant geplaatst over teveel aandacht voor de e-bike:

Laat-west
Beide items hebben iets met elkaar te maken. Zo is de aanleiding voor het verbieden van de fiets de zogenaamde e-bike. ‘Het is niet leuk winkelen als er steeds fietsers langs je zoeven.‘ En zo’n verbod komt vreemd over als diezelfde gemeente een jaar eerder raadsbreed een fietsnota heeft aangenomen waarin dezelfde winkelstraat als hoofdfietsroute is opgenomen.

In het afgelopen jaar is een onderzoek verricht om een 300 meter winkelstraat (Laat-west) mooier in te richten, door er weer stukjes gracht in te graven of door meer groen aan te planten. De keuze was stukjes gracht, maar dan geen fietsers meer toelaten of meer groen waarbij doorgaand fietsverkeer nog wel mogelijk zou zijn.

Enquete
Daar hoorde ook een enquete bij en daaruit bleek dat 80% er tijdens winkeltijden helemaal geen fietsers meer wilde hebben, ook niet bij de groen-variant. Als reden dat je er niet rustig kan slenteren als er steeds fietsers voorbij zoeven. De uitslag (waar het college van B&W achter staat) is nu dus geen gracht en geen fietsers.

De vragen in de enquete waren niet specifiek gericht op het fietsverkeer. Er werd dus niet gevraagd wat er dan wel met de fietsers moest gebeuren. Of dat men het wel goed zou vinden als de fietsers daar te gast zijn en er minder hard zouden fietsen.

Oudegracht-west
Kortom het is in de commissie Ruimte geweest. De Fietsersbond heeft een duidelijke brief aan alle fracties gestuurd en een 3-tal mensen aan de Oudegracht-west spraken in. Zij waren bang dat deze fietsers nu vlak langs hun huis moeten, waar niet eens een bruikbare stoep is voor de vele wandelaars. Die weg is 3,7 meter smal en dient ook voor aan en afvoer van veel parkeerverkeer. Naast een rijdende auto blijft effectief minder dan 1,4 meter over voor fietsers en wandelaars. Dat terwijl de Laat-west tussen 12 en 16 meter tussen de gevels heeft.

Er zou volgens de gemeente nog een onderzoek komen voor het doorgaande fietsverkeer. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Zoeven
Wat me stoorde waren de politici die het maar steeds hadden over fietsers die langs je zoeven. Je kan dan bedenken dat het over de e-bike gaat. En er zijn idd e-fietsers die flink hard gaan. Geldt net zo voor wielrenners. En zoals de schrijfster van de ingezonden brief zijn er meer mensen die het e-bike-gebruik en aandacht op z’n minst overdreven vinden.

Ooit waren deze fietsen bedoeld voor (vooral oudere) mensen met een zwakke conditie. Aanvankelijk reed een deel daarvan flink hard, dat is inmiddels wel veranderd. Zelf fiets ik 20km/h en ik haal veel vaker deze oudere e-bikers in ipv dat zij mij inhalen. Wat mij betreft mag de trapondersteuning stoppen bij 18km/h.

Maar de e-bike is ook ontdekt door de vrouwen tussen 20 en 40. Zij reden voordien op een snorscooter. De e-bike is zeker gezonder, maar veel inspanning vergt het niet. Vaak gaan zij gewoon 25km/h rechtopzittend en zonder een druppeltje zweet. Hun bakfietsen zijn inmiddels ook voorzien van een elektrische hulpmotor. Gaan ze ook flink hard mee. Mannen in die leeftijdgroep zijn er ook, maar rijden vaker of een fiets zonder trapondersteuning.

Een 2de groep is schooljeugd. Als ze maar iets te ver van een vervolgschool wonen, dan kopen de ouders voor hen ook een e-bike. En dat is beter dan passief in de bus hangen of op een snorscooter. Maar een deel is tussen 12 en 16, die wel op een e-bike mogen maar niet op een snorscooter. Toch is gewoon fietsen een stuk gezonder en dan gaan ze meteen minder snel.

Van deze 2 groepen heb je op de Laat-west weinig last. Het is geen schoolroute en de vrouwen die er fietsen bezoeken er vaak een winkel en dan hebben ze ook niet bepaald haast.

Maaltijdbezorgers
De grootste ellende voor die straat zit in de bezorgers van pizza, döner, salades en/of andere maaltijden. Vroeger deden ze dat met scootertjes. Zeker de helft zit nu op een e-bike naar de smartphone te staren en veel van die gasten zijn behoorlijk jong. Ze gaan met maximale trapondersteuning. Voor de e-bike is geen leeftijdgrens. Daarbij anticiperen ze prima, je hoort niet van ongelukken. Vraag me wel af of ze niet te jong zijn voor dit betaalde werk.

Voordeel is weer wel dat een groot deel van deze e-jongelui na winkeltijden fietst. Mensen bestellen overdag niet zoveel. Wel is het zo dat ik ze de hele dag door zie. Het zijn er gewoon erg veel en veel van deze zaken zitten in de Binnenstad, waaronder 5 of meer aan het stukje Laat-west. Er is ook een soort ontheffing, maar hoe dat precies zit weet ik niet. Dwz in de Binnenstad is het verboden voor brommers en snorscooters, maar dat geldt niet voor die dingen als ze er voedsel mee bezorgen.

Terrassificatie
Iets anders is de wildgroei aan terrassen. Door corona is dat versterkt, maar ook voor die tijd nam het in rap tempo toe. Oorspronkelijk betrof het het Waagplein, de Plattestenenbrug en rond de Grote Kerk. Voor de coronatijd zijn daar de Turfhaven, Kraanbuurt, Mient, een stuk Canadaplein, Noorderkade en het Ijkgebouw. Plus her en der nog wat kleinere terrasjes.

Gek is dat niet. Mensen kopen veel meer online, in buitenwijken of op bedrijventerreinen. De leegstand neemt dus toe en zeker de V&D en Primark laten gapende gaten achter. Die worden ingevuld met kappers en nagelstudiootjes en horeca. Of beter broodjeszaken. Langs de Laat-west zitten ook een handjevol van dit soort zaken als de Subway en McDonalds.

Ze zetten hun tafeltjes op het brede voetgangersdeel, zodat meer voetgangers voor de rijbaan (voor fietsers en bevoorrading) kiezen. Kortom ze creëren hun eigen probleem. En dan valt de Laat-west nog best mee. De Mient en Kraanbuurt zijn veel erger. Ook een zeer belangrijke fietsverbinding, waar erg veel horeca is gekomen. Je snapt niet dat mensen zoveel moeten versnaperen om dat overgewicht er later weer met de e-bike of in de sportschool af te krijgen.

Lukt ook niet. Gemeente Alkmaar gaat ook voor gezond. En dat kan je maar beter bij de bron (inname) beginnen.

Terrassen hebben de laatste jaren een extra functie gekregen. Roken mag daar nog. Je ziet dan ook het hele jaar door terrasverwarming voor de buitenrokers. Dat willen ze natuurlijk ook bij de Laat-west.

Eigen meting
Gisteren heb ik nog een klein onderzoekje gedaan naar het huidige gebruik van de Laat-west. Bij Primark en de C&A heb ik geturft wat er reed en hoe snel ze reden. Ik ben daar redelijk ervaren in. Weet ook dat het een momentopname is (in dit geval rond 15:00). Heb 3 snelheidsgroepeen bedacht. 0 tot 15 km/h noem ik laag. 16 – 20 noem ik gemiddeld en 21 of hoger noem ik hoog.

In 20 minuten telde ik 81 voorbijgangers op wielen. 60% zat op een gewone fiets. 23% zat op een e-bike. 6% reed op een snorscooter, die daar nu al verboden zijn. Verder nog 1 handbiker, 1 vouwfiets, 2 scootmobilen een bestelwagen, een taxi en een gewone personenauto gezien. Die laatste 2 zullen ontheffing hebben. Verder geen wielrenners, geen ligfietsen, geen speedpedelecs, geen bromfietsen*, geen stepjes of skateboards die sneller gingen dan 12km/h,  geen trikes/quads*, geen vrachtwagens of trekkers. (* Doorgaans zie ik er regelmatig bromfietsen van maaltijdbezorgers. De Quadgek, die er ruim 50 rijdt heb ik al een tijdje niet meer gezien.)

Van de snorscooters reed 100% 25 of harder. Van de gewone fietsen reed 4% sneller dan 20 en zou je zoeven kunnen noemen. Van de e-bikes reed 21% sneller dan 20. De auto’s reden niet harder dan 15km/h. De e-bakfietsen bleven ook onder de 20km/h. Zag maar 5 bezorgertjes op een e-bike en ook die hadden op dat moment geen haast. Als je de snorscooters buiten beschouwing laat, dan reed maar 8% sneller dan 20 en minder snel dan 26 km/h.

De echte overlast zit nog altijd in de snorscooters, waar dus niet op wordt gehandhaafd. Tijdens eet-uren neemt die overlast (en die van de bezorg e-bikertjes) enorm toe. De gemeente zou daar eerst eens naar moeten kijken. Denk ook aan betere afspraken met de maaltijdbezorgers.

Lagere snelheid
De Fietsersbond heeft wel een aardig idee. Zet borden neer met ‘winkelerf’ en geef zo aan dat je de snelhed tot 15km/h moet beperken. De helft van de fietsers doet dit nu al. En zoiets geldt dan ook natuurlijk voor de maaltijbezorgers.

Het viel me ook op dat de Laat-west 10x zoveel fietsers verwerkt dan de Oudegracht-west. Het wordt dus echt wel een probleem als de fietsers naar de Oudegracht-west worden verjaagd. En als dat verjagen eenmaal begint, dan gaat het vaak door. Moet je over de Nieuwlandersingel, die ook te smal is. De methode van Den Bosch is veel slimmer. Laat fietsen op meer plekken toe zodat het minder geconcentreerd is en dus minder overlast oplevert.

Buitenpoorters
Dit stuk is eigenlijk voor mensen die in Alkmaar wonen en de situatie kennen en die voor hen beleid maken (en waarvan ik de indruk heb dat die weinig in de Binnenstad komen). Voor de mensen van buiten zal het niet simpel te volgen zijn. Aan de andere kant spelen dit soort discussies ook in andere oude binnensteden van Utrecht, Zwolle, Amersfoor, Leiden en dergelijke. Alkmaar heeft een redelijk groot voetgangersgebied met veel kleine straatjes als de Hekelstraat, Fnidsen, Magdelenestraat en vooral de Langestraat. Die laatste is onze 9 meter brede koopgoot. Daar is geen ruimte voor terrassen, aangezien er erg veel mensen lopen. Na winkeltijden zie je daar fietsers rijden. Mag eigenlijk niet, het wordt gedoogd. De Laat-oost blijft zelfs open voor auto’s. Bij de Laat-west zijn veel minder wandelaars en ik verwacht daar geen toename van. Als de fietsers daar verboden worden, dan zullen ze er aanvankelijk ook blijven rijden na winkeltijden. En uiteindelijk ook maar de rest van de dag, omdat je er geen last van voetgangers zal hebben. Wat dat betreft lossen dit soort zaken zichzelf prima op.

Geplaatst op 2021-07-07, in Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s