Okt-08: De Pancrasser Spaarpaal

Sint Pancras heeft al jaren een verkeersprobleem. Er wonen teveel mensen, die van de auto gebruikmaken op de doorgaande hoofdroute (Twuyverweg-Bovenweg). De Bovenweg en nog wat andere wegen (zoals ook de Benedenweg) zijn (veel) te krap bemeten. Onderzoek wees uit dat het niet aan mensen van buiten het dorp ligt. Voor hen is het geen aantrekkelijke sluiproute. Aanvankelijk was dat deels wel zo aan de zuidzijde tussen de Vroonermeer en Beverkoog. Buurgemeente Alkmaar heeft dat jaren geleden opgelost door een spitspaal. Een paal die in de spits de Herenweg, het verlengde van de Bovenweg afsluit.

Het echte probleem ligt aan een recentere woonwijk/slaapwijk aan de noordoostkant, die slecht ontsloten is. Sint Pancras biedt geen werkgelegenheid. Veel van deze forenzen rijden het hele 30km/h-dorp door om zo bij de Kruissloot naar de N245 richting A9 te rijden. De alternatieven zijn flink om en dan sta je in het midden van Broek op Langedijk vast richting N242 of je komt bij de Spanjaardsdam de Nauertogt richting N245 niet op. Aan dat laatste wordt gewerkt, maar ook dat zal niet alles oplossen.

Tijdens de corona waren er een aantal online-bijeenkomsten met bewoners en belangengroepen. Een betere duidelijkere inrichting van de Bovenweg, waarbij vooral veel gevraagd werd om een fietsstraat met de auto te gast. Fietsers bepalen dan het tempo. Nu fietsen mensen er liever niet omdat het er te druk is met auto’s. Voor voetgangers ontbreken her en der grote stukken trottoir wegens datzelfde ruimtegebrek. Zij lopen noodgedwongen (met rollator) op/langs de weg. Die drukte zorgt er dan ook voor dat er overdag niet te hard wordt gereden.

Volgens een aantal bewoners gebeurt dat hardrijden ‘s-avonds laat. Zou kunnen. Ik fiets er zelf rond die tijd terug van bijvoorbeeld verjaardagen en mij is het nooit echt opgevallen. Eerder dat je er echt totaal niemand ziet. Op de Twuyverweg (die breder/rechter is en fietssuggestiestroken heeft) wordt wel harder gereden dan de toegestane 30km/h. Ook op het zuidelijke deel van de Bovenweg tussen Reigerlaan en Kruissloot wordt wat harder gereden door meer ruimte. Daar liggen dan ook wat verkeersdrempels.

De spaarpaal werd ingebracht door het onderzoeksbureau en die optie is nu als eerste uitgevoerd. De bewoners leek het wel iets, maar echt enthousiast waren ze er niet over. Een spaarpaal levert geld op voor een bepaald doel als automobilisten er niet harder dan 30km/h langs rijden. Overdag doen de meeste dat nu al. Zeker op het krappere noordelijkere deel met wegversmalling en veel in- en uitrijdend winkelverkeer. De paal zou 700 meter naar het zuiden moeten. En je zou die paal dus eigenlijk alleen tussen 20 uur ‘s-avonds en 6 uur ‘s-morgens moeten laten werken. Maar dan gaat ie bitter weinig opleveren omdat er zo weinig verkeer is.

Daarbij blijft ie bedoeld om de snelheid in toom te houden en zal ie niet automobilisten op het idee brengen om een andere route te kiezen of wat vaker de fiets te pakken. Het basisprobleem (teveel autoverkeer) wordt er dus niet mee aangepakt.

Je mag zelfs hopen dat het niet averechts gaat werken. Dat een groepje inwoners op het idee komt om frequenter langs de spaarpaal te rijden, met wat rondjes Bovenweg-Kruisbosweg-Benedenweg-v/d Vijzellaan-Bovenweg. Om zo sneller de waterpomp (of was het nou een zandbak?) voor de school bijeen te sparen.

Geplaatst op 2021-10-08, in Fietsen, Regiomatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Meteen ook even een eigen reactie. Op de plek waar de spaarpaal staat is een wegversmalling bij een school en ietsje verder een zeer drukke in en uitrit naar/van het Dekamarkt-parkeerterrein. Beide zorgen er voor dat er zeker niet op dit deel te hard wordt gereden tijdens supermarktopeningstijden. Volgens mij is ook niet vastgesteld (gemeten) dat op derze plek te hard wordt gereden. Heb daar niets over in het eindrapport gelezen. Dwz er wordt wel gerept over te hoge snelheden op het 700 meter zuidelijke ruimere deel van de Bovenweg, maar ook daar geen cijfermatige onderbouwing. Ik heb nooit ergens gelezen dat er op snelheid is gecontroleerd en daarmee kan je dus naderhand ook niet bepalen of die spaaarpaal effect heeft gehad.

  2. Een serieuze oplossing vind ik dit ook niet, maak er dan meteen een 30 km zone van en controleer op snelheidsoverschrijdingen.

  3. Het complete dorp is al jaren een 30km-zone (heb ik inmiddels in de text toegevoegd). Op snelheid controleren ze niet omdat de inrichting niet overal voldoet.

  4. Ik moet zeggen dat ik het idee van zo’n spaarpaal wel origineel vind. Dat is nieuw voor me. Maar hopelijk gaat het ook echt werken…

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: