Okt-13: Super Buick

Ongeveer een jaar geleden ontstond er een woordgrapje, waarbij de we de Skoda Superb uitspreken als Skoda Super B. ‘We’ betreft een nietziende kennis, ik en een taxichauffeur die in zo’n ding m’n kennis af en toe naar het ziekenhuis rijdt. Wie er mee begonnen is weet ik niet meer.

Laatst doorzocht ik m’n oude foto’s op oldtimers en toen trof ik achter op een Buick uit 1951 Super B, waarbij de B een stuk groter is. Kortom ons woordgrapje gaat al terug tot 1951. Dacht ik.

Maar bij flink foto’s zoeken op het internet kwam ik er achter dat ik toevallig de eniige auto met zo’n kont op de foto heb gezet.

Ik had al eens beloofd om een fotopagina met Buick’s te maken. Bij deze is dat gebeurd. Eigenlijk zijn ze allemaal van een soort autoshow in Almere, waar ik bij toeval in 2016 doorheen fietste. De laatste 2 foto’s zijn in Alkmaar. Een heb ik al eerder geplaatst. Die stationwagen is  een paar jaar later uitgebrand. Zal een klap gegeven hebben als de gasinstallatie het begeven zou hebben, maar daar las ik in het bericht niets over. Buick is overigens een naam van een Schot die naar de USA emigreerde. In het Schots betekent Buick gewoon Buik.

Geplaatst op 2021-10-13, in Overmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Auto’s blijven fascineren. Toch associeer ik ze met dampende uitlaat, de geur van benzine en de ANWB op de achtergrond. Ik heb niets met die electrische dingen…

  2. super B. Als je het uitlegt is het geen grap meer, maar ik vat hem niet.

  3. alleen het woord BUICK vind al geweldig als je op zijn Amerikaans uitspreek.

  4. @Bytheway: Bjoewik ;-) Je kent waarschijnlijk ook het recentere fitsenmerk Qwic, dat graag uitspreek als Kjoewik.

  5. @Dhyan: Het is zeker geen dijenkletser. Toch laat ik hem nog een tijdje inzinken en kom er wat later op terug.

  6. @Sjoerd: Eigenlijk vind ik alleen de bovenste uit 1929 mooi. Die anderen zijn meer opvallend. Zelf vind auto’s prima, als ze niet teveel rijden en als er meer dan 1 persoon in zit. e-auto’s is een lastig verhaal. Als die op uit steenkoolgemaakt elektrisch rijden, dan vindt er alleen uitstootverplaatsing plaats. Het gewicht aan meegezeulde accu’s is ook niet energiezuinig. En hoe het uiteindelijk gaat met het recyclen van de accuberg moeten we nog even afwachten.

  7. De CO2-voetafdruk van een elektrische auto schijnt 6 tot 9 keer zo groot te zijn als een auto die op fossiele brandstof rijdt. Dat las ik ooit ergens. Of het echt waar is, heb ik niet onderzocht. Mijn boerenverstand maakt me wijs dat het sowieso duurzaam is om een auto zo lang mogelijk te gebruiken. Mijn 13 jaar oude op diesel rijdende Volvo gaat zat 20 jaar mee, dus de komende 7 jaar rij ik nog niet elektrisch. En je schijnt diesel te kunnen maken van lucht en zonne-energie: https://www.deingenieur.nl/artikel/diesel-uit-groene-stroom. Misschien moest ik maar eens een eigen dieselfabriekje gaan bouwen.

  8. Het is nog mooier: je kunt CO2 omzetten in diesel. Misschien kan de diesel-motor daardoor op termijn concurreren met de electrische auto. Mijn diesel rijdt 1100 kilometer op een volle tank. Zulke actieradia kunnen e-wagens nog niet aan tippen.

  9. @Mark: Dat dieselverhaal is al uit 2015. Zal eens verder zoeken of er opvolging is, of dat er toch een denkfout in zit. Komt helaas vaker voor. Bij De ingenieur verwacht ik dat overigens niet zo snel. Wat mij betreft wordt er meer ingezet tegen lege auto’s. Dwz 80% rijdt alleen in een blikken ding van 1,8 bij 4 of meer meter. Zoiets vergt dan ook nog eens parkeer oppervlak thuis en op het werk. Dan staat ie daar 22 van de 24 uur leeg. Bij een gemiddelde bezetting van 1,5 of meer lossen vrijwel alle files op en verbruik je per persoon minder brandsof en in geval van deelauto’s of dergelijke minder parkeeroppervlak en minder grondstoffen. Punt is dat je moeilijk van de 1-zitters af komt. Het OV lukt dat niet, de (e-)fiets lukt dat wat eerder, maar ook niet echt. Overigens is er met de woningnood ook zoiets aan de hand. Het aantal mensen per huis neemt af en het aantal vierkante meters woonoppervlak neemt per persoon toe. Alles volbouwen en zorgen dat uiteindelijk iedereen per persoon een groot huis heeft lijkt mij daar ook niet de oplossing.

  10. Het probleem van de eenzitters is hardnekkig. Als ik naar mezelf kijk bijvoorbeeld. Ik rij in een 5 persoons v50 van middelbare leeftijd. Ik ben gescheiden en ben regelmatig chauffeur voor de kinderen. Slechts een aantal momenten per maand wordt de auto volledig gevuld met mijzelf en de kinderen. Het grootste deel van de tijd rij ik er alleen in. De v50 was twee jaar terug een rationele keuze. Een rekensom. Hij is groot genoeg voor de maximale bezetting. Ik zou er niet mee naar Zuid-Frankrijk rijden met alle kinderen, daarvoor is hij te klein. Maar dat was ik sowieso niet van plan. De keuze is een compromis. En ik geloof dat je auto’s zo lang mogelijk moet gebruiken om hun CO2-voetafdruk optimaal te verkleinen.

  11. @Mark: Dat maximaal benutten kent ook een grens. Qua auto’s heb ik weinig tot geen ervaring. Heb wel een paar jaar geleden een nieuwe koel/vriescombinatie gekocht. De oude was inmiddels 30 jaar oud. Destijds was ie wat zuiniger dan de concurrentie. Inmiddels vrat ie 350kWh per jaar. Heb nu een nieuwe die 88 neemt. Dat ding verdient zich aan stroomkosten dus behoorlijk snel terug. Ik weet alleen niet of deze heel lang mee gaat en die andere oude mogelijk nog langer. Dingen kunnen ook zomaar kapot gaan. Is wel een eenvoudig merk en vaak zijn die beter te repareren. Het is ook belangrijk of die oude goed gerecycled wordt. Heb echter geen idee hoeveel energie daar in gaat zitten ten opzichte van de materiaalopbrengst. Dus is het eigenlijk niet te vergelijken, behalve dan dat de nieuwe op termijn duidelijk goedkoper is aan stroomkosten.

    Iets anders is dat er wel kleinere auto’s zijn, maar ik niet zie dat daarvan 2 in 1 parkeervak worden gezet of 3 verdeeld over 2 parkeervakken.

    Het autodelen wil volgens mij over de gehele wereld ook niet echt lukken. Ondanks dat dat met apps veel beter te organiseren moet zijn. In Tsjecho-Slowakije werd gereedschap vaak per flatgebouw aangeschaft. Denk aan 1 goed boormachine per 30 appartementen tegenover hier iedereen een goedkopere boormachine per huishouden, die maar een paar uur per jaar wordt gebruikt. Of de Tsjechen en Slowaken nu nog altijd zo bezig zijn weet ik niet. De kans is groot dat onze consumptiemaatschappij hen ook meer bezitterig en individualistischer heeft gemaakt. Probleem met auto’s is dat mensen die dingen allemaal tegelijk willen gebruiken.

  12. Je hoort heel vaak dat we toe moeten naar een circulaire economie. Maar inderdaad zou je ook meer collectief eigenaarschap willen. Mijn moeder woont in een seniorencomplex waar het tuingereedschap collectief eigendom is. Dat vind ik echt een heel mooi concept. Ik woon in een keurig buurtje met nette tuintjes, maar we delen nauwelijks met elkaar. Allemaal bubbels. Ik leen mijn kruiwagen wel regelmatig uit. Die staat ook voor algemeen gebruik in het gangetje achter mijn tuinpoort. Eigenlijk moet iedere buurt een buurtschuur hebben waarin de gedeelde spullen staan. Maar ik denk dat ik dat er hier niet door krijg.

  13. Vond nog een 7 jaar oude fofo van een Buick Widcat ui1965. Heb ik aan de fotopagina toegevoegd.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: