Mei-05: Roltrapbeleid ProRail

Ik had het gemist dat ProRail (die schijnbaar niet alleen pro-rails zijn, maar ook pro-roltrappen) energie wil besparen door roltrappen vaker uit te schakelen als er niemand op staat. Ik las dat pas later, nadat ik deze spotprent had gezien.

De website van Toos en Henk werd een paar maanden niet bijgewerkt, mogelijk ook om energie te besparen. Ik kon ze nog wel volgen in de regiokrant, maar daar worden ze tegenwoordig behoorlijk klein in afgebeeld, mogelijk eveneens om energie te besparen.

Het leuke is dat het station van Alkmaar al enkele jaren dit soort roltrappen heeft. De ‘leukste’ zit aan de achterkant. Gaat alleen omhoog. Noem ik voor het gemak de ‘oplopers’. Maar als ze er eenmaal opstaan, dan lopen de meesten niet meer en zijn het gewoon opstandelingen. Als er geen verse oplopers zijn, dan stop ie na een minuutje.

Naar beneden gaat dus gewoon met de trap. In het plaatje hierboven noem ik deze stationverlaters daarom maar de aflopers. Die aflopers gaan voor een groot deel linksaf richting fietsenstalling, het UWV of woonwijk De Hoef. De meesten daarvan volgen de paarse lijn. En dan lopen ze door het oog (S = Sensors) voor de roltrap. Die springt dan weer doodleuk aan, terwijl er niemand naar boven wil. De aflopers komen uit een trein en die ga je echt niet meer gaat halen als je nu nog eerst omhoog moet.

Natuurlijk zijn er ook nog treinreizigers die het milieu willen sparen en meteen tegen bewegingsarmoede strijden. Die nemen netjes de trap omhoog. Maar ook zij zetten zo onbedoeld de roltrap in werking. Er word op die manier weinig energie bespaard, tenzij ze de de trap aan de linkerkant gebruiken.

De oplossing is simpel, het oog had aan de andere kant gemoeten en anders moet er een schotje tussen om niet te reageren op de aflopers. Ook niet te moeilijk, maar voor je het weet is er een architect die daar moeilijk over gaat doen.

Advertentie

Geplaatst op 2022-05-05, in Alkmaar, Milieumatig, OV-matig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Gewoon niet over nagedacht… en geen nazorg.

  2. @Sjoerd: Ik heb een flinke tijd in een bedrijf gewerkt waar we dingen bedachten en in bedrijfstelden die hier een beetje op lijken. Dit was bij ons al in de ontwerpfase opgelost, omdat de inbedrijfstellers bij ons meewerken aan het ontwerpen. In veel bedrijven is dat gescheiden en klagen de inbedrijfstellers over de ontwerpers en omgekeerd. Oplossen is er dan na wat jaren niet meer bij.

  3. De paal aan de andere kant en minder gevoelig afstellen zou ook nog wel eens kunnen helpen. Een kleine ingreep die niet veel hoeft te kosten.

  4. De stationsroltrappen lopen veel te traag. Alleen al daarom loop ik liever. En ik zie dat ook anderen liever lopen. Wie het echt nodig heeft, die is niet gebaat bij een trap die alleen naar boven gaat. Naar beneden lopen kan ook een onmogelijke opgave zijn als je iets aan een been of voet mankeert. Die roltrap is meer een ornament dan een gebruiksvoorwerp.

  5. Ik moet beter nadenken, de paal aan de andere kant is natuurlijk ook geen oplossing want zo pak je reizigers die de trap omhoog nemen. Er moet gewoon een paal bijkomen met een lichtsluis zodat alleen doorgang door de palen de trap activeert.

  6. @Dhyan: De paal kan tussen de roltrap en de gewone trap en dan de andere kant op kijken. Waarschijnlijk is het goedkoper om een klein schotje (wat ik hierboven al schreef) tussen beide trappen te hebben van hooguit 40 hoog bij 60cm breed. In dat geval heb je geen kosten aan het omleggen van bedrading. Maar dat kunnen ze best zelf uitzoeken. De oplossing begint bij het vaststellen dat de roltrap circa 3x aanslaat, terwijl maar in 1x van die gevallen iemand werkelijk op de roltrap staat. Dit is overigens maar een voorbeeld. Kan me voorstellen dat door heel Nederland veel meer van dit soort foutjes zijn gemaakt.

  7. @Vlierbloesem: Er is bij deze opgang ook een gewone lift, maar die word zelden gebruikt. Vaak gaat het dan om iemand met een kinderwagen, rollator of fiets.

  8. Dat eerste bedoelde ik. Maar dan heb je nog reizigers uit de tegenover gestelde richting die de trap kunnen activeren. Het is wel leuk om een oplossing te bedenken tegen geringe kosten. Ze zouden bij het ontwerp ook praktische mensen of ergonomen moeten betrekken.

  9. @Dhyan: Een goede ontwerper voor publieke dingen zou zich altijd moeten verdiepen in ergonomie. Als je een ergonomoon op een ontwerp loslaat, dan gaat ie alle dingen wegschrappen die een architect heeft bedacht. ;-)

    Toch draait energiebesparing niet om ergonomie. Meer om het inzicht hoe mensen zih gedragen.

  10. Eigenlijk wel heel slim zo’n roltrap die stopt als hij niet gebruikt wordt. Zelf pak ik meestal toch de gewone trap. Gewoon omdat ik dat gezonder vind.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: