Mei-16: Hogere Zebrakunde

Vandaag ben ik niet zo stellig. Ik begrijp het wel maar ook weer niet. Weet ook niet wat de beste oplossing is. Gaat weer eens over zebrapaden. Gebruik die vaak als voetganger, nooit als fietser maar stop er wel voor als fietser. Ik fiets en loop volgens de Bachrichtlijnen (omgekeerd ontwerpen). Dwz hoe langzamer het verkeer hoe meer ik voorrang verleen. En hoe sneller ik fiets, des te meer verantwoording ik heb voor de verkeerveiligheid. Jonge kinderen en ouderen achter een rollator plukken hier de vruchten van. Ga ik in een flinke boog omheen. Het is maar goed dat ik geen auto rij, want dat wordt ruzie met de overige autobestuurders.

Een half jaar geleden waren er zomaar onder het Stadskantoor stukjes zebrapad over de fietspaden weggepoetst. Zie hier:


en hier:

Hier een bovenaanzicht van hoe het tot circa oktober-2021 was:

Over die onderste situatie heb ik al eens geklaagd, aangezien de haaietanden voor fietsers achter het zebrapad waren. Alsof je als fietser op het zebrapad moet stoppen om overstekende fietsers van links voor te laten gaan en daarmee de overstekende voetgangers te blokkeren. Bij andere kruisingen staan die haaietanden netjes voor het zebrapad.

Maar nu is in alle ‘wijsheid’ besloten om de zebra over de rijbaan te laten bestaan, maar over de naasthgelegen fietspaden niet. Dat was aan 1 kant altijd al zo, maar nu zijn ze alle 4 zo ingericht. Ik vind dat vreemd. Ben een voorstander van een zebra over de rijbaan en de naastgelegen fietspaden of fietsstroken. Nu mag je als voetganger met het verkeerslicht de rijbanen oversteken en moet dan wachten voor de langsrijdende fietsers, die daar geen licht hebben. Daarbij moet je bedenken dat die onderste oversteek zeer druk is met voetgangers die zo via de Spoorstraat tussen station en de Binnenstad lopen. Net zelden steken er 10 of meer personen per keer over en die zijn niet te bergen op het vluchtheuveltje tussen rijbaan en fietspad.

Er bestaat een verkeersopvatting dat fietsers en voetgangers het wel met elkaar kunnen regelen. Hier is dat niet zo. De fietser zal voorrang nemen. Is zwaarder/groter/sneller en haast zich om het verkeerslicht van een andere oversteek te halen. Als er parallel aan de voetgangers een fietser oversteekt, dan moeten de fietsers die wel voor laten gaan. En dat is duidelijke tegen een wat nieuwere richtlijn die advisseert dat fietsers en voetgangers naast elkaar hetzelfde regiem moeten hebben. Of beide in de voorrang of beide niet. Een reden voor de buurgemeente Heerhugowaard om dan maar zebrapaden totaal weg te halen.

Deze verandering is een halfjaar geleden aangebracht. De witte tegels zijn vervangend door rode. Ik verwachtte dat dit beleid ook op andere kruispunten zou worden toegepast, maar nu een half jaar later is dat nog altijd niet gebeurd. Een leuk voorbeeld is een kruising 200 meter noordelijker:

Hier een bovenaanzicht van hoe het nu is de afgelopen jaren is geweest:

Inderdaad, daar liggen de witte tegels nog altijd. De situatie is echter identiek. En het is echt niet zo moeilijk om dat handjevol witte tegels te verwisselen voor rode. Zeker als het de verkeersveiligheid zou bevorderen. En wat dat laatste betreft ben ik er niet uit. Is het veiliger voor de voetgangers en/of fietsers of juist niet?

Om de verwarring nog iets groter te maken is hieronder een kruising in Heerhugowaard, waar de zebra niet over de rijbaan is, maar wel over de naastgelegen fietspaden. Ik ken de redenering hierachter, maar vind die prut. Volgens mij zijn er weinig gemeentes die dit doen en wat mij betreft terecht.

Inmiddels begrijp ik dat er een Voetgangersvereniging is in de grotere steden. Zelf had ik ooit die gedachte met wAlkmaar in (je raad het al) Alkmaar. In dat blog is duidelijk de klad gekomen. Heb er net een nieuw wachtwoord voor aangevraagd, maar weet nog niet of ik dat ding nieuw leven in ga blazen. Inmiddels loop ik wel veel meer, maar daarmee zijn m’n verkeersopvattingen nog niet erg verschoven.

Geplaatst op 2022-05-16, in Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Kortom verwarring alom. En hoe zit het met regenboog zebra’s. Zijn die ook toegestaan…

  2. @Sjoerd: Over de regenboogzebra valt veel te zeggen en inmiddels is daar wel het e.e.a. over te vinden op het web. Ga ik later nog eens apart over bloggen, aangezien er ook 1 in Alkmaar is. https://ximaar.wordpress.com/2021/02/09/feb-09-wat-moet-ik-met-een-duo-vri/

  3. De praktijk moet het uitwijzen. Hoe pakt die uit?

  4. @Bertie: Wat dat betreft moet ik er eens in de ochtendspits kijken. Zelf merk ik geen verschil. Heb ook de indruk dat de meeste mensen geen verschil merken en dan is het maar de vraag waarom dit nodig was. Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met aansprakelijkheid van de gemeente. Maar ook daar heb ik niets over gehoord. Bij dit soort situaties zijn er bijzonder weinig botsingen tussen fietsers en voetgangers. Ik heb er nog nooit van gehoord en dus nog nooit 1 gezien.

  5. Als voetganger kun je maar het beste gewoon heeeel voorzichtig zijn als ik dat zo bekijk…

  6. Een zebra zonder verkeerslichten moet je niet doen, is levensgevaarlijk.(dus vaakt het zebra niet doortrekken op het fietspad. Een verkeerslicht plaatsen daar waar geen of weinig kruisend verkeer is, is ook levensgevaarlijk, daar moet je ook geen zebra tekenen op de rijweg.

  7. @Jan: In deze situaties zijn er verkeerslichten voor de auto’s, maar niet voor de parallelrijdende fietsers. In Heerhugowaard redeneert men dat verkeerslichten voor zebra’s gaan en als de verkeerslihten 24h/dag werken er dus geen zebra nodig is. In mijn situaties gaat er om dat je als voetganger de weg met groen op een zebra over mag steken, maar dat je aan het eind van de oversteek opeens de fietsers voor moet laten gaan. Tussen auto’s en fietsers/voetgangers zijn aanrijdingen bij zebrapaden. Tussen fietsers en voetgangers niet dat ik weet.

    Zelf heb ik ook prima ervaringen met zabrapaden zonder verkeerslichten. Dat is de laatste jaren hier flink verbeterd. Heeft te maken met een brede gele rand om de blauwe zebraborden. Dat punt staat los van wat ik hierboven aankaart. Kom daar zeker nog in een ander zebrabericht op terug.

  8. @Ximaar, ik had begrepen dat er voor de parallel rijdende fietsers geen lichten zijn, dan ook geen zebra doortrekken op het fietspad, zo redeneer ik. Heerhugowaard begrijp ik ook goed. als er lichten zijn, is een zebra niet nodig.

    Verkeerslichten laat snelverkeer stoppen voor ander snelverkeer, als voetganger benut je die stoptijd voor het andere snelverkeer. Als er geen stoptijd is voor het andere snelverkeer moet je dat niet proberen af te dwingen als voetganger met een zebra, is link

    Maar mooi dat jij toch goede ervaringen hebt!.

    Barcelona bv heeft heel erg brede wegen waar je als voetganger met honderden, de verzameling wachtenden op groen, tegelijk oversteekt, ja met zebratekens, die strepen kun je zonder problemen weglaten, vind ik met Heerhugowaad.

  9. aanvulling: Zo heb je ook nog een derde type aanwijzing: dat van de armenbewegende agent, die aanwijzingen gaan voor het rode en groene verkeerslicht, en ook boven witte strepen. Het probleem dat jij terecht aankaart is dat in de loop van de voetgangen eerst het verkeerslicht leidend is en dan plotseling slechts een zebra. Dat vergt iets van de parallel rijdende fietser en de overstekende voetganger. Voordeel is wel: gevaarlijke situaties maken verkeersdeelnemers alert, nadeel: oudjes durven de straat niet meer op.

  10. in het Algemeen Dagblad vandaag aandacht voor fietsongelukken op rotondes. 5585 rotondes zijn 0,6 procent van de kruispunt in Nederland, daar gebeuren 12% van de fietsongelukken. Ik ben niet goed in linkjes maken, disculpe

  11. @Jan: Hier de bron, met downloadbaar rapport. https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Zijn-rotondes-onveiliger-voor-fietsers Moet het zelf nog bekijken. De ene rotonde is de andere niet en dat geldt ook voor kruisingen.

  12. Dank Ximaar, maar krijg een foutmelding met een client IP, een Attack IP 20000018, en nog een IP

  13. @Jan: Jammer. Bij mij zijn er geen problemen in Firefox en Chrome.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: