Mei-21: AveRechts

Het gedoe rond ‘Bruin 1’ is vrijwel niet te ontlopen. Komt in elke Journaal-uitzending voorbij. De informateurs hebben de neuzen van de PVV, VVD, BBB en NSC dezelfde kant op gekregen. Of dat echt zo is weet ik niet, de partijen laten niet veel los.

Na de informatie gaat er nu geformeerd worden. Dat gaat al lekker nu de beoogde premier Plasterk zich na excuses aan de NSC heeft teruggetrokken op voorstel van Remkes (‘als ik hem was zou ik de eer aan mezelf houden’). Officieel is nooit beweerd dat Wilders Plasterk als zetbaas voor zijn regering wilde hebben. Plasterk deed vooral een Akkermansje.

Er is afgesproken dat geen van de 4 fractievoorzitters premier gaat worden. Ze gaan alle 4 in de kamer zitten en gaat de beste stuurlui aan de wal uithangen. Dat lijkt mij niet aantrekkelijk voor de stumpert die premier ‘mag’ worden. Eigenlijk gaan ze een premier gedogen. Iemand waar waarschijnlijk niet op is gestemd bij de afgelopen verkiezingen. Iemand die de schuld gaat krijgen als er ook maar iets fout gaat. En met deze constructie gaat er vast en zeker iets fout.

Iemand die de EU in Brussel mag bedelen voor allerlei onrealsitische uitzonderingen. Iemand die geen lid mag worden van de partij die hem als premier voordraagt, omdat het enige lid overdreven paranoia is.

Wie gaat het worden nu Plasterk is afgehaakt? Wilders vaag kennende vermoed ik dat de volgende figuren op z’n lijstje staan: Jan Peter Balkenende, Hero Brinkman, Paul Cliteur, Johan Derksen, Wierd Duk, Joost Eerdmans, Louis van Gaal, Youp van ’t Hek, Lilian Helder, Maurice de Hond, Henk Kamp, Harry Mens, Richard de Mos, Kim Putters, Jos van Rey, Maarten van Rossem, Huub Stapel, Gom van Strien, Fred Teeven, Gertjan Verbeek en natuurlijk Rita Verdonk.

Of ze willen is vraag 2. Animo voor ministerschappen en staatssecretarissen zal overigens ook niet hoog zijn om dezelfde redenen.

Naast Geert W zullen deze mensen ook lastkrijgen van PVV Kamervoorzitter Bosma. Die had laatst bedacht dat de PVV niet extreem rechts genoemd mocht worden. Dat nam ie terug, maar niet van harte. Met een regering als Bruin 1 zal hij vaker op z’n strepen gaan staan en zal ie er af en toe ook nog mee weg komen.

Tom maakte een mooie spotprent over:

Zelf heb ik een grafiek gemaakt, waarbij dit beoogde kabinet zal balanceren rond extreem rechts:

Zelf heb ik overigens de indruk dat als deze regering er komt, het vooral averechts zal uit gaan pakken voor de boeren die op de BBB hebben gestemd, en voor de mensen die meer fatsoen in de politiek wilden en daarvoor op NSC stemden. Ik heb begrepen dat juist de aandeelhouders er vooral op vooruitgaan. VVD blij en de rest van NL de dupe.

Geplaatst op 2024-05-21, in Kiesmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Met z’n allen op dieet, boerenbruin wordt dat…

  2. Ik deel jouw zorgen!

    Stille groet,

  3. Balkenende kwam toch ook vanuit het niets? Zomaar vanuit de universiteit geplukt. Ik herinner me nog een paar uitspraken van hem.
    Eerst het zuur, dan het zoet. Het zoet is er niet gekomen.
    Tegen onwaarheid is geen kruid gewassen.
    Hoeveel leugens waren er nog meer? En was dat bij voorgaande en nakomende kabinetten ook niet zo? Netjes onder de pet gehouden of toch ontdekt? Dus waarom hoge verwachtingen van dit kabinet?

  4. Zal Bosma niet overwegen de overstap te maken van zijn voorzittersstoel naar het torentje als ‘eerste man’ van het land?

  5. Ik ga voor Youp, maar ja…. 🙈🙀😼

  6. Wat brood betreft verwacht ik eerder meergranen volkoren met sesam en pompoen zaden, omdat die voor veel mensen te duur is en dus terechtkomt bij de voedselbank.

  7. Het is alsof we in in een soap spelen.

  8. @Staartje; Youp is ook columnist en ‘toevallig’ net gestopt als cabaretier.

    Door Marieclaire heb ik nog een paar namen toegevoegd die helemaal vergeten was.

  9. Volgens Fokke en Sukke kan Paul Cliteur van de lijst. Zelf dacht ik dat ie alle eigenschappen heeft die Geert belangrijk vind.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑