Feb-11: Lastige Lekken

Het begon allemaal zon 2 weken terug. Rob Hamilton logde over een lastig lek bij Surabaya. Indonesische gasboorders prikten een dik half jaar terug de aarde lek en krijgen sindsdien het gat niet meer dicht. Vanaf dat moment bulkt de aarde er hete modder uit. Zoiets gebeurt vaker, maar zo erg als dit moddergat kwam nog niet eerder voor.

Dit deed me denken aan m’n neef die 25 jaar terug een ereboog bij hun tuiningang wilde plaatsen. Zijn ouders waren 25 jaar getrouwd en de bouwvakkende neef ramde met een grondboor de hoofdgasleiding stuk. Dat was niet zo handig en het leek ons nog een hele toer om precies in die gasleiding te boren.

Een week terug las ik dat de NAM alsnog gas wil winnen onder de Waddenzee en dit met een pijp aan land willen brengen bij Moddergat. Wat een lolbroeken! Nu maar hopen dat het niet zo’n moddergat wordt als bij Java.

De NAM heeft er in de afgelopen decennia voor gezorgd dat een groot deel van Groningen verzakt is. Bij de Waddenzee is de kans groot dat dit ook gaat gebeuren. Nu lijkt dat erg, maar er zit een positief effect aan. Als de Waddenzee zakt, dan kan die meer water bergen. Het gaat dus nog meevallen met die stijgende zeespiegel.

Java en Groningen zijn beide redelijk ver van m’n bed. Erger werd het toen ik zo’n lekkage probleem hier in huis en zelfs in m’n bed had. Enkele dagen terug had ik jeuk aan de achterkant van m’n rechter bovenarm. Een rottige plek die ik alleen in de spiegel kan bekijken. Toen ik dat deed zag ik een flinke blauwrode puist. Zoiets had ik nog niet eerder gehad.

Het leek me verstandig om die puist uit te knijpen, wat best lastig was met m’n linkerhand. Zoals verwacht kwam er wat bloed uit. En aangezien ik nogal snelstollend bloed heb, wachtte ik met m’n arm boven de wasbak tot het druppelen zou stoppen.

Een half uur later stond ik daar nog. Dit lek wilde niet vanzelf dichtgaan. Per 10 seconde viel er een druppel uit. Dus bedacht ik er een flinke hansaplast op te plakken. Ook dat lukte linkshandig, waarbij ik in de spiegel moest kijken of ie er goed op ging. Dat gekluns is net zo lasting als met gekruiste armen een fietsstuur gebruiken.

Mijn pleister-actie had succes, het lekte niet meer. Toch maar even gegoogled, waar ik las dat teken een middel achterlaten waardoor bloed niet meer wil stollen. Ik zou toch geen tekenbeet hebben? Zover ik weet heb ik nooit zoiets gehad, maar ik had wel een zaterdag eerder een flinke boswandeling gemaakt met een kennis en een stel loslopende honden.

Een uur of 8 later bedacht ik de pleister er af te halen. En jawel, het bloeden ging weer doodleuk door. Dus maar weer een verse pleister erop en de volgende dag naar de huisarts. Die man constateerde dat ik een hoofdader stuk geknepen had. Dat verklaarde veel. Bij biologie heb ik niet het volledige buizenstelsel van m’n lichaam bestudeerd, en op m’n huid ontbreken die handige Zinker-bordjes. Eigenlijk voelde ik me net zo lullig als m’n neef en die gasboorders bij Java.

De assistente legde een drukverband aan dat ik er na enkele dagen af mocht halen. Voor de zekerheid heb ik daar 4 dagen van gemaakt. Toen het eraf was begon het druppen wederom. Deze keer hield het al na 3 druppels op. Voor de zekerheid heb ik een halve dag met een ontbloot bovenarm rondgelopen.

Die pleister en dat drukverband waren duidelijk niet de oplossing. Omdat de huid op die plek nogal soepel is, gaat de wond weer open door het verwijderen. Dat drukverband liet ik er dus af, en een pleister werd ook taboe. Probleem is wel dat het roofje nogal uitsteekt en ik die er niet voortijdig wil afstoten.

Dat werd dus even engineeren, met een sok, een halve closetrol en wat zelfklevend isolatiemateriaal. Nu maar afwachten of het goed gaat.

Geplaatst op 2007-02-11, in Milieumatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

  1. De waddenzee is uniek in zijn soort, de zee stroomt telkens helemaal leeg en weer vol, met eb en vloed.
    ALs dat gaat zakken komt dat niet goed.

  2. Als het werkt onmiddellijk naar Surabaya met sok en closetrol!

  3. @Aargh: Laat dat moddergat bij Java nog maar een stuk grond opspuiten. Er is daar duidelijk een landtekort, wat de mensen aangezet heeft tot het kappen van de broodnodige bossen. Op dat nieuwe land kunnen ze mooi bomen plaatsen. Zo hep elk voordeel zijn Cruijff. :-)

  4. @R Smurf: Als we alles willen behuden wat uniek is, dan blijft er geen plaats meer over voor iets nieuws.
    (Om misverstanden te voorkomen; deze opmerking was net als een aantal hierboven niet geheel serieus bedoeld.)

  5. @Renesmurf: doordat het steeds weer vol en leegloopt worden er ook enorme hoeveelheden slib binnengebracht. Bij daling van de bodem zou het best een kunnen zijn dat dat voor de waddenzee op zich niet zo veel uitmaakt omdat het aan de bovenkant net zo snel weer opslibt. In hoeverre het een het ander compenseert zal voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de snelheid van de bodemdaling. Vervelender is het voor de eilanden, die groeien niet aan de bovenkant aan en kunnen wel problemen krijgen door verzakking, b.v. schade aan dijken en gebouwen of de noodzaak de dijken extra te verhogen.

  6. Net zolang totdat het weer eens fout gaat natuurlijk.
    (we zullen doorgaan……..)

  7. @F54: Ze gingen toch onder de Waddenzee aftappen, niet onder de Waddeneilanden?

  8. Weet jij waar dat gasveld precies naar toe loopt? En in een gasbel kun je netzomin als in een ballon de druk op één bepaalde plaats verlagen.Bovendien: als iets in het midden zakt gaan de kanten in meer of mindere mate ook wel mee.

  9. Klinkt alsof je bovenarm bijna Tourniquet-waardig is…

  10. @Stro: En klapdeurproof. :-)

  11. @F54: Ik heb bij Moddergat een link geplaatst. Ik had ook geen idee wat de NAM ging doen, maar op hun website word het duidelijk verklaard. Er wordt al een tijdje gasgewonnen onder Ameland. Het gasveld onder Moddergat ligt een stuk van de Waddeneilanden en loopt door onder de voormalige Lauwerszee.

  12. @Xi: had dan deze er ook even bijgezet, verteld mooi wat ik al tegen Renesmurf riep.

  13. Héél inventief, die wc-rol -en ik merk dat ik nog steeds ongeschikt ben voor enig medisch vak, als m’n zusje dit soort verhalen over patienten vertelde viel ik al bijna flauw (“Stel je toch niet zo vreselijk aan Jolie!” riep ze dan altijd, maar het is geen aanstellerij, -inleverij misschien ;))?) en dat ervaar ik ook weer bij het lezen van deze “knijppartij” ;-)

  14. @Jolie: Ik kan er ook niet goed tegen, daarom log ik het hier van mij af. :-)

  15. @Frans54: Die laatste link neem ik niet over. Lezers kunnen daar ook komen via die moddergatlink. Erger is dat ik dan m’n verhaal moet aanpassen. De slib die zich daar afzet maakt op een andere plaats ruimte vrij voor waterberging.
    (En eigenlijk waren het wat inleidende flodders naar het echt belangrijke lek onderaan. :-)

  16. @Xi: dat is waar ook. Heb je dat idee van wcpapierrolletjes al opgestuurd naar die oliejongens? Zodat ze een volgende mudfountain kunnen voorkomen?

  17. Aardig achtergrondje trouwens, komt me bekend voor uit iets over gezichtsbedrog en het werkt nog steeds.

  18. off topic, maar de favo site van mijn kidz staat hier nu als achtergrond, en ze vinden het jammer dattie t hier “niet doet” ;). (Volgens mij dankzij een linkje van jou bij Koosje)

  19. @Wggb: Ik was wat aan het rommelen met de achtergrond. Deze leek me wel leuk, maar hem laten werken gaat niet echt lukken. Waarschijnlijk log ik een keertje apart over dat spul. Je kunt trouwens die link bij Koosje downloaden en op je eigen PC plaatsen.

  20. Nou als de arm over is, dan kun je gelijk bij de NAM terecht. Maar je mag dan ver van Groningen en Java wonen, de Waddenzee is wel redelijk dichtbij jou. Straks woon jij nog op een booreiland.