Apr-06: Vervolgliederen

Eigenlijk wilde ik eerst ‘Vervolgliedjes’ boven deze bijdrage zetten, maar daar doe ik de zangers/schrijvers m/v/x tekort mee. Door Koen werd ik er weer aan herinnerd hoe fraai het vervolglied ‘T is begonnen’ van Yentl en De Boer is in aansluiting op ‘Het is over’ van Jenny Arian, een musicallied van Annie MG Schmidt uit ‘Heerlijk duurt het langst’.

Deze liederen komen uit ‘De avond van de kleinkunst’, die Volgspot op de radio 5 uitzond in 2018, 2019 en 2021. Dat lied van Yentl en de Boer staat in dit stukje onderaan. Eerst wat minder bekende nummers, die wat mij betreft extra aandacht mogen krijgen.

Zo hebben Niels van der Laan en Jeroen Woe ‘Annabel 2’ gemaakt als vervolg op Annabel van Hans de Booij. Zij zijn de kinderen van het stel en vinden vader Hans maar een kladloper:


‘Anne’ een lied dat Herman van Veen 35 jaar eerder schreef voor zijn 3-jarige dochter, krijgt een vervolg of beter antwoord van Anne zelf:

Peter van Rooijen (waar ik nog niet eerder van had gehoord) schreef een vervolglied ‘Bunker in Vredestijd’ op ‘De Bom’ van Doe Maar (Ernst Jansz). Het lied is best aardig, maar mooier vind is hoe de muziek aansluit.

‘Ik doe er dus niet toe’ van Yora Riemstra is een fraai vervolg op ‘Het is moeilijk bescheiden te blijven’ van Peter Blanker:

Jan Beuving zingt ‘Residu’, als vervolg op ‘De Troubadour’ van Lenny Kuhr:

Zo zijn er nog 25 van dergelijke vervolgliederen te vinden op de Avond van de Kleinkunst, waarbij ik nog even Kiki Schippers wil tippen op Suzanne van VOF de Kunst, Martijn Kardol (kende ik ook nog niet) met een vervolglied op ‘De Tandartsassistente’, Maartje en Kine met een vervolg op De Clown van Ben Kramer en natuurlijk ‘T is begonnen’ van Yentl en de Boer.

Geplaatst op 2023-04-06, in Kunstmatig, RTV-matig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Daarvoor heb ik nog wel even nodig, maar van de eerste voorbeelden is er geen enkele die kan tippen aan het origineel. Ook Anne niet…

  2. Leuk , die vervolgliederen! En de tip naar radio 5 ook.

  3. @Sjoerd: Het is geen zangwedstrijdje. ;-) Punt is dat de originelen vaak grijs zijn gedraaid en je aan een nieuw nummer moet wennen. Dat maakt vergelijken moeilijker. Zelf vind ik er een paar janknummers bij de orignelen zitten, zoals dat van Lenny Kuhr. Dan ‘wint’ voor mij het vervolgliedje het ruimschoots, temeer door de mooie rijmvorm en weinig herhalingen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑