Aug-28: Asobotulist

Het mag duidelijk zijn dat mij tijdens het fietsen veel opvalt. Ik fiets dan ook zonder iets in m’n oor en zonder op enig schermpje te kijken. Dat laatste is niet nodig, ik ken overal de weg en anders vind ik het leuk om te verdwalen en eens iets anders te zien. Daarbij moet ik er niet aan denken dat iemand me tijdens het fietsen stoort door me te bellen of te whatsappen. Ik heb dat goed opgelost. Ik laat niet alleen een mobieltje of smartphone thuis, maar haal hem niet eens uit de winkel.

En ja, dan zie ik onderweg meer en dat begon bij die Stolperbrug in de N248 over het Noord-Hollands Kanaal. Dat ding ging net voor m’n neus open. Niet erg, ik heb de tijd. Menig automobilist op de N248 zal daar anders over gedacht hebben. Het ging echter maar om een klein zeilbootje zonder zeil dat op motorkracht voer en geen zin had om de mast een klein beetje te strijken. Dat kon ie wel en er was weinig voor nodig om onder deze ruim 4 meter hoge brug door te varen. Hij deed dat niet en lag eerst een tijdje te wachten om vervolgens een flinke tijd het autoverkeer te ontregelen.

Dwz een brug openen kan pas nadat de lichten een tijdje op rood staan en de slagbomen gedaald zijn. Vervolgens gaat de brug open en moet het bootje op gang komen om door de brugopening te varen. Daaran gaat de brug dicht, de bomen open en het rode licht voor het wegverkeer uit en duurt het op die plek zeker een kwartier voordat de file een beetje is weggegwerkt.

Dat kwartiertje geldt voor een normale opening die zo’n 3 minuten het wegverkeer vast zet. Bij een minder vaardige schipper duurt het langer en bij deze nam de totale opening eerder een minuut of 5 en het wegwerken van de autofile een minuut of 20. Dat laatste was dus de reden dat ik iets verder de N248 niet kon oversteken naar het oude fietspad daarlangs. Er bleef maar verkeer komen van de brug en ik gaf het snel op en ging via Oudesluis.

Nadat ik de Wieringerwaard had bekeken en met het pontje van Westeinde weer terug was over het NH-Kanaal, fietste ik 10 minuten later langs datzelfde zeilloze zeilbootje. Die ging net als ik richting Den Helder. Inmiddels was ik nog maar een klein stukje van de grote en nog hogere Kooybrug, waarmee de N99 over het NH-Kanaal gaat. Dat is een drukke weg tussen de afsluitdijk en Den Helder, waar nog meer verkeer op rijdt dan op de N248. En het kon niet anders of die zou ook dra open gaan. Dus reed ik er naartoe en zag er eerst moeiteloos een 600-tonner onderdoor varen. 5 minuten later kwam het bewuste zeilbootje aantuffen en bleef er netjes wachten.

En jawel ook hier sloten de bomen en werd het wegverkeer een minuut of 5 vastgezet. Het mastje met scharnierpunt bleef mooi rechtop.

Zelf ben ik geen fan van autoverkeer, maar om ze zo te pesten en extra brandstof te laten verbruiken voor zo’n onbenullig schuitje met 2 gepensioneerden gaat me toch echt te ver. We willen met z’n allen minder CO2 uitstoten en dan zou ik beginnen met deze bruggen dicht te lateen voor dergelijke schuitjes. Laat ze maar meevaren als de brug echte open moet voor een groot vrachtschip. En als ze dat te lang duurt, dan strijken ze maar hun mast.

Ook mag opvallen dat dit bootje er redelijk lang over deed, aangezien ik een bijna een 3x zo lange route via Wieringerwaard nam. De reden zal in de spoorbrug hebben gelegen, die tussen deze 2 verkeersbruggen ligt. Dwz die zal ook geopend zijn voor dit schuitje en dat gaat alleen als het in de dienstregeleing van de treinen past. Kortom een keer de mast strijken en deze sloep had moeiteloos onder 3 bruggen door kunnen varen. Maar ja, de oudjes hebben geen haast en lak aan de energieverspilling die zij op deze manier aan anderen opdringen.

Erger is dat het niet alleen deze 2 mensen betreft, maar veel meer van dit tuig. Het zal mij niet verwonderen als die dag deze (en veel andere bruggen in Nederland) minstens een keer of 10 zijn geopend voor scheepjes die er met gestreken mast moeiteloos onderdoor kunnen. Ooit maakte ik een vergelijkbaar berichtje over de veel grotere brug over de Vecht in de A1 bij Muiden. Volgens mij gaat dat ding ook nog regelmatig onnodig open en is daar het negatieve effect op het milieu nog een stuk groter.

Geplaatst op 2015-08-28, in Brugmatig, Milieumatig, NH-matig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Van toen ik nog in Nederland woonde herinner ik mij ook al die bruggenergernis.

  2. Laatst stonden wij voor een brug te wachten (in de auto) die ook open ging voor een bootje dat volgens mij best de mast kon laten zakken. Onbegrijpelijk vond ik dat er twee lange rijen auto’s ontstonden voor één bootje. Maar het gebeurt dus vaker. Belachelijk! Hoe zijn die brugophaalregels eigenlijk?

  3. @Margo: Ik zal dat nog eens nagaan. Dwz als een brug open gaat voor beroepsvaart en er vaart zo’n plezierbootje mee, dan vind ik het prima. Maar hier was het zo dat de beroepsvaarder er moeiteloos met 600 ton (is 12 grote vrachtauto’s) onderdoor ging. Daar hoefde de brug dus niet voor open. Ook is het zo dat schepen moeten wachten op het treinverkeer, en hier in Alkmaar de bruggen achter elkaar open gaan zodat schepen kunnen doorvaren. Maar ook hier is een spoorbrug en daar wordt dus duidelijk rekening mee gehouden. Bij belangrijke wegen gaat een brug in de spits niet open, maar die tijden weet ik niet precies. Ik weet wel dat de Hoogovenbus (tegenwoordig Tatabus), precies rond 17:30 voor de Leeghwaterbrug (N242) moest wachten en dat die verstoring op die 4-baansweg met 65.000 auto’s per etmaal enorm was.

    Zelf denk ik dat dit soort vaartuigjes aangespoort moet worden tot het strijken van de mast. Dwz vraag geld voor een extra brugopening, laat ze lang wachten of laat ze dichter bij open water parkeren. Dwz deze hierboven vaart eerst door tig bruggen naar de Waddenzee en misschien blijven ze daar ook een rondje op de motor tuffen. Vervolgns gaat ie weer terug naar bijvoorbeeld Schagen en gaan al die bruggen weer gezellig op en neer. Voor het milieu is het stukken beter als zo’n bootje in Den Helder blijft en dat ze de trein (of desnoods de auto) naar Schgen nemen. Maar je kan ook denken aan een masthulp. Iemand die mensen helpt om de mast te strijken en weer op te zetten, voor en na een bruggenroute. Zo’n persoon kan ook erg veel energiebesparen en kan rondlopen in de haven van Den Helder, Mdemblik en Akersloot. Dwz plekken vanwaar je kunt zeilen. Op dat NH-Kanaal valt niet echt te zeilen.

  4. Als je toch al zonder zeil vaart kun je ook de mast wel strijken…

  5. Hier heb ik mij ook al eens over opgewonden m.b.t. de Ketelbrug bij Kampen. Werkelijk een irritant verouderde regel dat scheepvaart voorrang heeft op auotverkeer. En bij de brug bij Muiden speelt dan ook nog eens mee dat hij regelmatig vast komt te zitten, zodat ik laatst vanuit het noorden op de A6 helemaal om moest rijden via Utrecht.

    Ik bedenk net: misschien moeten ze honderd meter voor de brug een balk boven het water hangen die net zo hoog hangt als de doorvaarthoogte van de brug. Zoals bij tunnels. Dan zijn ze wel gedwongen de mast te strijken.;-)

  6. Goed punt ja, Sjoerd

  7. Da’s kicken man als je voor je lief indruk kunt maken door het voor elkaar te krijgen dat er zo’n betonmassa voor je omhoog gaat (vooral als de rest het laat afweten) en een filemelding krijgt op het journaal.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑