Jun-27: Drebbel en Da Vinci

Een paar weken terug liep ik langs de Grote Kerk en toen trof ik daar deze onderzeeër op een aanhangwagentje:

Het was me meteen duidelijk dat dit niet de echte ‘Drebbel’ uit 1620 was, maar een modern geval voor onderzoek, die alleen zijn naam draagt. Hij stond hier omdat in de Grote Kerk de marinierskapel een uitvoering gaf ter ere van Cornelis Drebbel. Dat hoorde ik overigens daar pas en ik had mij dus niet voor deze gratis uitvoering aangemeld. Had daar ook niet echt de tijd voor en wilde nog wat andere dingen doen.

Maar voor eventjes rondkijken bij de onderzeeër had ik voldoende tijd. Er was niet veel aan te zien en er waren ook weinig kijkers. Misschien zat toen iedereen al ijn de Grote Kerk. Wel zag ik er 3 figuren uit het Verre Oosten staan, onopvallend en een beetje achteraf. Duidelijk toeristen, waar je er rond deze tijd veel van ziet.

Mijn inschatting was dat het een echtpaar met een oudere dochter betrof. En omdat ik zeker weet dat zij niets gaan vragen en anderen niets aan hen zal vragen, deed ik dat maar. De simpelste opebingsvraag is of zij uit Japan kwamen. Dat was niet zo. Dan maar uit China. Ook niet. Na Taiwan zei de dochter in prima Engels dat ik nog 1 x mocht gokken. Dus zei ik HongKong en dat was idd goed.

Zelf vind ik dat dus een deel van China, maar zei zelf duidelijk niet. Ik vroeg nog even of ze daar nog altijd links reden. Achteraf was het antwoord bevestigend, want zij hadden het stuur nog altijd aan de rechterkant. Er was in het algemeen weinig veranderd sinds GB het in 1998 aan China heeft teruggegeven.

Vervolgens vroeg ik of ze wel eens van Cornels Drebbel hadden gehoord en wees op de naam die op dit onderzeeërtje stond. Daar hadden ze nog nooit van gehoord. Dus legde ik netjes uit dat hij de uitvinder was van de onderzeeboot en zo’n ding rond 1620 voor de Britse koning een uur of 3 door de Thames liet varen. Ze vonden dit fantastisch en dat zo’n man uit Alkmaar kwam, waar zij nu voor het eerst waren, al helemaal.

Het was me duidelijk dat ze niet bij een groep hoorde en had ze ook graag wat mooie plekjes van Alkmaar laten zien, maar zoals gezegd had ik daar die dag niet echt tijd voor. Ik had een afspraak met iemand van de gemeente en dat was over een half uurtje. Wel hadden ze een prachtig gidsje met allemaal bekende plekken in Nederland. Daar heb ik nog wat bezienswaardige plekken in aangewezen, waarop de dochter zich afvroeg of ik Chinees kon lezen. (Het gidsje was in het Chinees.) Dus zei ik dat ik erg goed ben in plaatjes kijken en daar is geen woord van gelogen.

In de krant zag ik later dan Drebbel met Einstein werd vergeleken. Dat deed ik niet. Ik vind dat hij veel meer een soort Da Vinci was, die eveneens militair ingenieur was. Da Vinci was ook vooral een uitvinder en koningshuizen wilden maar graag dat ze iets uitvonden dat als wapen ingezet kon worden. Dat is ook de reden dat Da Vinci in het Franse Amboise is gestorven en Drebbel in London. Beide hadden ook veel met meetinstrumenten. Drebbel heeft veel betekend voor de uitvinding van de microscope, telescope en barometer. Sommigen schrijven een deel van die uitvindingen op zijn naam.

Van de onderzeeër van Drebbel is een jaar of 10 terug een replica gemaakt die ergens in London te vinden is. Een paar jaar terug is Drebbel tot Grootste Alkmaarder verkozen en daarmee versloeg hij Rudi Carell, Marco Borsato en vader en zoon Blaeu. Net als de Bleau’s maakte Drebbel destijds ook landkaarten.
Hier zijn bekendste uit 1597 met daaronder een luchtfoto uit 2010

De Drebbelstraat is een klein onopvallend straatje tussen het station en de Watertoren:

Hij zal daar vast niet geboren zijn, want op zijn landkaart van 1597 zijn op deze plek nog geen woningen te bekennen.


Inmiddels is er sinds 4 juli 2013 een borstbeeld en kleine expositie, lees hier een vervolg.

Geplaatst op 2013-06-27, in Alkmaar en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Interessant verhaal. Ik had nog nooit van die goede man gehoord. Vreemd dat hij niet zo algemeen bekend is als bijvoorbeeld Huygens.

  2. Nooit van hem gehoord. Imposante levensloop. Hier een foto van een reconstructie van Drebbel’s duikboot.
    http://www.dutchsubmarines.com/specials/special_first_submarine.htm

  3. Zou het niet eerder zo zijn, dat die aardige dochter alleen maar diende om jou af te leiden en dat het onschuldig ogende gezin in werkelijkheid spionnen waren? Reken maar dat de NSA van jullie gesprek een notitie heeft gemaakt.

  4. wat mij opviel op de kaart van Drebbel, is dat het Noord-Hollands kanaal ontbreekt en dat is logisch want dat is veel later gegraven. voor de rest is de structuur hetzelfde.

  5. @King Billy: Bedeankt voor de extra link. Die voeg ik later toe aan het verhaal.

  6. @Emigrant: Binnenkort gaat HongKong onderzeeërs produceren. Zelf bied ik altijd alles op deze site aan aan de NSA, inclussief de reacties. (WordPress.com draait op servers in Texas.)

  7. @Bytheway: Dat was de reden om de kaart van nu er op een zelfde manier onder te plaatsen. Ik heb ‘m daarvoor -25 graden gedraaid en op dezelfde schaal gemaakt. Achteraf klopt die schaal niet, omdat de singel naar buiten is verschoven en de stadswal breder is geworden. Het NH-kanaal is van 1820 en die heeft destijds ook het Rode dorp van de binnenstad gescheiden. De buitenrand was dan ook niet de Bierkade. Andere verschillen zijn dat de Laat een gracht was en dat de Lindengracht verder door liep achter de Geest langs naar de Kanaalkade. De Nieuwe Sloot was toen nog niet gedempt en de Baangracht ook nog niet. Verder waren destijds de meeste huizen van hout, die zijn dus allemaal vervangen door stenen versies. Maar de structuur is behoorlijk behouden gebleven.

  8. Een heel mooi en informatief verhaal. Het is de eerste keer dat ik er van hoor.

  9. Leuk blog weer Ximaar, vlak om de hoek bij jou (Nassauplein) heb ik nog wat jaren avondschool gedaan op het Drebbel wat nu Horizon is volgens mij. Wat dat aangaat is Drebbel minder bedeeld dan Murmelius wiens naam even verderop aan het gymnasium is verbonden… ;-)

  10. @Frans: De laatste jaren zat een soort medische afdeling van het Horizoncollege in dat gebouw, maar die zijn verhuisd naar de Kruseman van Eltenweg. Ik zie er nu wel een bordje hangen van een andere andere medische opleiding; Foreest Medicalschool.

    Die Van Foreest is veel bekender in Alkmaar, zijn naam vind je overal. Ga ik anders ook eens iets over tikken.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑