Jun-23: Wandelen en Bussen

De afgelopen dagen werd wederom de Alkmaarse wandel4daagse gehouden. Alleen de eerste dag was fraai zomers weer, maar die viel dan ook in de lente. De laatste -dag die in de zomer viel- regende het. Met 4 mm kwamen de lopers er nog redelijk van af, op andere plekken in het land viel meer. De 2 dagen er tussenin waren overigens ook niet veel soeps, maar zeker niet te heet om te lopen.

Zaterdag merkte ik dus dat het de finishdag was. Ik trof een rode loper over de Langestraat en zag mensen met zonnebloemen lopen. De 3 voorafgaande loopdagen waren me niet opgevallen. Op die dagen waren de start en finish aan de rand van de stad, waar ik minder vaak vertoef. Een paar jaar terug heb ik een fotofinish gemaakt, bij beter weer. Deze keer liep ik (op enkele spatjes na) wel droog door de stad, maar het trok me niet om veel foto’s te maken.

Uiteindelijk werd het er eentje van de finish bij de Waag.

Ik heb dan behoefte om aan zo’n organisator te vragen wie er gewonnen heeft, maar die vraag slikte ik wijselijk in. Met dit weer worden dergelijke langwachters er niet gemoedelijker op. Veel volk zag ik niet en ook dat zal aan het weer te wijten zijn. (Of ik liep er gewoon op een verkeerd moment, dat kan natuurlijk ook.)

Langs de Kanaalkade trof ik een 4-tal reisbussen. Voor het raam zag ik dit bordje:

Ik moest daar wel om gniffelen. Alkmaar heeft geen Centraal Station, dergelijke gebouwen staan alleen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Leiden. Het hoofdstation van Alkmaar heet gewoon Alkmaar, net als dat van Amersfoort Amersfoort heet en die van Eindhoven Eindhoven. Best onhandig omdat er ook een station Alkmaar Noord is, dat 3km ten oosten van het hoofdstation ligt.

Maar de echte gniffel was om de afstand. Tussen de wachtplek van de bussen en het station is het precies 700 meter lopen en dat is goed te doen. Dus als wanderlaars al zo’n 40 km lopend hebben afgelegd, waarom dan niet die laatste 0,7 naar het station? Zelf besloot ik door te wandelen naar het station en was daar dus eerder dan de pendelbus. Daar was het overigens ook al niet druk, in elk geval niet drukker dan normaal. Er hingen maar 2 NS-figuranten rond en vaak zijn dat er 4.

Zelf wandel ik het liefste zoals ik fiets. Vooral ongeorganiseerd, onvoorbereid en vooral niet in een groep. Tijdens het lopen bepaal ik m’n route. In de stad en de parken kan je hier prima wandelen en anders wandel ik vooral door de Schoorlse duinen waar je uren niemand tegen kan komen. Polderlopen (wat de hoofdmoot is van de wandel4daagse) is aan mij niet besteed. Polders zijn om door te fietsen, lopend duurt zoiets me veel te lang. Gemiddeld loop ik per week 2 rondjes van circa 6 km en ga ik 2x te voet naar de supermarkt. Dat laatste kan in 1 km heen en 1 km terug, maar meestal loop ik om.

Bij RTV-NH staat een lang videoverslag en bij de regiokrant een flinke set foto’s.

Advertenties

Geplaatst op 2013-06-23, in Alkmaar, OV-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Polders zijn om door te fietsen, helemaal mee eens. Daarom heb ik de eerst vijftig jaar van mijn leven, die ik in West-Nederland heb doorgebracht, heel weinig gelopen en veel gefietst. In mijn huidige woonland Duitsland ligt lopen meer voor de hand, en het is ook bijna een sociale noodzakelijkheid. Een goede manier om Duitsers te leren kennen is met ze te gaan wandern.

  2. Ik neem ook zelden tweemaal dezelfde weg als ik van a naar b ga. Polders hebben we hier niet, maar het is hier op de fiets zeker aan te bevelen…

  3. In Groningen wordt het station Groningen vaak het hoofdstation genoemd; toen ik er als kind woonde was het enige andere station Groningen Noord, dat we meestal het Noorderstation noemden. Op bussen in Groningen wordt overigens tegenwoordig ook Groningen CS gebruikt. Ik weet dat NS het ‘voorrecht’ van een Centraal Station alleen gunt aan de door jou genoemde stations, en voor zover ik weet was dat bij Leiden eigenlijk niet de bedoeling, maar is het nu een soort verworven recht.
    Station Groningen Europapark is sinds enige tijd het derde station van de stad.

  4. @Trijntje: Leiden is idd een vreemde eend in de bijt. Zelf ben ik wel voor dat Hbf-gedoe, wat bij ons dus Hsn (HoofdStatioN) zou moeten worden voor steden met meer stations en ter aanduiding dat alle treinen daar stoppen. Want centraal liggen die stations lang niet altijd. (Hier staat op de lijnbussen als bestemming ‘Alkmaar Station’.

  5. @Emigrant: In Duitsland kan je prima lopen omdat het zo leeg is, heuvelachtig en veel bos.

  6. Trijntje: Dat van Leiden klopt. Toen ik daar nog treinkaartjes kocht zag ik vaak in de ruimte achter de loketmedewerker een handgeschilderd bord: Leiden CS. Een geintje van de medewerkers, blijkbaar, dat later officieel gehonoreerd werd.

  7. @Trijntje en Emigrant: Dit staat op wikipedia:

    Toen het nieuwe station werd geopend claimde de gemeente dat haar station, in reizigersaantallen het vijfde van Nederland, recht had op de aanduiding Centraal station. NS besloot toen de vijf stations met de grootste reizigersaantallen (Amsterdam CS, Utrecht CS, Den Haag CS, Rotterdam CS en Leiden) de toevoeging ‘Centraal’ te geven. In 1997 werd het station Leiden Centraal gedoopt.

  8. Overigens: Ede heeft een station Ede Centrum.
    Dat leidt soms tot verwarring: het ligt aan de Valleilijn, vaak nog genoemd met de bijnaam Kippenlijn. Alleen de treinen van Connexxion van Ede-Wageningen naar Amersfoort stoppen er. Het komt geregeld voor dat reizigers in Ede Centrum uit (willen) stappen om over te stappen op de intercity naar Nijmegen of Utrecht. Daarvoor moeten ze toch echt op Ede-Wageningen zijn; een station dat nu midden in Ede ligt.
    Toen dit station werd gebouwd lag het ten zuiden van Ede. Er is me verteld dat het indertijd niet in Ede zelf mocht komen, om de zondagrust niet te storen. Later is Ede gegroeid richting dit station, en ook ver ten zuiden ervan.
    De spoorlijn richting Amersfoort is jonger dan die tussen Utrecht en Arnhem, waar Ede-Wageningen aan ligt. Ede-Wageniingen zou de titel Hsn wel verdienen.

  9. @Trijntje: Ik ben nooit in Ede uit of ingestapt, maar ken de situatie van de kaart. Ede centrum zou ik Ede Markt noemen en Ede-Wageningen Ede-Hsn, omdat Wageningen ver te zoeken is.

    In het algemeen rotzooit de NS ook nog eens met gemeentenamen en plaatsnamen. Gemeentenamen zou ik niet gebruiken omdat die vervallen als er weer eens een gemeentelijke herinderling is. Koog-Bloemwijk is overigens de mafste, want dat is geen gemeentenaam en geen plaatsnaam.

  10. Voor zover ik heb gehoord heeft de gemeente Ede nogal invloed gehad bij de huidige naamgeving, net als de gemeente Wageningen.
    Op stationsweb.nl is er in reacties een en ander over geschreven, zoals in 2008:

    Er is een reden, dat Wageningen erbij staat: Vroeger liep er een tramlijn vanaf het station (dat toen Ede SS heette) naar Wageningen. Toen de tramlijn opgeheven werd was Wageningen bang, dat ze in de vergetelheid zouden raken, omdat de naam niet meer in “het spoorboekje” zou staan. Dus is de naam van het station gewijzigd in “Ede-Wageningen”. Er wordt trouwens veel gebruik gemaakt van dit station door “Wageningen-gangers”: als je ziet hoeveel bussen er heen rijden…

    Inderdaad wordt het station heel veel gebruikt door studenten en bezoekers van de universiteit in Wageningen.
    Op stationsweb.nl staan nog meer interessante reacties bij dit station; het is sowieso een interessante site voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van stations en spoorlijnen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s