Apr-15: CBS Fietsdata 2023

Grafiek 60plus M/V
M’n vorige fatbike-bericht was een aanloopje naar deze met een aantal diagrammen die ik al wat jaren toon. De oudste is deze, die ik sinds 1999 bijhou:

Ding loopt dus al 25 jaar, maar pas de laaste 20 jaar op het web te vinden. Bovenin het totaal aantal fietsdoden. Daaronder een opspitsing tussen oudere mannen boven de 60 in blauw, oudere 60plus vrouwen in rood en de rest (mannen en vrouwen onder de 60). De reden voor deze opsplitsing was de het grote en stijgende percentage oudere mannen dat jaarlijks slachtoffer is. Maar ook de daling die vooral onder de 60 plaatsvond.

Die laatste daling stokte rond 2011 en bleef daarna een jaar of 11 stabiel. Bij die groep is in 2023 een duidelijke stijging te zien. De dunne lijntjes met getallen zijn de geregistreerde aantallen. De dikke lijnen zijn trendlijnen, een voortschrijdend gemiddelde. Dat haalt de ruis er uit. Denk aan jaren met mooi weer en meer fietskilometers.

Eigenlijk zou ik het aantal fietsdoden uit willen drukken naar het aantal afgelegde fietskilometer onder deze groepen. Er zijn wel algemende cijfers daarover, maar per gender of leeftijdsgroep vind ik die niet. Het is zo dat de scholieren op het voortgezet onderwijs gemiddeld de meeste fietskilometers maken. Per kilometer scoren zij dus laag. De bejaarde mannen doen het veel beroerder. Fietsdoden onder oudere vrouwen stijgt vooral de laaste 2 jaar sneller.

DecielenTaart
De taart hieronder staat ook alweer wat jaren bij dit soort berichten. Ook de cijfers daarvoor komen gewoon van het CBS.

Elk kleurtje is circa 10% (deciel) van de bevolking.

In 2022 waren meer fietsdoden (291) tegen 270 in 2023. Dat zou je positief kunnen noemen, maar de trendlijnen wijzen anders uit. Dit jaar werd geroeptoetert dat er meer fietsdoden waren dan autododen. Maar dat was in 2017, 2020, 2021 en 2022 ook al zo. Het gaat dan om personenauto-inzittenden. Als je inzittenden van bestel- en vrachtauto’s er bij optelt, dan scoren de fietsers slechter sinds 2020.

Dat valt te verklaren voor de verbeteringen aan auto’s. Die helpen vooral de inzittenden en niet de kwetsbare fietsers en voetgangers die zij omver rijden.

Voetgangers
Onder voetgangers stijgt het aantal doden de laatste jaren een stuk sneller dan onder fietsers. in 2021 43 doden, in 2022 58 (is +35%!) en in 2023 72 (+22%). Die toenames zijn goed te verklaren door meer wandelkilometers (en daardoor vaker een weg oversteken) wat door corona is begonnen. Nog altijd zie ik veel meer wandelaars dan 5 jaar geleden. Over deze stijging heb ik het nieuws of het CBS niet gehoord. Het zou me niets verbazen dat het aantal loopdoden per miljoen wandelkilometers zelfs is gezakt omdat er veel meer wordt gelopen.

CBS-Opdeling
Bij de fietsers zal ook het aantal kilometers en daarmee het aantal kruisingen met ander verkeer toegenomen zijn. Dat heeft vooral met de e-bike te maken. Is ook geen slechte ontwikkeling. Er is echter nog iets anders, we noemen tegenwoordig veel meer voertigen een ‘fiets’.

Het CBS propt de gewone fiets, met de e-bike, fatbike en (e-)bakfiets in 1 groep. Een andere groep zijn de snor- en bromfietsers. Die groep bestond hoofdzakelijk uit snorfietsers. Maar dat aandeel zakt snel door de helmplicht op de snorfiets. Mensen stappen over op e-bikes en fatbikes. Dan is het niet gek dat het aantal ongevallen met snor- en bromfietsen daalt en het aantal ongevallen met ‘fietsers’ stijgt.

Door de verschuiving van de 2-wielgebruikers zijn de getallen voor (brom-, snor-, e- en fat-)fietsdoden volgens mij prima te verklaren. Vraag me ook af wat het CBS doet met (e-)stepjes?

Er zijn nog een aantal gerelateerde zaken die in het 3de deel aan bod komen.

Geplaatst op 2024-04-15, in Fietsen en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Ik vind het maar lastig om oorzaak en gevolg hierin te zien. Wel zie ik dat de trend bij zowel mannen als vrouwen hetzelfde is.

  2. Ik vind het knap hoe jij dat allemaal zo bijhoudt Ximaar. Zelf denk ik altijd heel simpel dat er meer ouderen op een ebike fietsen en dat er daardoor meer ongelukken gebeuren. Ik ben blij dat mijn 78-jarige moeder een fietshelm draagt.

  3. @Sjoerd en Nicole; Er is wel iets uit af te lezen en daar kom ik in een volgend bericht op terug. (Dat is het nadeel als ik niet alles in 1x verzin en plaats. Maar anders wordt het verhaal me te lang en ik vermoed dat veel lezers daar ook zo over denken.)

    De essentie van dit bericht is dat als men de groep die we fietsers noemen vergroot, dat dan ook het aantal ongelukken toeneemt. Misschien hadden ze er bij het CBS beter aan gedaan om de e-bikes en fatbikes te scheiden van de fietsers. Nu de politie het voor het CBS op 1 grotere hoop gooit kunnen we die cijfers niet of erg lastig splitsen.

    Lang geleden werkte ik een paar jaar bij de regiopolitie. Hun CBS-man klaagde er toen vooral over dat caravans in het zelfde hoje moesten als aanhangwagentjes. Je kan niet voor alles een apart vakje maken. Maar nu er zoveel e-bikes zijn lijkt me dat voldoende als aparte groep.

  4. Ik hou er nooit zo van berichten te lezen waarin ouderen er uitgelicht worden vanwege hun mankementen. Niet alle ouderen ook zijn samen op een hoop te gooien, ik doe regelmatig reactietests en scoor bovengemiddeld, beter nog dan iemand van 40 werd mij gezegd en ik ben 77. In de auto heb ik alles om mij heen zeer scherp in het vizier en heb dan ook in veertig jaar tijd nooit een aanrijding of ongeluk gehad. Ik vind dat iedereen eigen verantwoording moet tonen of dingen nog verantwoord zijn en niet dat een overheidsinstantie zich daar mee gaat bemoeien. En ben bang dat de publieke opinie inzake ouderen in het verkeer gaan leiden tot maatregelen dat bepaalde zaken voor ouderen onmogelijk worden.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑