Aug-04: Handschrift

Zo’n 4 dagen geleden ontstond er op het blog van @penstaartje een discussie over het handschrift. Generatiegenoten klaagden dat dat door de  veranderingen flink belabberd was geworden. Voor mij zeer herkenbaar. Zo herkenbaar dat het me iets leek om er een (dit) berichtje aan de wijden.

In de eerste 2 klassen van de lagere school schreven we met een kroontjespen en dat ging me behoorlijk goed af. Haalde fraaie cijfers voor schrijven, wat eigenlijk gewoon tekenen was. Moest aan elkaar en schuin. Dat schuin ging door onder het vel van het schrift een geel vel te leggen met daarop zwarte schuine lijnen. Er was ook een mosgroen vloeipapier waarop je je hand kon laten rusten. Voorkwam dat je vieze handen van de inkt kreeg en als het misging dan kon je een druppel inkt met dat papier opzuigen. (Toevoeging: Ferrara tipte me over de inktlap die ik straal vergeten was, zie de reacties onder dit bericht.)

Werkte alleen als je rechtshandig was en van links naar rechts schreef. Ik was rechtshandig en zou dus problemen gehad hebben met het arabische en hebreeuwse schrift dat van rechts naar links wordt geschreven. Heb me wel eens afgevraagd of er in het Midden-Oosten en Noord-Afrika juist meer linkshandigen zijn, omdat dat schrijfmatig handiger is.

Nu wist ik dat ik 1 zo’n schrijfschriftje heb bewaard. Kon dat alleen nergens meer vinden. De eerste reden dat ik dit bericht begon uit te stellen. Inmiddels heb ik wel wat dozen met oude troep opgeruimd. Paar GoudenGidsen en een berg Grijpers liggen in de ondergrondse papiercontainer. (De Grijper was een krantje van de Hoogovens, waarvan de naam jaar of 15 geleden is veranderd. Toen begon het woke-gedoe dus al.)

Iets anders was dat ik een paar dagen eerder zo’n oud schoolbankje langs een straat trof met daarin een vakje voor een inktpotje. Want schrijven met inkt was dus regelmatig indopen in dat potje. Later nog langsgelopen, maar het tafeltje was pleite. Daarvan zou toch ook wel een foto op het internet van te vinden zijn. Kortom heel wat van die dingen bekeken. Het type dat wij op school hadden zat er niet bij en de foto’s waren op het punt van het inktpotje (en dat je die vanuit het ondervak omhoog kon drukken) uiterst onduidelijk. En zo liep dit bericht wederom vertraging op.

Ruim 2 weken na het schriven van dit bericht vond ik bij toeval het tafeltje (desk/lessenaartje) in m’n stapel ongesorteerde foto’s. Blijkt maar weer dat je niet naar iets moet zoeken, uiteindelijk komt het bij toeval weer op de proppen.

Natuurlijk heb ik ook nog gezocht of er een font was dat op de schoolschrijfstijl van destijds leek. En jawel allemaal fout. Vooral waar het de t betreft. Het was de bedoeling bij aan elkaar schrijven de pen zo min mogelijk van het paier komt. Bij al die fonts zie je dat bij een t de pen een paar keer van het papier is geweest. De r, k en s waren ook al van die wereldvreemde letters.

Hiernaast een poging, zoals ik het ooit rond m’n 7e heb geleerd. Nog even verder gezocht naar het type vereenvoudigde ‘kroontjespen’ die we gebruikten. In het engels heet ie leaf pen of flat leaf pen en valt ie onder de indooppennen. Het nederlandse woord platbladpen kon ik niet vinden. Kroontjespen is een soort verzamelnaam geworden.

Een dikke dag na het plaatsen van dit bericht vond ik alsnog het zogenaamde ‘Oefenschrift’. Heb daar collage van gemaakt met een penpunt, die destijds ganbaar was. Heb na een krappe 60 jaar nog eens geprobeerd zo te schrijven met het woord ‘kerst’, waar al die rare letters in staan.

In de 3de klas ging het al mis. De school had besloten om over te stappen op balpennen. Zo’n ding rolde alle kanten op. De wrijving -het schrapen met een kroontjespen over het papier- zorgde bij mij voor een veel constanter schrift. Maar goed de inktpot en het vloeipapier waren niet meer nodig.

Heb overigens ergenshalverwege de een vulpen voor m’n verjaardag gekregen. Eerder waren dat ellende dingen, die je vol moest zuigen uit een inktpot. Die ik kreeg was modern en had inktpatronen. Heb ‘m uiteindelijk niet veel gebruikt. Ballpoints waren makkelijker in het gebruik.

Op de mavo kreeg ik een leraar die huiswerk niet ging nakijken als dat aan elkaar was geschreven. We moesten over naar de losse blokletters. Totaal geen ervaring mee. Dus zelf aangeleerd. De onnodige lussen verdwenen. Ook deze wijziging maakte m’n handschrift niet echt stabieler.

Na de MTS ben ik begonnen als technisch tekenaar. Ook op tekeningen staan texten. Aanvankelijk gebeurde dat met sjabonen waar je letter voor letter een tekenpen in moet bewegen. Die pennen moet recht boven het papier staan en daarom heeft ie een vreemde houder met een knik.

Heb ook nog op de lineaal en in een sleuf geschrven en heb me zelfs voor wat Amerikaanse klanten in hun schrift verdiept. Zij schrijven de 8 andersom, om maar iets te noemen. Rond 1985 was het leed geleden en begon ik meer te programmeren op een PC. Die PC gebruikte ik ook om gewone brieven mee te tikken. Ik heb op de mavo tussen de middag wat typelessen gehad en daar was ik zo slecht in dat me afgeraden werd om er mee door te gaan.

Gevolg was wel dat ik de letters op het toetsenbord kan vinden en ik sinds 1985 dus vrijwel niet meer met de hand schrijf. Ik kom sinds die tijd niet veel verder dan hangeschreven boodschappenlijstjes en daar begin ik de laatste 20 jaar ook niet meer aan. Als ik wat vergeten ben dan loop ik nog maar een keer, zo ver zijn hier de winkels niet van m’n huis.

Rond 1997 waren er in in het bedrijf waar ik werkte 3 Ukraïeners uit Krivoy Rog (tegenwoordig Kryvy Rih), die ik wegwijs heb gemaakt in de PC’s en industriele besturingen (PLC’s) voor een project in hun fabriek. Destijds viel me op wat een fantastisch mooi handschrift die gasten hadden. Het hield het midden tussen aan elkaar schrijven en blokletters en dan in hun cyrillisch alfbet. Alle letters waren even hoog en overal dezelfde afstanden tussen de letters. Letters werden uiterst consequent op dezelfde manier geschreven. Het leek wel getikt. Eigenlijk ken ik geen Nederlanders die net zo mooi schrijven.

Geplaatst op 2023-08-04, in Overmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. @Ximaar: mooi verhaal met twee herinneringen van mijn kant. Derde klas lagere school hadden we een speciaal schoonschrift, formaat A5 ongeveer, meer breed dan hoog, met lijntjes voorbedrukt tot waar de boven- en onderhalen van de k en de g, in schuinschrift aan elkaar, moesten geraken. Bovenaan de pagina stond de tekst die je ongeveer vier keer daaronder moest herhalen. Een van de teksten herinner ik me nog: Parken zijn de longen van de stad.
    Later op de HTS (w en w) begon ik ook met de sjabloon en Rotringpen, maar dat was wel erg tijdrovend en nogal onpersoonlijk. De bouwkunde paralel klasleerlingen leerden zichzelf een mooi en veel sneller eigen persoonlijk handschrift aan. Dat voorbeeld heb ik toen nagevolgd, maar gebruikte nog heel lang twee hulplijntjes om de hoogte van de letters konstant te houden.
    Ik schrijf linkshandig, leg het papier erg nw-zo, opdat mijn schrijfhand onder de pasgeschreven regel beweegt, anderen bewegen de hand juist boven de regel, dat valt wel meer op qua houding. Mijn handschrift nu zijn aan elkaar geschreven, door de snelheid, losse letters, voor mij leesbaar, de e 1 mm hoog, liefdesbrieven schrijf ik iets langzamer en met dubbele hoogte, de derde brief blijkt goed leesbaar.

  2. Op de hele lagere school heb ik met een kroontjespen geschreven, geen schuinschrift, maar mooie ronde letters. En dan kom je op de HBS terecht en werd verteld dat je alles mocht gebruiken als het maar zwart of blauw schreef. Alleen het maken van notities moest zo snel gaan dat ik dat met mijn mooie handschrift niet bijhield en het een soort steno werd. Zelf kon ik het na een dag nog wel ontcijferen, maar later ook niet meer. Het werd uiteindelijk een balpoint. Schoonschrijven ben ik helemaal verleerd. Ik was blij met eerst een electrische typemachine en later mijn eerste computer, een Sinclair ZX spectrum waarmee ik mijn eerste stappen als programmeur zette, een rib uit mijn lijf, maar als je dan eindigt als ICT manager mag je niet klagen. Maar het was in het begin meer van: in het land der blinden is eenoog koning… En daarvan heb ik goed gebruik gemaakt. De ZX spectrum heb ik nog steeds.

  3. Er werd wel èrg veel aandacht besteed aan mooischrijverij, mijn ouders hadden een prachtig schuinschrift. Niet dat ze er veel mee opschoten in hun leven. 😏
    Mooi schrijven was op onze school niet(meer) het allerbelangrijkste, als het maar duidelijk en netjes was, zonder knoeien en vlekken.
    Geen kroontjespen, we kregen een rechte pen die prettig op het papier lag, de punt was ietsje dikker. Hij deed goedkoper aan maar schreef fijn.
    In de brugklas was een vulpen verplicht, daarna was op de MULO alles toegestaan.
    Schrijven is nu kladjeswerk, boodschappenbriefjes en geheugensteuntjes.
    Praktisch onleesbaar.
    Leve de laptop.

  4. Het viel me altijd op dat de generatie boven mij prachtig schreef. Eigenlijk iedereen: mijn moeder, mijn tante, de buurvrouw, mijn schoonmoeder hadden een prachtig handschrift, meestal schuin. Ook ik ben met een kroontjespen begonnen en schuin schrift. Die bankjes herinner ik me wel. Volgens mij hadden wij bankjes met een inktpot ✍️, maar van modern materiaal, niet meer van hout.
    Wat me opvalt in alle teXten en reaXies is dat er geschreven moest worden zoals de leraar voorschreef. Enige ruimte voor als je het anders gewend was, was blijkbaar ondenkbaar.
    En hoewel ik vaak een acht of een negen had voor schrijven, is het nu een slordig handschrift geworden, niet schuin en niet recht.
    Ik schrijf het liefst met een fijnschrijver. Dan lijkt het nog iets.

  5. Mijn handschrift is slecht leesbaar.
    Ik moest het dus vooral van mijn gesproken uitleg hebben in mijn werk.
    Waarbij ik wel de allerbelangrijkste zaken op het bord schreef.

    Nu gebruik ik alleen een digitaal toetsenbord.

    Mooie geschiedschrijving, ik herken er veel in.

    Nostalgische groet,

  6. @Bertie: Ik heb de kroontjespen bovenin vervangen door een pen die we op school gebruikten. Kan daar geen naam voor vinden, maar wordt tegenwoordig ook gewoon kroontjespen genoemd.

  7. @Staartje: Mijn ouders, die 36 jaar eerder leerden schrijven, hadden een vreselijk handschrift. M’n vader schreef met hanepoten. Je kon het verschil niet zien tussen een m of 3 ellen. Mijn moeder had een onverzorgd handschrift wat het midden hield tussen mijn schrift en dat van m’n vader en dan wat breder.

  8. Hoppa, daar klapte het herinneringsluikje open. Ik ben van ’49 dus zat in de schoolbanken met klep waaronder je eigengemaakte inktlap bewaard kon worden. Naast de inktpot zat een gleufje voor de houder met kroontjespen. Ik heb het Hoogeveens leesplankje inclusief blikje met letters nog in bezit. Maar daar gaat het hier niet over. Ik heb net geprobeerd of ik het nog kan, de hoofdletter en de kleine letter te schrijven zonder je pen van papier te halen. Bij sommige letters was het een makkie, maar bij de F wist ik het niet meer en waarschijnlijk kon dat ook niet. Gaandeweg ben ik anders gaan schrijven, tegenwoordig zijn dat blokletters. Als ik weer aan elkaar ga schrijven ziet het er slordiger uit. Toen ik naar de ULO ging was een vulpen verplicht. Als ik me goed herinner zaten er al inktpatronen in, die kocht je per 10 in een doosje.
    Mijn broer deed ook de opleiding tot technisch tekenaar, daar herinner ik me de liniaal nog van. Het waren wel mooie letters onderaan die bouwtekeningen. Leuk blog.

  9. @Ferrara: Hoe kon ik de inktlap vergeten? Idd in mijn geval zeker een zelfmaaksel van m’n moeder of zuster (van ’48). Dacht zelf dat het wat lapjes vilt op elkaar waren of een verknipte theedoek. Was ‘m dus compleet vergeten. Was nodig als je klaar was met schrijven, maar er nog inkt aan je pen zat.
    Bert Ernste heeft een aardige foto daarvan op z’n blog, waarook de inktpot met het schuifje op staat.
    https://blog.ernste.net/2014/09/07/weet-u-nog-de-inktlap/
    Onze lessenaartjes (desks) waren nieuwer. Dacht multiplex-plaat met wit/grijs formica en daaronder een metalen vak voor je spullen.

  10. Die inktlap, ik maakte ieder jaar een nieuwe van stukjes stof en soms een stukje zeemleer ertussen (van een oude zeem natuurlijk, een nieuwe verknippen was te duur) de boel werd bij elkaar gehouden door een knoop, liefst een mooie.

  11. @Ferrara: Ik heb maar een paar jaar met een indooppen geschreven. Mogelijk heb ik er ook 1 zelf moeten maken, maar dat kan ik me niet meer herinneren.

  12. Het helpt wel als je het zoeken opgeeft en dan maar iets zonder het gevondene in een bericht zet. Vandaag vond ik alsnog dat schrijfschriftje op een plek waar ik nog niet had gezocht. Heb het bericht dus een klein beetje aangepast.

    @Jan: Dit ‘Oefenschrift’ is inderdaad A5-potret. Vermoed dat ze vanaf 1958 werden gebruikt, als er 1 druk per jaar is geweest.

  13. Ik had een mooi handschrift, maar schrijf nog nauwelijks met de hand

  14. Vond toch bij toeval een foto van dat schoolbankje met inktpotgat en schuifje. Heb ik halverwege toegevoegd in het bericht.

  15. Ik keek nog eens goed naar een goede hand in Nederland in schoonschrift, met de blauwe achtergrond. Het doel de pen zoveel mogelijk op het papier laten begrijp ik. Blijkbaar is het twee keer raken van het papier op dezelfde plek geen probleem. Dit komt voor bij de a, de d, de c. Bij de o denk ik dat de pen toch een keer van het papier wordt gehaald.

  16. @Jan: Zover ik me nog kan herinneren kan je die letters gewoon schrijven binnen een woord zonder de pen van het papier te halen. Je kan/moest dan met de pen soms een stukje terurug over een lijn die er al stond. Met blokletter leer je dat soort onnodige dubbelingen compleet af en is het moeilijk voor te stellen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑