Mrt-18: Kroonsteentjes

Vanmiddag dacht ik opeens aan een oude foto die ik in 2019 in Den Haag heb gemaakt. Omdat ie netjes in de fotomap Zuid-Holland zat had ik ‘m zo teruggevonden (Dat het in 2019 was, werd me duidelijk uit de bestandsnaam):


Vaak lukt dat terugvinden niet zo, omdat ik veel in de map camera-in laat staan. Eventjes in de juiste map plaatsen is me net teveel werk en later is dan lastig iets terug te vinden.

Kroonsteentjes ken ik normaal in de vorm hier rechts voor het aan- elkaar knopen van elektrische draadjes. Sinds mijn heugenis zijn ze van plastic. Ooit zal het begonnen zijn als porselein, dat een soort gegoten steen is. Ik heb ze nooit gezien en bij wikipedia is die foto ook niet echt duidelijk, laat staan belrinkelend herkenbaar.

Het was lastiger om de plek in Den Haag te vinden waar ik de foto had gemaakt. Het betreft de Prinsestraat, die deel uitmaakt van het Hofkwartier. Op de straatnaambordjes in dat kwartier prijkt hetzelfde krooontje als op de ‘gouden’ straatstenen. Die straatstenen vind ik overigens op geen enkele andere plek. Was dus stom toeval dat ik ze zag. En op het juiste moment. Die straatnaambordjes waren er voor 2019 nog niet en t/m 2018 lagen er gewone straatstennen op die plek:

Streetview maakt daar circa eens per jaar foto’s, behalve in 2019.

Het kroonsteentje hieronder in Alkmaar, bij de Legowinkel, kan ik nu ook plaatsen. Lag al jaren in de map Alkmaar-Binnenstad te verstoffen:

Geplaatst op 2024-03-18, in Alkmaar, Ximatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Ik heb hier geloof ik nog twee van die porseleinen kroonsteentjes, bij mijn dochter uit het huis gehaald. Kan ook zijn dat die al weg zijn. Het waren ondingen. Als je geen passende schroevendraaier had braken de randen er van vanaf. Dan waren die bakelieten draaidoppen toch beter.

  2. een gedachtekronkel van een elektricien en een stratenmaker.

  3. Vaak denk je ook: ‘ Ik vind het wel terug,’ en dan blijkt dat niet zo te zijn is mijn ervaring ; )

    Ik vind het supermooie steentjes. Wat bijzonder!

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑