Mrt-16: Witte Hendrik

Onlangs viel me het bovenstaande witte e-huis op. Weet al 55 jaar van het bestaan. Liep er destijds met m’n ouders langs tussen het zomerhuisje en de protestantse kerk.

Ik had al eens bedacht dat de kleur wit vaak iets te maken heeft met water. Zo zijn e-huisjes bij een sluis vaak wit. De kleur wit heeft hier alles te maken met de Prins Hendrik Stichting, waar ie op het terrein staat. Hun gebouw is altijd wit geweest. Van oorsprong is het een instelling voor bejaarde zeevarenden.

De foto hierboven heb ik van streetview gepikt. Als ik er weer eens langs fiets zal ik zelf wat foto’s maken. Ik moet ook nog ergens een foto van de binnenkant hebben, maar die kan ik nergens vinden. Op hun website staat een aardige video:

In het filmpje noemen het de hoofdstraat, maat het gebouw staat aan de Voorstraat. Aan de overkant is een pension dat ‘Zeelui’ heet. Was niet interessant genoeg voor een foto, maar de naam vind ik wel pracht gekozen en zeer voor de hand liggend.

Geplaatst op 2024-03-16, in PEN-matig, Regiomatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. mooi wit is mooi, het witte e-huis heeft wel een klein funderingsprobleem zo lijkt het

  2. Een mooi huisje in je verzameling “witte” trafohuisjes.

  3. @Jan: Ik schat dat dit huisje er al bijna 90 jaar staat na de nieuwbow in 1931 1937. Zou me ook niets verwonderen als ie direct op het zand staat zonder palen. Dat zoiets verzakt en daar wat schade door heeft is niet meteen een probleem zolang de betonnen vloer maar niet breekt.

  4. @Margo; Ik heb je reactie een beetje aangepast. Facebooklinks kan je direct bij Sjoerd plaatsen, hier haal ik ze weg. Geldt inmiddels ook voor TwiXer.

  5. @Ximaar om 9u19: dank voor je aanvulling, een klein funderingsprobleem is inderdaad niet erg. Direkt op zand funderen heet ook wel op staal funderen , de taal is rijk. By the way: wit en water hebben iets met elkaar, terecht door je opgemerkt, zo heb je ook witte stroom

  6. Ximaar, dit huisje staat aan de zijkant van de PHS. Het oorspronkelijke gebouw is van 1937 en heeft inmiddels monumentenstatus of het huisje er toen ook al geplaatst is weet ik niet. Oppimpen met een kleurtje is vast niet toegestaan.
    Binnen en ook aan de achterkant is veel gebouwd en verbouwd, maar het trappenhuis is nog in originele staat met mooi glas in lood dat het leven van de zeeman in beeld brengt. Het kleine museum vol scheepsmodellen is een bezoek meer dan waard. Dus als je er nog eens in de buurt komt, loop vooral even binnen.

  7. Ben ik weer. In het boekje ‘De zee bracht hen hier’ staat een platte grond van het gebouw uit 1937 daarop staat aan de zijkant los van het grote gebouw een gebouwtje getekend dat waarschijnlijk het trafohuisje is wat jij laat zien.

  8. @Ferrara: Bedankt voor je bijdrage. Ik had in een eerdere reaxi 1931 gezet, dat moest natuurlijk 1937 zijn. Had dat verkeerd gelezen op de openmonumentendag-site. Dat was in een tijd dat er volop elektriciteitshuisjes verezen. Dat die bij de bouw geïntergreerd is is niet vreemd.

    Ik ben er wel eens in geweest, o.a. in hun bieb, maar die foto’s kan in niet meer terug vinden. Idd een goede reden voor een uitgebreider bezoek.

  9. @Jan; Mijn woning uit 1906 is ook op staal en op zand (een voormalige duinenrij die van Sint Pancras tot Heiloo door het centrum van Alkmaar loopt. Op staal is een ruimer begrip, dat kan ook op een rots of andere vaste ondergrond zijn. Egmond aan Zee ligt volledig op zand. Zo’n e-huis zal wel een complete betonnen bak zijn vermoed ik. Dat er een horizontale scheur in de breedte richting bovenin te zien is is vreemd. Zal mogelijk een keer gekomen zijn door bevriezing van regenwater.

  10. ja, een heel breed begrip, ook op een harde kleilaag funderen heet op staal. Maar je moet nog steeds wel funderen, dus onder de muren en kolommen bredere en dikkere afmetingen van de funderingspoeren van baksteen of beton (huiden?zal wel niet), afhankelijk van de verticale belastingen. Die horizontale scheur zie ik wel als funderingsprobleem, de scheur is het grootst boven de twee stalen deuren waarachter wellicht zware apparaten zijn opgesteld die de (niet alleen verticale) vervorming van de funderingsstroken van beton of ander materiaal, plaatselijk groter maakt dan daar waar geen grote machines staan.

  11. even opgezocht, de transformatoren maken geluid en de zogenaamde schakelvelden ook, geluid is trilling dus de belastingen in een e-huisje zijn deels dynamisch, met meer kans op de vervorming van de ondergrond in de omgeving van de dynamische belastingen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑