Dec-24: Een Witte PEN

Eigelijk was ik al eerder van plan om een blogbericht te maken over de witte PEN-huisjes die ik ken. Sjoerd was me voor en haalde het weer bij me naar boven.

De meest opvallende is die van De Franschman tussen Bergen en Bergen aan Zee bij de rotonde van de N510 en de N511. (Klik op de foto’s voor een streetviewopnames.)


Volgens mij is ie behoorlijk op leeftijd. Ik schat een jaar of 90. Dwz ik vind ‘m op een foto uit 1933. Toch zijn er geen haan- en hond-tegeltjes in aangebracht. Geen idee hoe dat zit. Ik kan ook niet vinden dat het een rijks-, provinciaal- of gemeentelijk monument is. Neemt niet weg dat ie apart is en op een opvallende plek staat.

In Bergen, maar dan wat oostelijker stond nog een witte, maar die is een jaar of 5 geleden van de witte verf ontdaan. En nu ziet ie er zo uit:

Geen idee waarom enkele e-huisjes wit zijn geschilderd, en waarom deze ‘schoon’ is gemaakt. De bovenste bij De Franschman is (als ik de oude foto’s mag geloven) ergens rond 1960 wit geschilderd. Wit valt wel lekker op zo aan de bosrand. Maar het vraagt ook om graffiti.

En dat is te zien bij het witte PEN-huisje in Noord-Scharwoude bij de Sluis. Dat huisje lag aan een sloot onder de N504 door. Dat is al jaren een fietspad met fietstunnel. Mijn vermoeden is dat die ergens uit 1960 stamt.

In het noordelijkste puntje van de Wieringermeer, vlakbij Den Oever staat ook een witte. Ik ben daar wel eens langsgefietst, maar maakte toen nog geen foto’s van PEN-huisjes.

In Alkmaar hebben we een beige uitvoering aan de Eikenlaan. Dwz erg licht rose.

Het valt nu wat weg tegen de appartementengebouwen er achter, maar die zijn een stuk nieuwer. Het is overigens de enige die ik in die kleur ken. Ook dat huisje zal niet zo oud zijn en dateer ik ergens rond 1965.

Verder kwam ik nog een witte PEN-huis tegen in Hilversum:

Daar zit nog een oud PEN-plakaat op, maar die is slecht leesbaar:

Deze zal wat ouder zijn, waarschijnlijk van net na de oorlog.

In Hilversum vond ik er nog een op straatzicht. Die is wit en er zitten haan- en hondtegeltjes op. Die zal dus van voor 1940 zijn. Ik heb ‘m zelf niet bekeken en heb er dus geen eigen foto van.

Verder heb ik er nog 2 in Zuid-Holland gezien. De eerste in Wassenaar:

En 40 fietskilometers verder nog 1 in Zoetermeer:

De onderste 2 zijn nu van Stedin en eerder van Eneco en EZH. Het zijn dus geen echte PEN-huisjes, die tegenwoordig van Liander zijn. Daar kom ik later nog eens op terug. Ze zijn allemaal wel te vinden op m’n overzichtskaart.

Vermoedelijk zijn er meer witte e-huisjes geweest. Maar meer als het bovenstaande setje en die van Sjoerd en Morgaine in Amersfoort ken ik niet. Dit houdt in dat er maar 1 op de 100 wit is. En aangezien vandaag weinig tot geen sneeuw in Nederland is gevallen leek het me wel aardig om jullie voor de komende dagen ‘Een Witte PEN’ te geven.

Aanvulling Januari-2022:
Door toeval begreep ik dat er nog 2 witte e-huisjes in de gemeente Bergen zijn, zoals deze in Bergen aan Zee:

Die foto nam ik eigenlijk om te laten zien dat er in coronatijd behoorlijk wat Duitsers de kust bezochten. (Een auto uit Frankfurt heb ik er afgeknipt.)

De foto hieronder in Aagtdorp kwam al eens bij Sjoerd voorbij:

In het algemeen lijkt het er op dat witte e-huisjes veelal langs de kust en bij sluizen te vinden zijn.

Geplaatst op 2017-12-24, in Alkmaar, NH-matig, PEN-matig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. De Franschman ken ik ook. Ligt daar op een prachtplek!

  2. Ik reed van Enkhuizen naar den Helder en kwam ergens een enorme joekel tegen. Moest gelijk aan je denken, en je zult hem ongetwijfeld al eens gefotgrafeerd hebben.

  3. Ik heb ook nog een aardige serie witte huisjes in Roermond, ik zal die af en toe eens tussen de andere door laten piepen. Ik krijg er tegenwoordig zoveel toegestuurd dat mijn eigen huisjes erbij inschieten.

  4. @Mack ik vermoed dat je he Lely-gemaal bedoelt: https://goo.gl/maps/maVfMcbrMPw
    Die heb ik alleen van ver af op de foto gezet.

  5. @Sjoerd: Het zou wel eens kunnen dat ze daar meer te vinden zijn en zeker in Thorn.

  6. Nee, die bedoelde ik niet. Ik weet niet meer waar het was, maar het ding had wel een lengte van 10/15 meter.

  7. Dat PEN huisje in Noord-Scharwoude is gesloopt en aan de andere kant van het fietspad staat nu zo’n modern prefab ding. De reden voor het slopen is vermoedelijk dat er water naar binnen liep, bij hevige regenval stond er rondom het huisje water.

  8. @Bytheway: Dank voor deze trieste aanvullng. ;-)

    Op de luchtfoto van Google is de nieuwe al te zien. Op de stretviewfoto vanaf de zuidkant oktober-2016 staat nog de oude. OP een nieuwere foto vanaf de N504 uit Juli-2017 vond ik inmiddels de nieuwe en zie je het trappetje nog naar de oude.

    Volgens mij staat ie daar vanwege de 0226-centrale, die van daar uit z’n elektrictiet krijgt.

  9. @Mack: Vooralsnog kon ik niets vinden. Heb je de grote wegen gevolgd zoals de N302, A7 en N99? Of heb je afgesneden via de N240 langs Medemblik?

  1. Pingback: Spanning bij de sluis in Roermond

  2. Pingback: Spanning bij de sluis in Roermond – bVision & Photography

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑