Mei-30: EuroFamilie

Over een kleine week mogen we stemmen voor het EuroParlement. Nederland krijgt 31 van de 720 zetels. Ongeacht de opkomst in Nederland. Ik vind dat een beetje raar en het werkt wat dat betreft niet veel anders dan de verdeling van de kiesmannen in de USA. Vooral kleine landen krijgen zo relatief meer zetels per inwoner. Malta krijgt per 87.000 inwoners een zetel, Nederland per 581.000 en Duitsland per 881.000.

Met het stemmen bepalen we dus alleen hoe die ‘Nederlandse’ zetels worden verdeeld. Bij de laatste peiling ziet dat er zo uit:


Ik heb onze partijen al netjes in de familie gestopt waar ze nu in zitten en waar ze vrijwel zeker na de verkiezingen deel van uit gaan maken. Als je op de NSC of BBB stemt maakt niet veel uit, die stemmen gaan naar de EPP/EVP waar sinds jaar en dag het CDA en bijvoorbeeld de Duitse CDU en Fidesz de partij van Orban in zit.

De PVV zit nu in I&D en dat zal vast niet veranderen. Voordeel is dat die stemmen verloren gaan. Binnen het EU-Parlement wordt die anti-EU-club, die vooral om AfD, FPÖ, Vlaams Belang en de clubs van Le Pen (RN) en Lega (Salvini) draait niet serieus genomen. Niemand wil er mee samenwerken. Alles wat ze bedenken sneuvelt, als ze al met iets zouden komen.

Voor ECR  (Eur. Conservatieven en Hervormers) is dat niet veel anders. Daar zat FvD en SGP in. Het lijkt er op dat zij deze keer geen zetels gaan behalen. ECR draait vooral Fratelli-d’Italia (Italiaanse Broederschap van Meloni) en de Poolse PIS.

Opvallend is de situatie van GL/PvdA. Ze werken in Nederland met een gezamenlijke lijst. Alleen worden de gekozen kandidaten na de verkiezing verdeeld over de Sociaal-Democraten (S&D bekend van de SDP en PSOE) en de progressieve Groenen/EVA. Zelf vermoed ik dat veel GroenLinksstemmers voor Volt gaan kiezen. Dan weet je zeker dat je volledige stem naar deze Groenen gaat.

Ik heb dat ook overwogen, maar ben het niet met alle standpunten van Volt eens. Als ik naar de voorspelling kijkt, dan denk ik dat meer GL-mensen voor Volt optie gaan.

Pikant wordt de positie van de VVD. Die zit in Renew, net als D66 en bijvoorbeeld RE, de partij van Macron. Alleen willen de andere partijen in Renew niet dat een partij nationaal samenwerkt met extreem-rechtse partijen zoals de PVV. Ben benieuwd of ze uit Renew worden gezet en waar ze zich dan bij aan gaan sluiten. Zo kan het nareis-op-nareis-leugentje van Yesilgöz nog meer ellende voor de VVD opleveren dan nu al het geval is.

Op dit moment hoef je niet te stemmen op de SGP, CU, FvD, Ja21 of PvdD. Die krijgen tekort voor een zetel.

De prognose voor het volledige EuroParlement ziet er als volgt uit:

Het aantal zetels stijgt van 705 nu naar 720. In de percentages winst/verlies heb ik die toename niet verwerkt.

Zelf dacht ik nog even dat Joost Klein met z’n EuroPapa deze verkiezing met zijn liedje mooi heeft gepromoot. Daar was meer aandacht voor dan voor deze verkiezing. Toch denk ik dat ie net iets te vroeg heeft gepiekt.

Geplaatst op 2024-05-30, in Kiesmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Ik twijfel idd tussen GL/ PVDA en Volt.

  2. Ik ben het spoor bijster in de politiek.

  3. Goede uitleg. Maak voor mij een stuk duidelijker hoe het in elkaar steekt.
    Nu nog een keuze maken!

  4. Ik heb het bericht nog een beetje aangevuld. Was dat van plan, maar het kwam er gisteravond niet van.

  1. Pingback: Europese Verkiezingen 2024 - Jan van den Berg

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑