Okt-11: 0252 Biedenkopf

Deze dag begon koud, omdat het de hele nacht helder was geweest. Maar de zon scheen en dan is het al snel warm genoeg, dacht ik. Toch viel dat wat tegen vooral door de stevige oostenwind en mijn voornemen om naar het oosten te fietsen. Ik mocht het deze geheel droge dag (14 September) met zo’n 15 graden en een prachtig zonnetje stellen.

Vanuit Betzdorf fietste ik rechtdoor via Neunkirchen en Wilnsdorf en zocht bij Deuz weer de Sieg op. Op deze manier reed ik mooi om het grote Siegen heen. Die stad had ik al een paar jaar eerder goed bekeken en ik had geen trek in hun verkeersdrukte. Op mijn oude kaart stond door Deuz nog een spoorlijn, maar die was inmiddels opgedoekt. Er stond nog wel een heel fraai stationnetje als aandenken.

Na Deuz ging het wat stijler omhoog en kwam ik in het Rothaargebergte bij de oorsprong van de Sieg. Twee meter verder begon een andere rivier; de Lahn. Ook deze rivier is geheel voorzien van een eigen bewegwijzerde fietsroute. Tussen Marburg en Bad Ems (waar de Lahn in de Rijn stroomt) had ik in 2003 en 2005 gefietst. Alleen het laatste stukje waar ik nu was ontbrak nog.

Ik ging dus gewoon rechtdoor, maar ging nu lekker heuvelafwaarts. Bij Bad Laasphe heb ik een heel tijdje rondgekeken. Dit is een redelijk bekend en touristsch stadje, waar ik iets meer van verwacht had. Ik belandde er nog wel in een heel grappig restaurant. Omdat het nogal fris was wilde ik graag binnen wat soep eten. Dat kon, maar ik voelde me wel wat opgelaten met mijn fietskleren en het sjieke meubilair. Alle tafels en stoelen waren verschillend, variërend tussen een lui bankstel en fragiele Lodewijk-IV (spreek ik doorgaans uit als ‘ievee’) -stoeltjes. Ik zocht het ‘simpelste’ uit en heb er een kom goulashsoep verorberd.

Ik heb niet eens overwogen om er een hotel te vinden en wilde weer graag naar het touristenvrije deel van Duitsland. Dat bleek niet moeilijk. De volgende grote plaats was Biedenkopf. Ook daar weer een 50-tal vakwerkhuizen, nog iets leuker schots en scheef tegen een bergwand, een heus kasteel op de berg en geen tourist te bekkenen.

Biedenkopf ken ik van een oude radioluisterhobby. Een aantal van hun 100kW-zenders kon ik met heel goed weer in Nederland ontvangen. Naast de ARD zit hier ook de HR (Hessische Rundfunk). Ik dacht dan ook altijd dat Biedenkopf een berg was. Nu bleek het dus ook een aardig stadje te zijn. Veel hotels of pensions zag ik er niet, behalve 1 in het centrum boven een Chinees restaurant. Dat leek me wel wat.

Ik had gisteren teveel gefietst naar m’n zin, en 55-15-97 is niet echt een mooi schema te noemen ter opbouwing van m’n conditie. Vandaag had ik 85km gefietst en dat leek er meer op. Ik kreeg er een prachtige grote kamer met keiharde bedden. Nu ben ik wel wat gewend, thuis slaap ik ook op een harder ben dan ik tot nu toe in de hotels getroffen had. Toch was het nu wel even flink wennen.

Ik heb de berg met het kasteel nog even beklomen en je had er een prachtig uitzicht over de Lahnvallei. Uiteindelijk bedacht ik deze dag ook maar Chinees te eten, de laatste keer dat ik dat deed was een paar weken terug. Het grote restaurant zat behoorlijk vol en dat had alles te maken met hun 20 meter lange buffet. Voor 11 euro kon je je daar klem eten. Dat was ik niet van plan, ik heb me beperkt tot iets met garnalen en eend en dat smaakte uitstekend.

(overzicht | vervolg)

Geplaatst op 2008-10-11, in Zwerfmatig-8s en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. 11 euro is een zeer goedkoop… leuk verslag weer…

  2. Wat maakt het aantal kilometers per dag eigenlijk uit, Xiwel. Ik kijk op het einde van de dag ook wel hoeveel ik heb gefietst. Dt moet ook wel, want ik zet het ook op fietsen Scoort, dat ik van jou ken. Maar het fietsen zelf doe ik om te genieten en omdat het saai is altijd hetzelfde rondje te fietsen, ga ik wat verder of soms ergens anders heen.

  3. @Vedat: In het begin wil ik niet teveel fietsen omdat mijn conditie dan nog wat brakkig is. Later is dat geen probleem meer. Het is in mijn geval dus niet handig om meteen maar met 100km te beginnen, wat ik een volgende dag waarschijnlijk moet bezuren. Als alles normaal was gegaan, dan bouw ik het op via 60-80-100. Maar door dat malle weer was het daar niet van gekomen. (Voor de vakantie had ik een dag of 10 niet gefietst. Ik train dus in de vakantie en niet vooraf. :-)

  4. Ik vind die vakwerkuisjes zo opvallend. dat wij die helemaal niet hebben maar ALLE ons omringende landen wel. Zal wel iets met onze modderige bodem te maken hebben.

  5. @Thyme: NL is heel snel met bakstenen begonnen en dan had je die vakwerkstructuur niet meer nodig voor een meerverdiepingenhuis.

  6. Hmm, zat ik er toch naast in je gok. Jammer!

  7. Ik had nog nooit van Biedenkopf gehoord, maar dat is juist het leuke als je aandit soort gokken meedoet. Kaart erbij en je ontdekt thuis weer een heel nieuw stukje Duitsland

  8. @Hanscke: Je kan ook Google maps gebruiken. :-)
    Voor onderweg heb ik een 10 jaar oude Aral-autokaart (een soort schrift met Duistland in 80 pagina’s) bij me en daar staan dit soort plaatsen wel allemaal op. Ik kras er later ook op aan aan waar ik gefietst heb. Op de foto van het stationnetje is te zien hoe ik dat ding mishandel.

  9. @Hette: Toch zat je er deze keer niet zo ver naast.

  10. Hallo Xiwel,
    Ik lees je blog sinds een paar weken, leuk om te lezen! Ik woon sind een paar jaar in Duitsland en heb eigenlijk dit jaar pas het fietsen ‘ontdekt’ als vrije tijdsbesteding. Begin dit jaar heb ik een ligfiets gekocht (in Amsterdam) en daarmee heb ik de afgelopen zomer mijn ongeving verkend (Thüringen). Hoewel het bij ons in de stad niet erg geschikt is voor fietsers, heeft de provincie hele mooie fietsroutes. Wel een stuk bergachtiger dan Nederland natuurlijk. Heb je ook wel eens hier in de buurt gefietst?

  11. @Bob: Ik ben al een paar keer op je log langsgeweest en door mijn ‘onhandige‘ quiz heb ik bedacht om er nog even niet te reageren. Maar ik zal dat zeker doen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑