Okt-15: 0364 Korbach

Deze maandag 15 september begon wat vreemd. Omdat ik op tijd sliep, werd ik ook redelijk vroeg wakker. Om kwart over 8 werd er op mijn deur geklopt. Met veel excuses werd verteld dat het water over 10 minuten werd afgesloten voor een reparatie van een lek. In mijn geval niets aan de hand, ik was al helemaal ready en keek wat TV, omdat ik niet eerder dan half 9 wilde ontbijten. Dat ontbijt was niet Chinees, maar ‘gewoon’ het standaard setje Duitse Kaiserbroodjes met teveel worst een kaas. De klusseniers waren snel klaar en dronken later ook nog gezellig een bak koffie mee.

Het weer zag er redelijk uit en ik fietste een stuk langs de Lahn stroomafwaarts. De Lahnradweg slingerde echter nog meer dan de rivier zelf en schoot niet erg op. Een eerste poging om wat ‘af te snijden’ mislukte faliekant. Ik kwam in het plaatsje Katzenbach niet verder, omdat daar de enige weg ophield. Dus ging ik de eerder genomen en ‘heerlijk rustige’ weg weer terug en toch maar weer met de Lahn mee.

Net voor Buchenau ging vielen een paar flinke plensbuien. De ergste regen ving een bushokje op en later heb nog wat gewacht in een Stehcafé, waar je dus gewoon op een barkruk kan zitten met een mok koffie voor 1 euro 20. Gelukkig hield de regen op en zag ik 2 mogelijkheden, Marburg of Frankenberg. Beide hebben een station en dat leek me handig. Ik koos voor Frankenberg en deed dat via het plaatsje Wetter, dat kon ik niet laten. Wetter is een aardig stadje en het bleef er droog. Dus niet te lang rondkijken en weer doorfietsen.

10km voor Frankenberg werd ik letterlijk en figuurijk het bos ingestuurd. De wegwijzers voor fietsers naar Frankenberg gaf dat aan. Erg was dat niet, het Burgwald bij Burgwald is heel mooi. Met de pruttigheid van halfverharde bospaden viel het mee. Alleen snapte ik niet meer hoe ik hier ooit nog uit zou komen. De echte fietswegwijzers had ik al een kilometer of 5 niet meer gezien en op de houten ‘wegwijzertjes’ stonden onbekende namen en in het geheel geen Frankenberg. Op een bepaald momenet hoorde ik de grote weg en besloot ik een bospad te kiezen dat naar dat geluid slingerde. En jawel ik kwam weer op de B252. Daarmee was ik ook vrijwel uit het bos en in Frankenberg.

Dat was mooi op tijd, want daar trof ik weer een paar buien. Na een snaaistop in het oude centrum (dat ik al eens beter bekeken had in 2005 toen ik er overnachtte) besloot ik toch maar het station op te zoeken. Daar had ik maar liefst keuze uit 1 treinrichting en wel naar … Marburg. Overnachten in Frankenberg zag ik net zo min zitten en toen de regen overging in wat gespetter vertrok ik richting Edersee. van diezelfe 2005-tocht wist ik dat daar pensions en hotelletjes zijn.

Nog geen 100 meter verder werd het echt droog en bleef het zo. Het pad langs de Eder fietste lekker en ik was dan ook zo in Herzhausen. Dat dorp zag er een stuk minder levendig uit dan de vorige keer. Er waren wel bordjes met Pension en B&B, maar het zag er niet aantrekkelijk uit. Die Edersee trouwens ook niet. Dat ding was helemaal leeg en er groeide hoog gras in. Thuis ontdekte ik dat de kaartenmakers van Google en MSN dat ook nog niet weten. En als je hier overschakelt van ‘Road’ naar ‘Aerial’ dan begrijp je het probleem van Herzhausen.

Dus besloot ik nog wat verder te fietsen naar Korbach, daar is vast meer te beleven en het moet gek lopen als ze daar geen beter station hebben. In 2005 vond ik het wel een gezellig stadje. Deze keer zag ik dat ik toen alleen de ‘nieuwe stad’ gezien had. Nu ontdekte ik er ook nog een aardig historisch gedeelte. In dat oude centrum vond ik meteen een goed en gunstig hotelletje. Na de douche en voor het eten heb ik nog wat foto’s gemaakt o.a. van het oude raadhuis, een stadspoort en een paarse suarier bij een vuurtorenachtige kerk.

Toevoegseltje:

Die saurier heeft alles te maken met ‘de spleet van Korbach’ (Korbacher Spalte). Op deze site is daar van alles over te lezen. De vorige keer ben ik daarover gefietst, ik zag dat er wel iets raars (en opgraverigs) gaande was, maar snapte het toen niet. Deze keer ging ik de andere kant op.

(overzicht | vervolg)

Geplaatst op 2008-10-15, in Zwerfmatig-8s en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Wat lees ik daar Xiwel? De Edersee helemaal leeg? Tientallen jaren terug was ik daar tijdens een vakantie en was het een prachtig gezicht om over de Edersee uit te kijken. Als ik daar nu aan terugdenk dan is het moeilijk voor te stellen dat zo’n meer kan ‘uidrogen’ Ik ga de foto’s van toen nog eens bekijken.

  2. Raadhuis en stadspoort kom je ook overal tegen in de kleinere plaatsen in Duitsland! Dat Paarse geval is ook wel leuk. Is dat het teken van Korbach? Heel veel Duitse steden hebben hun eigen ‘dier’. In Berlijn staat een beer en in Leipzig staan leeuwen.
    In andere plaatsen op de wereld kwam ik ook zoiets tegen. In Almaty staan kamelen en in Zürich stonden koeien.

  3. @Hette: Dat klopt, ik heb heel wat van die oude gebouwen gezien. Het verschil was hier dat ik het er -gezien de vorige keer- totaal niet verwacht had. Ook stond alles heel mooi schots en scheef door elkaar, maar dat is op de foto’s niet goed te zien.
    Bovenin heb ik een link toegevoegd over de Korbacher Spalte.

  4. @Frans[eslag]: Ik kom daar in de volgende ‘aflevering’ nog op terug.

  5. Een prachtig gebied weer… mooie foto’s…

  6. Ik heb jouw tochtje meegefietst op Google Maps. Dat Frankenberg kon ik niet vinden. Ja, een stuk uit jouw route, vlak bij Chemnitz, maar daar was je vast en zeker niet geweest. Wel jammer, dat je moest schuilen. Maar ja beter schuilen dan nat worden. Alleen van schuilen als het regent, moet ik vaak heel nodig pissen. Jij ook, Xiwel?

  7. @Vedat: Waarschijnlijk moet je Frankenberg (Eder) opgeven omdat er meerdere Frankenbergen zijn. :-)
    Deze keer wel ja, maar dat was meer omdat het ook niet zo warm was. En nooit in een bushokje, maar altijd wild (ondanks goed mikken geen zwijn of hert geraakt :-).

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

