Okt-14: Fragmenteren

Nog even een tussenlogje voor de broodnodige variatie. Het zwerfvervolg schuif ik dus een dagje op. Bij Christiaan Bonebakker had ik een simpel bonen(roer)bakrecept geplaatst. Ik bak vaak roer, iets wat ik proefondervindelijk geleerd heb. Zeker voor 1-persoonsmenu’s is het een uitkomst; snel, gezond en lekker.

Bij heel veel gerechten doe ik er een uitje door voor de smaak. En in de loop der tijd heb ik een ui-fragmenteermethode ontwikkeld die ik bij deze geheel gratis prijsgeef. Uitgangspunten zijn dat de stukjes ui klein moeten worden (halve of hele ringen kanen vind ik niet lekker), snel klaar moet zijn en weing afwas moet veroorzaken.

Dus de Blitzhacker (TM) is zwaar taboe. Je kan dan wel met ‘tap-tap-tap’ fantastische kleine stukjes ui krijgen, maar ze vergeten er bij te vertellen dat de ui eerst geschild moet worden, dat niet alle stukjes uit die hakker komen en vooral schoonmaken teveel werk vergt. Dus neem ik gewoon 1 broodbordje en een scherp mesje.

Bij stap A (naast het bord en in de lucht) ontkop (snede 1) en ontkont (2) de ui. Bij stap B doe ik een ondiepe vertikale inkeping en trek ik in 1 keer de jas uit. Wat overblijft is een schone ui en die leg ik op het broodbordje. Ondertussen veeg ik het snijdeel van het mes schoon aan de binnenkant van de uitgetrokken jas. Bij stap C snij ik de overgebleven ui in 3 sjoelschijven. Bij D zie je zo’n schijf plat op het bord liggen. Daar doe ik eerst 1 snee overdwars en daarna een aantal haaks daarop, beginnend rechts en eindigend links (ik ben rechtshandig). Stap D wordt in dit geval 4x uitgevoerd omdat ik de ui in 4 schijven heb gesneden. Dat hangt af van de grootte van de ui. De rest rolt vanzelf uit elkaar door de ringen.

Hiervoor deed ik het iets anders en maakte ik segmenten. Maar daarvoor moet je steeds je mes, het bord of de sjoelschijven draaien. Dus teveel werk.

Nu hoef ik maar 1 ui te snijden en koop ik de uien opmaat. Ik kan me voorstellen dat gezinskokers dit anders aanpakken, maar ik heb geen idee hoe. Mijn ouders heb ik nooit een ui zien snijden en in hotels doen ze het niet aan tafel, maar stiekum in de keuken. :-)

Geplaatst op 2008-10-14, in Overmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 19 reacties.

  1. Dit is zo ongeveer de methde die ik ook al jaren toepas (ik probeer alleen af en toe vals te spelen door twee sjoelschijven tegelijkertijd te pakken. Dit is meestal wel bevorderlijk voor de snelheid maar niet voor de nauwkeurigheid van het resultaat)

  2. @Frans54: Klopt, het kan ook in elkaar rollen en dat schiet ook niet op. Daarom had ik dat maar niet beschreven.

  3. Hee.. ik zie een schets! Een heel stripverhaal zelfs wel!

  4. @Thyme: Gewoon een bruksanvisnung mbv de lijn- en cirkelopties in MS Paint.

  5. Tja, als hoofd van een gezin pak ik het iets handiger aan, Xiwel. Ik laat het ui of de uien snijden. Zo krijg ik ook geen traanogen. Hoe zit dat trouwens bij jou, Xiwel?

  6. Ik laat de kont aan elkaar zitten (scheelt ook met traandampen), dan kun je de inkepingen maken vanaf de kop richting kont(raster) en dan terwijl je de kont vasthoudt (schijven glijden dus niet van elkaar) fraaie vierkantjes snijden. ;)

  7. @Luciènne: Die methode pas ik ook wel eens toe, maar ben daar van af gesstapt toen ik merkte dat de kontjes regelmatig vuiler waren door prut. Sinds die tijd ben ik die dingen zo snelmogelijk kwijt en als het echt te prutig is, dan spoel ik mijn handen af tussen stap B en C.

  8. @Vedat: Van tranen heb ik geen last. Op deze manier snijden gaat dus wat verder van me af en het is in enkele secondes klaar. In die tijd hebben de uiengassen mijn ogen nog niet bereikt. Dat tranen kan wel beginnen als ik de uien roerbak en er ligt nog niets anders in de pan dan olie en ui. *snik* (maar het ruikt wel lekker)
    In neem aan dat het ‘uitbesteden’ een ander gezinlid betreft. Bij mijn supermarkt kan ik ook voorgefragmeteerde ui kopen. Dat is 10x zo duur en ik ben niet echt tevreden met hun veel te grote halve ringen. Dus dan zet ik alsnog het mes er in en kan ik het dus beter maar helemaal zelf doen. Ik denk ook dat die voorgesneden uieringen meer van hun smaak kwijtraken. Dus zo langmogelijk in de eigen jas laten lijkt me ook verstandiger.

  9. Eh, zo snij je toch meestal uien? Of ben ik nu gek? En tegen tranende ogen helpt een slok water in de mond nemen.

  10. Een mooie uitleg, een echte techneut waardig.
    Tegen het tranen is er nog een andere oplossing die mijn zoon me heeft aangedragen. Vooral bij lekkere verse uien is dat bij mij een probleem. De oplossing is nogal radikaal, maar het helpt gegarandeerd: zet een (oude) chloorbril (van het zwemmen, weet je wel) op.
    @Hette: de slok water in je mond ken ik niet, zal ik eens proberen.

  11. bij het woord fragmenteren denk ik niet aan uien snijden… ;)

  12. @Aline: Dus jij denkt dan ook niet als je een boer ziet ploegen: ‘die formatteert zijn akker.’ :-)

  13. @Hette: Ik kan nog 1732 methodes verzinnen, waaronder enkele zinnige. Zo zie ik haringverkopers na het schillen eerst de ‘vierkantjes’ maken om daarna de ‘plak’ eraf te snijden. Ben niet weg van die methode, die meer rommel kan geven.

  14. Nou, dat ga ik of echtgenoot zeker toepassen.
    De slok in de mond helpt wel, maar het beste is erbij te zitten (op een hoge kruk in geval van aanrecht); zo kunnen de dampen opstijgen zonder de ogen te bereiken.
    Een prachtig woord: uien FRAGMENTEREN.

  15. Ah, ik lees je blog nu pas, Xiwel. Je hebt tussen de reacties om mijn kookverhaal vast ook wel gelezen hoe ik het uien snijden heb geleerd tijdens de cursus. Volgens mij is dat precies hoe Lucienne het vertelt, alleen had ik wel veel meer woorden nodig ;-)
    Jij vindt het geen goede methode, zeg je, vanwege de prut. Wat voor prut bedoel je dan? Ik heb nooit iets van prut gemerkt…

  16. @Christiaan: Ik koop uien los, dus niet per zak want dan doe ik er te lang mee. Die uien uit de bak zijn niet altijd schoon, daar zit nog wel eens wat landbouwgrond (prut) aan.
    De methode die je beschrijft halverweg in de reacties van je log, vind ik anders dan wat Lucienne beschreef. Dat je het moeilijk vond om te beschrijven was dan ook de reden om dit losje te maken. Volgens jouw beschrijving aldaar laat je alles aan elkaar, wat ik de visboermethode noem. Zelf doe ik dat liever niet omdat de blokje die er af moeten vallen wel eens rommel kunnen geven. Bij mij liggen die brokjes al als schijven op het bord en gaan dus geen (ongewenste) kant meer op. En echt ik vind mijn methode uiteindelijk flink sneller als ik dezelfde kwaliteit (fijn) wil hebben. Aangezien de ui al zelf insnedes (de ringen) heeft, doe ik maar 1 keer een snede overdwars, meer is niet nodig. De uiensnijders die de ui aan elkaar laten doen vaak veel meer dwarssnedes.

  17. Laat ik het maar bekennen: ik snijd eigenlijk nooit een ui. Ik heb alleen maar verteld wat ik op de kookworkshop heb geleerd (en volgens mij is dat wel hetzelfde als de methode van Lucienne), maar het zou zomaar kunnen dat jouw methode inderdaad sneller en handiger is.
    Ik kook meestal met voorgesneden groenten omdat ik zo’n hekel heb aan snijden. Alleen paprika’s moet ik met de hand snijden, want die zitten nauwelijks in die voorgesneden zakken.

  18. @Christiaan: Voorgesnede ui en paprika kan ik hier verpakt kopen, maar dat is echt nix. Zoals ik hierboven al op Vedat reageerde; je betaalt het 10-voudige en het is me veel te grof, dus toch nog snijwerk. Paprika zit veel in de Italiaanse groentemixzakken (oa Plus, Super de Boer en Vomar) van 750 voor gemiddeld 1euro50 uit de diepvries zijn qua prijs stukken gunstiger en dan heb ik er meteen broccolie en nog 10 soorten voorgesneden en gewassen groente bij.

  19. In die groentemixzakken zit maar weinig paprika, valt mij altijd op. Ik heb het dan over de zakken uit de koeling; die uit de diepvries ken ik niet. Prei en wortel zijn juist oververtegenwoordigd, want die zijn lekker goedkoop.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑