Sep-12: Migratie van een Dood Paard

(Onderaan een kleine aanvulling voor de statistici.)

Gisteren dacht ik mijn laatste berichtje voor m’n vakantie te hebben geplaatst. Dus niet, want deze gebeurtenis wil ik nog wel even met medeweblogslachtoffers delen.

Door toeval kwam ik bij web-log nog op hun helpdesk een webpagina tegen waarop zeer recent (eergisteren) was gereageerd. Was een oude pagina over hun nieuwe helpdesk uit Oktober-2010. De datum dat bekend werd dat Web-log naar een nieuw onderkomen moest omkijken. En dat toen vervolgens een tikkie te traag deed, waardoor nu alles uit de lucht is en in de soep loopt. We krijgen nu pagina’s te zien met Bad Request (Slecht Verzoek) em Bad Gateway (Slechte Poortweg), waar eerder nog enkele slecht gemigreerde webzonderminlogs stonden.

Maar goed, een reactieplek is een reactieplek, dus droeg ik ook constructief mijn steentje onder de eerdere 25 reacties over het migreren bij.

Iets van:
Bij mij lukte de migratie/import prima, was zo klaar. Helaas had ik het een maand eerder moeten doen, want dan waren de foto’s netjes meegegaan van de server die het toen nog deed. Nu moet ik wachten tot de migratie van weblog eindelijk klaar is om alsnog een volledige import te kunnen draaien. Heeft weblog al in de gaten dat ze na dit langdurige debacle geen weblogger meer over houden?

Vooral dat laatste leek me een sterke en zinnige vraag, want heeft het moeizame migreren nog wel zin als alle webloggers zelf al een nieuw plekje hebben gevonden.

En jawel toen ik er een paar uur later terugkeerde waren ook onder dit bericht alle reacties ‘geruimd’. Je zou willen dat ze zo vlot waren met het migreren.


Aanvulling:
Bij Alexa kan je de populairiteit van website nagaan. Het betreft een Amerikaanse zoekmachine en die is verre van nauwkeurig waar het websites in het Nederlands en in Nederland betreft. Toch kan je er wel grotere Nederlandse websites onderling vergelijken, wat ik hieronder heb gedaan.

Het mag duidelijk zijn dat Blogse.nl profiteert van de neergang bij Web-log.nl WordPress.com profiteert waarschijnlijk nog veel meer, maar hun aanhang bestaat voor 95% uit Amerikanen en is daardoor op deze manier niet representatief te vergelijken. Dwz ik kan niet alleen de Nederlandse gebruikers van WordPress.com er uit lichten.

Geplaatst op 2011-09-12, in Webmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 38 reacties.

  1. Ik denk dat vele dagelijkse bloggers niet meer terug gaan, en dat ze inderdaad veel mis gaan lopen… morgen gaan we al de twintigste dag in, van iets dat volgens Coen maar 2 dagen zou gaan duren… en tja het weg halen van reacties zijn ze wel erg goed in…

  2. Niet zo mooi hè, je zou je haast plaatsvervangend schamen.
    Enne, een prettige vakantie gewenst!

  3. Ik had je reactie nog gezien. Ik zit momenteel tegen een netgeboren veulen aan te duwen.

  4. Prettige vakantie trouwens.

  5. Het is heel treurig Xiwel, (en dat is een eufemisme ;-/)
    Veel bloggers zullen wel net zo slim zijn als you en Mack en ergens anders gaan bloggen (al weet ik dat je niet van plan was/bent je ‘oude’ weblog voorgoed te verlaten)
    Alvast een goede vakantie!

  6. Dank voor die wenschen. Zag Mack daar ook staan. Een zeer waardige reactie, die dus ook gepyongyangd is. De Grote Saroma Roerganger zal tevreden zijn. :-)

  7. Hihi, gepyongyangd :-) Tof dat er wel humor uit voortkomt.. Al zouden ze ‘ns een goede gedragscode moeten ontwikkelen: alléén reacties wissen die …tegen de wet zijn. (En anders een jaar een taakstraf bij de plantsoenendienst, daar kunnen ze genoeg mensen gebruiken die van wieden houden.)

  8. Misschien gebruiken ze al die reacties als testmateriaal voor het migreren? Dan komen ze misschien over een jaar of wat vanzelf weer een keer bovendrijven.

  9. Pyongyangen, mooi woord. Houden we erin.
    Ga jij nou lekker fietsen, krijgen we over een x-tal weken weer reisverslagen.
    Fijne vakantie’

  10. @Margo: Ik zag je daar ook nog op een toppic over: ‘Mensen volledig kunnen verbannen van je weblog’. Misschien valt daar nog te reageren met iets als: ‘Lukt inmiddels aardig, de verplichte migratie blijkt een uiterst effectieve verbanning. Nederland zit inmiddels met 100.000 polemieke vluchtelingen in haar maag. ;-) ‘

    Zal het er maar nier neertikken, want dan verdwijnen daar de reacties ook.

  11. 100.000 polemieke vluchtelingen?

    een handvol zullen er polemisch zijn
    maar die raken hun strijdlust echt niet kwijt

    wordpress wil ze vast heel graag overnemen:)

  12. Zou die muziksle groetster, die afgestudeerd is in het vak censuur, ook daar met haar gummetje bezig zijn?
    Ik ben nu op zoek naar iemand die mij een simpel stappenplan kan verschaffen over: HOE ZET IK EEN SITE ONDER EIGEN DOMEIN ONLINE. Die zet ik dan op Uitwijkpost. Want denk dat Mack en Aline niet de enigen zijn die de stap nu direct maar goed zetten, en niet iedereen heeft iemand met verstand van dit soort zaken naast zich.

  13. Fred van der Wal

    Voor Sanoma een blaam op het blazoen van deze internationale uitgever.

  14. @Fred: Ik denk dat Sanoma niet eens weet dat er een verhuizing gaande is en dat 1 van hun 100 aankopen problemen heeft. Volgens mij hebben ze het gewoon gekocht met in de gedachte het weer met winst door te verkopen. Sanoma zelf is een Scandinavische bladenuitgever die alleen in Nederland een internetafdeling heeft met wat ze Sanoma digital media noemen. Dat betreft gewoon het eerdere Ilse Media wat ze van de Telegraafgroep hebben gekocht. Ilse als zoekmachine stelt al jaren niets voor en onder Ilse media heeft Web-log haar koppositie qua bloggen in Nederland al enkele jaren terug verloren. De vette kip in dat pakket was en is Nu.nl en misschien was het hen alleen daar om te doen en kregen ze de rest er bij cadeau.

  15. @Assyke: Het zijn er idd heel veel minder, maar ik probeer op de web-logmanier mee te overdrijven. Verder vond ik ik het een aardige variant op politieke vluchtelingen. :-)

  16. Toch moeten ze bij web-log vooral doorgaan met hun moeizame overzetwerk, vind ik. Mijn blog lag al een tijdje stil maar ik zou het toch wel een beetje erg vervelend vinden als al mijn schrijfsels, plaatjes, foto’s, reacties en alle serieuze, felle, melige, onzinnige en leuke discussies eronder definitief kwijt zijn.

    Had ik nu maar geluisterd naar mijn cynische instinct en op tijd een backup gemaakt…..

    Fijne vakantie!

  17. Goh, ik was je even kwijt, I’m so sorry… Maar gelukkig zette Jolie me op het goede spoor…

  18. Wij hebben wel een eigen site maar dat is de bedrijfssite- en de blogs zijn onze privé insteek op wat er hier gebeurt, bedrijfsmatig maar ook privé.
    Vandaar dat we er nooit over nagedacht hebben om de blogs over te zetten naar de eigen site: voor iemand wiens online kernbezigheid bloggen is, zijn die enkele tientallen euros echter best te betalen, en het is technisch vast ook niet rampzalig moeilijk.

  19. Fijne vakantie! En wat denk je? Zou het drama van webstreepjelog al opgelost zijn als je over een paar weken hier terugkeert met een zonder twijfel weer amusante vakantiepuzzel?

  20. Gut, gut, het lijkt inderdaad wel Noord-Korea. En de verwijderde reacties waren echt niet onbeleefd of zo…. Ik denk dat er teveel reacties bijstonden die mensen op ideeen brachten waar ze een nieuwe log konden beginnen. Schattig hè, dat ze denken nog wat te kunnen redden door die suggesties weg te halen?

    Als ik een klantgericht bedrijf had in Nederland en een van deze personen kwam bij mij solliciteren, dan zou ik ze heel erg hard uitlachen. “Wat is je grootste wapenfeit zeg je? Oh… onschuldige maar erg terechte reacties van teleurgestelde gebruikers wissen….Jaaaa, echt heel klantgericht….”

    Wij zijn trouwens erg tevreden over Blogspot, al hebben we op dit moment 1% van de mogelijkheden in gebruik wegens tijdgebrek.

  21. Het is vandaag de 24e dag dat onze web-blogs offline zijn, 12 x langer dan gepland en niets of een puinhoop te vinden op onze weg-logs. De opmaak van vindbare blogs totaal verziekt, geen afbeeldingen. De inhoud zou toch intact blijven?
    En dan weer een “maintenance” op een blog dat eerder wel te zien was, redirects die niet (meer) werken.
    Kortom, als het weer online is, en we er weer bij kunnen, mogen we met de hand alle opmaak herstellen (waarvoor we dan een abonnement op de CSS-editor moeten nemen?) nadat bij de migratie alle opmaakcode er uit gefilterd is.
    Bij ons zou dat betekenen 2 dagelijkse blogs gedurende 6 jaar herstellen, en twee met langere intervallen, maar grotere lappen tekst waarvoor vaak veel research is gedaan.
    En komen de foto’s echt nog wel?
    Melody heeft overigens zelf ook al een eigen wordpress-blog ingericht, en laat daar af en toe meelijwekkende teksten zien omtrent het zware leven. De avatar daarbij laat geen vrolijk gezicht zien, en misschien ga ik dat nog wel eens een eufemisme noemen.
    Xi***, prettige vakantie!

  22. Het is een hele vervelende zaak voor alle web-loggers. Een weblog zo’n beetje als een je eigen thuis en als dat zomaar wordt afgebroken doet dat iets met je.
    OT. Sorry voor mijn tikfouten in mijn vorige reactie. Dan tik ik te snel en raak ik niet alle toetsen even goed aan. Ik zal er in het vervolg beter op letten. Het staat zo slordig.

  23. @dwarsbongel: mmm…Melody heeft ook een uitwijkblog? Dat zendt toch wel een beetje het signaal uit naar alle webloggers “be afraid, be very afraid….”

  24. Ineens is mijn oude weblog weer boven water…
    Althans, het beginnetje is er.

  25. Gisteren ging ik even langs alle deelnemers aan de “6 woorden met beeld”-opdracht van “Jokezelf”, en daar was Melody steeds overal de laatste reageerder vor mij. Heeft ze het dus niet meer zo druk met herstellen van de migratie-schade?

  26. Vandaag kwam ik terug van vakantie. Ik dacht: “En nu zal het toch eindelijk wel eens in orde zijn met web-log?” Niet dus! Men kan zelfs geen hoop bieden op een redelijk snelle goede afloop. Van nature ben ik goedgelovig, maar ik begin nu behoorlijk te twijfelen. En omdat ik een betaald abonnement heb ben ik ook wel benieuwd of Sanoma-media daar een vergoeding tegenover stelt…

  27. Henk50, soms staat je oude blog nu weer gedeeltelijk online; ik mis je blogs, en hoop dat je snel weer, daar of op een nieuwe plek, verder gaat met bloggen!

  28. Ik heb nog geprobeerd om contact te krijgen met de afdeling van Sanoma die verantwoordelijk is voor de digitale informatie, maar daar kan ik mijn klacht niet kwijt. Dát is nog eens service!

  29. @ Trijntje: ik heb mezelf nog niet terug gezien, maar ik ben ook net terug van vakantie.
    Kennelijk is mijn web-log af en toe even bij bewustzijn, maar ik heb daar geen zicht op.

  30. Ximaar je webstreepjelog is weer boven water. Je kunt er al reageren. Drie oude weblogs van mij ook inclusief foto’s! De admin is nog onbereikbaar.
    Ik ven benieuwd of er mensen zijn die weer terugkeren naar weblog die bij WP een nieuw blog zijn begonnen.

  31. @uitwijkpost: ik weet van een andere webstreepjeslogger dat het voor lezers wel zo kan lijken dat de weblog er weer is, dat je zelfs kunt reageren; terwijl de blogger zelf nog steeds niet bij zijn weblog kan.

  32. Ja, je moet eerst een e-mail ontvangen met inlogcodes. Die ontving ik van een (niet meer gebruikt want overgezet naar eigen domein) weblogs. Ik klikte op de toegezonden link en vulde gebruiksnaam en wachtwoord in. Er stond weliswaar een eigenaardige tekst boven dat ik niet bevoegd ben, maar die negeerde ik en klikte op log in. En toen had ik daar de admin pagina, ik probeerde een ander (van de vijf of zes mogelijke) thema, paste iets aan in het logje en verwijderde het WordPress logje. En het werkte. Er moet nog eea gebeuren want er zijn veel te weinig thema’s, de widgets doen het nog niet en waarschijnlijk meer, dat heb ik niet allemaal bekeken. Er staan ook foto’s. Ik heb niet gecontroleerd of alle logjes zijn overgezet. Het gaat om http://www.catsinwindows.weblog.nl

  33. Zwerf jij nog steeds fiets? Je hebt er nu wel mooi weer bij! Ik zelfs heb gisteren een, voor mijn doen, eind gefietst!

  34. Je kan je kont niet keren, Xiwel, of ze fuseren je dierbare provincie met Utrecht en Flevoland! Dat is zonder twijfel in alle opzichten praktischer en miljoenen voordeliger.

  35. En wie heeft er weer het mooiste weer van de wereld in zijn vakantie?

  36. Ja prachtig weer, denk ik. Het is hem van harte gegund, wat mij betreft.

  37. Bedankt voor alle reacties tijdens m’n vakantie. Het was idd vreselijk mooi weer waardoor ik wat langer door ben blijven fietsen.

    Na wat gepruts kan ik bij 1 van mijn weblogs komen en bekijk ik daar de mogelijkheden. Bij xinix.weblog.nl lukt het inloggen nog niet omdat er iets mis is gegaan met mijn vervallen en gewijzigede mailadres. Ga ik nog even uitzoeken. Het valt me in op dat het beheer nog in het engels is, maar dat de foto’s nu wel zichtbaar zijn.

    Vandaag verzon ik om toch maar het laatste stukje per trein heimwaarts te gaan. Lag het hele treinverkeer in de soep. Alleen stoptreinen en alle gele vertrekborden waren overplakt met tijdelijke blauwe vellen. Tussen Leiden en Haarlem reden helemaal geen treinen, dus koos ik voor de optie via Schiphol. Staat die stopttrein redelijk lang stil in Hoofddorp en heb ik zomaar ruim uitzicht op het kantoor van Sanoma Media. Wist niet eens dat ze in Hoofddorp huisden. Toen herinnerde ik me weer dat er iets met verhuizingen vlak voor mijn vakantie afspeelde. :-)

  38. Welkom terug!
    Wat was er aan de hand met het spoor? Rails kromgetrokken door de hitte?

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑