Mrt-27: Lentetijd

De lente is nog maar net 6 dagen terug begonnen en nu wordt er alweer gezeurd over de zomertijd. Daar doet Xiwel dus niet aan mee. De zomer wacht maar mooi op zijn beurt. Ik ga de komende 85 dagen genieten van de lentetijd.

Voor de doorlezers eerst even een kaartje:

In de winter zit Nederland op de tijd van Praag. Best vreemd, want we liggen veel dichter bij Londen en zouden daarom hun tijd moeten gebruiken. Wat kilometers ten noorden van Nederland is dat (in de internationale wateren) nog steeds het geval.

In de zomer gebruikt Nederland Kiev-tijd. Dat wil zeggen als het hier 12 uur zomertijd is, dan staat de zon boven de meridiaan die vlak langs Kiev gaat. 1 uur en 40 minuten later komt de zon pas bij ons voorbij.

Voor mij hoeft de onzin van de zomertijd niet. Als mensen er zomers vroeger uit willen, dan zetten ze hun wekker maar een uur (mag ook 30 minuten of 90 minuten zijn) eerder. Val daar de rest van Europa niet mee lastig.

De hele wereld op UTC (universal Time Coordinated, vroeger GMT) vind ik ook prima.

En dat de zomertijd (origineel ‘Daylight Savings Time’) energie bespaart is grote onzin. Toen ik werkte en de bedrijfsbus een uur eerder mij ophaalde, moest het licht ’s ochtends weer aan en verstookte de kachel ’s ochtends meer (het was ook een uur kouder). Tegenwoordig heb ik daar geen last meer van. In de winter sta ik om 8 uur 30 (7 uur 30 UTC) op en in de zomer om 9 uur 30 (7 uur 30 UTC).

Geplaatst op 2010-03-27, in Overmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

  1. Voor mij mogen ze die zomertijd in de ijskast zetten.

  2. Heerlijk ’s avonds langer licht… en wij leven eigenlijk al de hele week op de zomertijd… door dat we steeds een uur te vroeg wakker zijn… dus haal der maar uit dat uur… dan klopt het vanzelf wel weer… ;)

  3. En dat is? De klok een halfuurtje vooruit?

  4. @Morriezz: Ik dacht eerder aan 26 minuten.

  5. @Aline: Je kan toch gewoon een uur eerder opstaan. Daar is dat klassikaal klokverzetten toch helemaal niet voor nodig? :-)

  6. @Me!: En de wintertijd in de magnetron? (Oeps sorry, wintertijd bestaat niet. Dat is standaardtijd.)

  7. @Xiwel, 26 minuten, is dat de oude vooroorlogse Amsterdamsche tijd? Of was die 23 minuten? (kwam hem vroeger wel ns tegen in antieke astrologieboeken :-))
    @Me! helemaal eens.. dat gehannes met die tijd mag nog wel even in de ijskast.

  8. @Jolie: Amsterdamsche tijd is 40 minuten vroeger dan de West-Europese Standaard Tijd, en dus 1 uur en 40 minuten vroeger dan de West-Europese ZomerTijd.

  9. Ik houd van de lange avonden en van daaruit ben ik van de zomertijd gaan houden.
    Dit jaar gaan we met vakantie nar Bretagne, dan zitten we heel dichtbij of zelfs onder Engeland en dan wordt het een ander verhaal weet ik nog van een vorige keer.

  10. Voor zover ik weet leven we ’s winters 40 minuten later, gemiddeld over het land, dan de ‘zonnetijd’ en ’s zomers 1 uur en 40 minuten.
    Gemiddeld dus, want tussen oost en west in Nederland zit zo’n 20 minuten verschil.
    Wat betreft de zonnetijd zouden we beter aan kunnen sluiten bij de Engelse tijd.
    Maar ik vind die zomertijd zelf toch wel prettig.
    Niet iedereen is in de gelegenheid om net als Xiwel zijn eigen tijd in te delen.

  11. @Trijntje: Klopt, die 1 uur en 40 minuten had ik boven al in de aanvulling gezet. Ik heb het kaartje nu ook nog wat aangevuld met de tijden voor het meest westelijke huis in Cadzand-Bad (ligt op 13,5 minuten van Londen) en het meest oostelijke huis van Nieuweschans (ligt op 28,9 minuten van Londen). De zon doet er dus 15,4 minuten over om Nederland te passeren.
    Dat van die eigen tijd indelen valt mee. Ik mocht dan bij de Hoogovens last hebben van de bedrijfsbus (die me maar 1x per dag op een vaste tijd kan ophalen), maar de meesten gingen naar dat bedrijf op de fiets of met eigen auto en mochten beginnen tussen 07:30 en 09:30. Later bij de politie werkten zoveel mensen in deeltijd, dat ik helemaal niet meer wist wie wanneer kwam binnenwaaien.

  12. Heerlijk die zomertijd. Gisteren na het eten nog lekker even in de tuin lopen snoeien.
    Zon of daglicht in de ochtend is aan mij niet besteed. Ik ben geen ochtendmens.
    Het lijkt erop dat avondmensen aan de macht zijn.

  13. @Marjan: Hoezo avondmensen, iedereen moet nu toch een uur eerder zijn of haar bed uit?

  14. ik ben wel een ochtendmens, maar vind de zomertijd toch echt heel plezierig.

  15. En voor de energiebesparing hoeft het inderdaad niet.
    Ik was overigens afgelopen december in Göttingen in Duitsland.
    Daar werd het toen al om 16 uur donker.
    Klopt wel beter met de “echte” tijd, maar ik vind het toch fijner als het iets langer licht is in de winter, dus wat dat betreft hoef ik niet zo nodig de Engelse tijd hier.

  16. @Trijntje: Ik heb 6 maanden op TaiWan gewerkt in een stad die op exact 120,0 graden oosterlengte ligt en waar je precies om 12 uur ’s middags vrijwel geen schaduw had. Omdat het dichter bij de evenaar ligt is er veel minder variatie in daglengte. De zon is er ook zo op en zo onder. Op was om 6 uur en onder om 18 uur. Vaak kwam ik rond die tijd van het werk. Ging vervolgens bij licht onder de douche en 5 minuten later als ik er uit kwam moest het licht in de kamer aan. :-)
    Nooit erg gevonden, omdat ik en de meeste anderen blij waren dat de zon onder was. Dan was het maar 25 graden en met zon zo’n 35.
    Dat land heeft overigens alleen standaard tijd.

  17. Vedat zijn url is weg. Weet jij iets?

  18. @Bob: Wel iets, zie mijn volgende logberichtje.

  19. Ja, dat uur eerder uit bed is akelig maar uit bed komen is sowieso akelig. Aan de ochtenden valt voor mij als niet-ochtendmens niets te verpesten.
    Het voordeel van een uur langer licht in de avond is wel wezenlijk, voor mij dan.

  20. Dat klassikaal klokverzetten is natuurlijk nodig omdat anders alle bedrijven hun stempel klokken opnieuw moeten programmeren om massale “te laat binnen” of “te vroeg vertrokken” meldingen te voorkomen. ;)

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑