Sep-03: Nog maar 71 dagen

En dan bedoel ik natuurlijk 71 etmalen eer alle Web-logs volledig op hun nieuwe plekje staan als Weblogs zonder tussenmin. Weblog doet er zelf erg schimmig over. Van meet af aan geen duidelijke datum wanneer het klaar is. Alhoewel in het eerste bericht voor de start van de verhuizing 22 op 23 Augustus werd gemeld. Kon je uit opmaken dat ze het in 1 nacht wilden doen of hooguit in 2 etmalen.

En toen liep het vast. 12 dagen later weten de meeste Webloggers niet wanneer hun Weblog weer zichtbaar wordt. Per log kan ik dat natuurlijk niet bepalen, maar wel voor het complete setje van 390.000 stuks. Dwz men schrijft dat er inmiddels 24 uur Weblogs worden gemigreerd, waarbij de gemigreerde een mailtje krijgt.

Van de 36 web(-)lognamen waar ik af en toe kom is er nog niet een overgezet. En als je dat getal gebruikt is er nog niets gebeurd en gaat het oneindig lang duren. Dus heb ik Webzonderminlog het voordeel van de twijfel gegeven en stel ik dat er 1 op de 36 is verhuisd. Dat is dus 2,78% ofwel 10.833 Weblogs in 1 etmaal. Met dit tempo gaat het dus 36 etmalen duren en daar is 1 etmaal van voorbij.

Maar dan staat alleen nog maar de text op de nieuwe plek en moeten de foto’s nog. Daar zullen ze minstens zo lang over doen. Krijgen we weer onzin over omvallende servers en een vage kennis die in de USA een lekke band krijgt. Maar goed nog 35 dagen voor de text en 36 voor de foto’s en andere media lijkt me inmiddels een zeer reële schatting. Coen kan dus op 13 November aan de champagne. Snap alleen niet waarom ie zo’n simpel sommetje zelf niet kan maken.

O ja, en daarna mogen de VKbloggers hun VKblog middels een plug-in bij Weblog importeren.

Geplaatst op 2011-09-03, in Webmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 21 reacties.

  1. “Developer” die iedereen wel even zou gaan redden, schreef ooit smalend over OBA dat we in 2 maanden 70 blogs hadden verhuisd. Gepruts van een amateur, vond hij. Hij dacht in het groot. Ik schreef een extra schil rond de importer die ik al had, en liet hem heel VKblog importeren. Later bleek dat developer zijn handen had mogen dichtknijpen, als 70 mensen belangstelling voor zijn project hadden gehad. Het was net zo’n succes als “Blog in blik”.

  2. ‘Een vage kennis met een lekke band’! Hahaha!!
    Ik begin er steeds meer humor in te zien, jij ook zie ik.

  3. @Knutselsmurf: Beide wel een keertje bekeken, maar dat is alweer zeker een maand terug. En dat kwam doordat het bij OBA ter sprake kwam. Zal ook komen omdat ik voor die tijd vrijwel niet bij VKblog keek. Overigens best jammer, met een bundeling van krachten zou je wat meer personele back-up hebben. Snap ook wel dat je elkaar dan eerst goed moet kunnen vertrouwen.

  4. @Margo: Ik word er idd een beetje ballorig van. Komt omdat ik eerst in het Weblogbeheer wil zien wat er mogelijk is eer ik serieus daar mee verder ga of juist mee zal stoppen. En dat geldt voor een aantal blogs van mezelf, eentje van een vrijwilligersclub en 1 van m’n schoozus. Dat terwijl ik eerweeks op vakantie wil.

  5. Ik volg drie van deze weblogs, en die zijn alle drie nog niet weer online; logisch, want het zijn logs die jij ook volgt.

  6. Inmiddels heb ik al 3 bekende gezien met allemaal het zelfde rare blog… en van één van hun begreep ik dat ze er op dit moment nog niet veel mee kunnen… zoals ik net al bij knutselsmurf liet weten: een drukke template, een knipperende reclame, geen zijkolom, geen archief, foto’s die niet meeverhuisd zijn (want die heeft typepad nog)… en dan nog maar te zwijgen over de snelheid waarmee bloggers online komen, die is om je voor te schamen…ik had gister al gerekend op iets meer, want men had het over 1000 bloggers in 24 uur, en dat dat is 380 dagen voor iedereen online zou zijn…

    Ik weet niet hoe lang ik nog zonder blog wil, ik had een blog die over veel ging, maar zeker informatie over mij zelf door geven naar mijn familie, was een belangrijke voor mij… we wonen allemaal op andere plaatsen in Nederland, dus het is zo makkelijk om ze via mijn blog op de hoogte te houden… Ik ben dus aan het nadenken of ik dit ooit in de toekomst nogmaals wil meemaken, ik ben geschrokken van de chaos die er is, en hoe het er nu uit ziet…

    Daarnaast vind ik dat bloggers die betalen voorgang hebben, gevolgd door dagelijkse bloggers… zij zorgen namelijk dat je product gedeeld wordt… en dat je nieuwe volgers krijgt, of mensen die je product ook willen… denk nu toch dat het leeg gaat lopen, een heleboel hebben wordpress al gevonden… dus het blijven hangen ergens anders wordt makkelijker…

  7. Ik heb dit vroeger al eens met een blog in Duitsland meegemaakt. Ik ben dus niet verrast en ik weet dat electronische teksten snel vervliegen. Geeft ook niet; ik heb immers geen evangelie geschreven.
    Gedrukte boeken maken tegenwoordig een redelijke kans te overleven. Dan moet je wel zorgen dat er ook enkele exemplaren in Australië, China en Brazilië liggen. Mocht het hier misgaan, dan hebben ze daar nog exemplaren. Boeken uit de negentiende eeuw zijn erg vergankelijk: zurig papier, drukinkt die roest en zich door het papier heenvreet.
    Teksten die zeker blijven:
    Inscripties in steen uit de Grieks-Romeinse Oudheid, en nog ouder.
    Middeleeuwse handschriften: perkament of papier goed, inkt goed, alles voor de eeuwigheid gedacht.

  8. @Emigrant: Wat dat betreft is de Flintstone-methode nog het beste. :-)

  9. Precies, dat verhaal kent nu nog iedereen. Kan je van ons niet zeggen, over een paar duizend jaar.

  10. Ik vind het wel jammer dat ik nu mijn favoriete blogs niet kan lezen.

  11. Vreemd; ik heb nergens last van.

  12. Ze moeten ook niet raar opkijken als er straks een handgranaat bij Sanoma naar binnen wordt gegooid.

  13. Ook deze maar even gebookmarked. Wat betreft de grootte van het Web-logpersoneelbestand bevestigde je elders mijn vermoedens. Coen heeft zich ook wel eens uitgelaten over de omzet, die hield echt niet over. Dat beperkt de inspanningen ook.

    Ben het met Aline eens dat betalende en dagelijkse webloggers voorrang moeten krijgen. Zou ook verstandig zijn uit hoofde van de claims die Web-log/Sanoma kan verwachten van primair mensen die reclame-inkomsten uit hun weblog hadden, maar – denk ik – ook wel van de wat fanatiekere, reclameloze webloggers. Misschien moeten we maar eens denken aan een vereniging van gedupeerden. En dan zonder die gratis opererende webloggers, want op de Facebook-pagina vormden die de op eerste dagen van het grote ongerief nogal een blok aan het been.

  14. @Groninganus: Ik vind het vanzelfsprekend dat betalende bloggers voorrang krijgen, ook al ben ik zelf nooit een betalende geweest. Aanvankelijk kon ik er niet betalen. Heb geen creditcard en geen sms’er. Ik wil alleen betalen via overmaking van bankrekening naar bankrekening. Dacht dat dat nu wel gaat, maar het lijkt er op dat deze optie voor mij en hen te laat komt.

    Met mijn bloggen heb ik er altijd rekening mee gehouden dat het gratis was. Ik zie me dan ook niet echt als gedupeerde en zal zeker geen claim indienen. Naar het schijnt krijgen de betalende bloggers een vergoeding voor het ongemak.

    Daarnaast heb ik begrepen dat betalende en niet-betalende web-logs qua migreren slecht valt te scheiden. Kan goed zijn. Wat ze wel hadden kunnen doen (al jaren terug) is het opruimen van weeslogs of zwerflogs. Logs waar maar 1 testberichtje op staat, of logs die al sinds 2006 niet meer worden bijgehouden. Naar mijn eigen (representatieve steekproef) gaat het om zeker 50 tot 60% van de web-logs. Haal die weg en de migratie is veel minder werk. Daarmee komen de actieve bloggers ook eerder aan de beurt.

    Maar die zwerflogs lieten ze opzettelijk staan. Ook daar zat reclame op en ook die dingen zaten vol met allerlei snuffeldomeinen uit de USA. Web-log verdiende er dus geld aan. Zelf kan ik me niet voorstellen dat dat veel was, mogelijk maar 1 cent per maand per web-log.

  15. Ik betaal wel, ik heb nu € 1,24 schade geleden. En die zullen ze vergoeden!! Nee, ik vind helemaal niet dat betalende bloggers voorrang moeten krijgen. Ik betaal alleen omdat ik die reclamezooi niet wil en dat ik iets meer opslagruimte heb. Maar ik kom net zo graag op alle andere weblogs, als die er niet zouden zijn vond ik er nog steeds niks aan. Dus laat ze opschieten daarzo. Is er trouwens niemand die al psychische schade heeft gerapporteerd? Tenminste, als gevolg van het niet online zijn van weblog?

  16. Ik vind ook niet dat betalende bloggers voorrang verdienen! Ik ben erg benieuwd naar de uitleg die ze naar afloop beloven te geven. Als ze een project in één nacht dachten te doen en het is twee weken later nog niet geklaard, en ze denken tussentijds steeds dat het ieder moment klaar zal zijn, dan weet het niet maar denk ik toch dat ze, los van externe factoren waar ze geen invloed op hebben, zelf ook flink hebben zitten klooien.
    En inderdaad, schadeclaims kunnen ze ook verwachten. Wie na al dit geklooi nog bij weblog blijft is niet wijs. Zodra de boel weer compleet online staat exporteren en elders starten.
    Mack, ben jij al gestart met loggen bij WP?

  17. @Mack en Margo: Ik zit er niet mee als die 27 btalende we-loggers voordringen. :-)

  18. Ik denk dat het er wel wat meer zijn. Maar wat betreft die weeslogs ben ik het volkomen met je eens.

  19. Margo, ik bespeur een bijna haat bij je tegen Web-log, die ik niet begrijp. Jij hebt er toch geen last van? Ondertussen zit je iedereen om te praten. Heb je aandelen ofzo?

  20. Ik ben ook geëmigreerd. Nieuw adres: NLerinMR.wordpress.com. Heb nog niets te zeggen daar, maar het kader voor toekomstige ontboezemingen is geschapen. Zou ik nu een heel ander mens worden?

  21. Van de ene verhuizing in de andere verhuizing, maar ik heb me nog nooit zo thuis gevoeld met mijn nieuwe log! http://dagboekborderline.blogspot.com

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑