Jan-11: e-Peperbussen

Voor de kerst liep ik een beetje vast met mezelf. Dat gebeurt circa 1x per 20 jaar. Het zijn dan veel vervelende dingetjes die opgeteld m’n emmer doen overlopen. Misschien blog ik daar verder een keer over als ik het meer op een rijtje heb. In elk geval bedacht ik om tijdelijk minder m’n mail en whatsapp te lezen onder het motto wat ik niet zie, daar kan ik me niet aan storen. Inmiddels gaat het beter, dus geen zorgen.

Ook bedacht ik een vrijtreinendag op te nemen. Had er nog een aantal over voor het afgelopen jaar. Het zou redelijk weer worden tussen alle kletsnatte dagen in. Daarvoor moest ik wel naar Nijmegen, waar het tussen 12 en 15 uur droog zou zijn.

Toch bedacht ik eerst even het centrum van Arnhem te bekijken. Daar zou het tussen 12 en 14 uur droog zijn. Dat was het ook. Het was er gezellig druk, maar de meeste mensen liepen er met kersthaast.

Al snel trof ik een leuke beschilderde peperbus en niet verder nog eentje. Ik heb ze eerder gezien in Amsterdam en Harderwijk. Eerst nog even een kom snert bij de Hema gescoord, want die zag ik ook. Kon ik daar ook mooi even naar de WC. Later teruggelopen om die peperbussen op de foto te zetten.

Maar dat viel tegen. Pas na 3 rondjes zag ik ze weer:

Op het onderste fragment is te zien dat er een elektriciteit in word verdeeld door Liander. De Liandersticker zit aan de achterzijde.

Later kom ik er vast nog op terug hoe het verder ging met dat treinwandelen.

Eerder trof ik er 1 in September 2021 te Gouda:

Hier nog even de e-Peperbus die ik in Maart-2019 in Harderwijk trof:

De eerste die ik zag was in Oktober 2012 te Amsterdam net ten westen van de Amstel:

Bij het nazoeken vond ik nog 3 van die e-Peperbussen langs de Amsteldijk. Peperbussen werden oorspronkelijk gebruikt als reclamezuil. Die van Amsterdam zijn ook nog beplakt met reclames. Met een elektrisch verdeelpunt er in heeft zo’n peperbus een handige dubbelfunctie.

Op m’n Overzichtskaart heb ik linksonder P-01 t/m P-21 toegevoegd.

Aanvulling:
Er viel eenvoudig op te zoeken. Dwz ze heten gewoon peperbus, maar met Liander of Stedin erbij vond ik aardig wat. Zo staan er een een stuk of 10 langs de Prinsegracht in Amsterdam. In Amsterdam is zo het unieke er dus flink van af. In Haarlem is er 1 geplaatst en de oudste staat in Diemen bij het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat ding is meer dan 100 jaar oud en betreft een Rijksmonument.

Schijnbaar is er een soort revival gaande. Die hierboven zijn in Amsterdam van metaal, maar daarbuiten vaak van beton. En die dingen in Arnhem, Haarlem, Harderwijk etc zijn van na 2015. Dat is erg jong. Er schijnt ook een gasversie, dus een g-peperbus op het Rokin te staan. Op streetview kon ik die nog niet vinden. M’n overzichtskaart heb ik dus flink aangevuld.

Aanvulling 23 April 2024
Op 6 maart was het mooi loopweer en kwam ik al wandelend nog 2 e-peperbussen tegen. Eerst een paar in Den Haag, waarvan 1 met een kroontje:

Daarna nog 1 die op een Leids terras open stond:

Meer over deze 2 in dit bericht.

Geplaatst op 2024-01-11, in PEN-matig, Treinlopen en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Ik ken deze zuilen alleen als reclamezuil.

    Dat Liander er nu iets mee doet is nieuw voor mij.

    PS: lekt het dak van het nieuwe station in Arnhem nog steeds?

    Misschien wil Sjoerd iets met Liander Peperbussen in zijn verzameling elektriciteitshuisjes?

    Vriendelijke groet,

  2. Ik vind die twee bovenste peperbussen mooi beschilderd. Daar zouden die andere ook van opfleuren. Hoewel ik besef dat je niet alle straatmeubilair moet beschilderen. Maar die vierkante grote bakken die ik vandaag zag stellen me toch wel voor een raadsel. En waar doen die peperbussen me aan denken?

  3. Die beschilderde peperbussen zien er prachtig uit. Hier vindt je die bijna niet.

  4. Die ken ik alleen van foto’s, ze lijken me mooi of leuk al naargelang ze beschilderd/beplakt zijn.

  5. @Sjoerd: Ik heb ze alleen in deze 4 plaatsen gevonden. Er zullen er vast meer zijn, maar ze vielen me niet op in Maastricht, Groningen, Leeuwarden, Utrecht, Rotterdam, Amersfoort etc.

    In Breda zag ik zo’n zuil met een toilet er in. https://ximaar.files.wordpress.com/2017/04/breda-wc.jpg

    Helaas is de bovenste beschilderde niet scherp, maar een beetje bewogen. Als je interesse hebt ik de originele foto’s dan geef je maar een kick en mail ik die.

  6. @Rob: Zo ver ik weet hebben de ‘gewone’ reclamezuilen een kleinere diameter.

  7. @MarieClaire: In Amsterdam doen ze mede dienst als reclamezuil. In Arnhem zijn ze fraai beschilderd en in Gouda en Harderwijk helemaal kaal. Op streetview zag ik dat er niet eens op wildgeplakt is.

  8. Ik las de kop en dacht gelijk aan een hoogoven, boven op zit ook een zogeheten peperbus. Maar niet. Deze peperbussen zijn mooi om te zien, ook de egaal gekleurd zijn mooi om te zien.
    Leuk overigens die overzichtskaart met E-huisjes, er kunnen nog meer bij.
    Voorlopig heb je nog wel een uitdaging.

  9. @Bytheway: Die kaart had ik in eerste instantie bedacht voor alleen de oude PEN-huisjes met Hond en Haantegeltjes. Later heb ik daar de e-torentjes in binnen en buitenland aan toegevoegd en oude huisjes die ik tijdens m’n treinwandelingen zie. Nu dus ook een wat van die Peperbussen, maar dat aantal zal niet snel stijgen.

    Heb nog zo’n kaart met watertorens en putdeksels. https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=177M0VLefGYXg4ECpuQKZMo0QemF3OQhs&ll=52.31367813094643%2C4.43380679890323&z=7

  10. Weer een stukje straatmeubilair om eens naar uit te zien.

  11. Ik vond er nog een paar buiten Amsterdam. In Amsterdam staan er erg veel langs de Prinsegracht. Het stukje hierboven en de overzichtskaart heb ik aangevuld.

  12. De mensen worden steeds beschaafder. 🤣 Was het maar waar.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑