Jul-07: De Jutmeeuw

Onlangs belandde ik via een fietstochtje in Den Helder. Daar was het gezellig druk. Niet alleen met mensen, maar ook met meeuwen. Een van die meeuwen was zeer driftig bezig met het leeghalen van de afvalbakken.

Het gaat om van die bekende groene gleufbakken. De meeuw ging op het platte deel staan, boog voorover en trok zo de zooi de straat op. Dus binnen de kortste keren een bende om die bak, waar dan weer andere vogels op af kwamen. Vervolgens vertrok deze jutmeeuw naar de volgende bak en begon die leeg te hozen.

Ik was te laat voor een foto. Dat wil zeggen dit ritueel speelde zich af toen ik op een bankje een broodje haring at. Ik bedacht die eerst op te peuzelen om zo mijn handen vrij te hebben voor de camera. Toen het eenmaal zover was, was de meeuw gevlogen en heb ik dus maar een gelijkend animatiegevalletje gemaakt. Daar zit wel een klein verschil in, want in werkelijkheid hield de jutmeeuw zijn vleugels vervaarlijk gespreid om zo zijn evenwicht te bewaren.

Mijn oom woonde vroeger in Den Helder en was daar vuilnisman. Maar eigenlijk was hij ook een freelance-jutter. Hij hield veel ‘vuilnis’ apart om mee naar huis te nemen. Verder was ie vaak langs het strand te vinden. Den Helder en jutten horen wat mij betreft dan ook bij elkaar.

En nu ik dit zag, vroeg ik me een paar dingen af: ‘Hebben de meeuwen dit jutten van de mensen overgenomen of de mensen het van de meeuwen?’ en ‘Welke drol bij de Helderse gemeente heeft voor dit soort domme bakken zonder klep gekozen?’ Zo kan je als passant net zo goed je afval meteen op straat dumpen, misschien verleert die meeuw dan dit trucje.

Geplaatst op 2008-07-07, in Milieumatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 28 reacties.

  1. Gisteren in Harlingen vielen de meeuwen gewoon met luid gekrijs de patatetende medemens aan. Die schrok daar zo van dat de patatbak omhoog werd geworpen, en handig door de hele kolonie werd opgevangen.
    Ik hoorde ze geloof ik nog wel ‘vuilnisbakken zijn voor amateurs’ giechelen.

  2. Je hebt het wel mooi gemaakt, Xiwel. Jutten was er toch al ver voordat dit soort prullenbakken bestonden? Nou kan ik me niet goed voorstellen, dat mensen aan meeuwen voorgedaan hebben, dat je ze op die manier leeg moet gooien. Wat ik wel durf te beweren is, dat dit niet speciaal bij meeuwen hoort, dat gedrag. Andere vogels doen dit ook hoor. Zo had ik een parkiet en om de aandacht te trekken ging die op het rek met cd’s zitten en gooide onder luid geschetter de cd’s op de grond.

  3. Niets is de mensen vreemd… Wel leuk zoals je het verwoord hebt. Jutmeeuw. Kijken wanneer het in de van Dalen staat.

  4. @Jowi: Dat kamikazemeeuwengedoe ken ik ook. Als ze jongen hadden dorst ik bijna niet over het Hoogovensterrein te lopen uit angst om aangevallen te worden door ma (of pa?) meeuw.

  5. @Me!: Google is er al duidelijk over. :-)

  6. @Vedat: Ik zie die jutmeeuwen ook al jaren vuilniszakken kapotmaken met de bijbehorende bende. Die milieucriminelen passen zich telkens erg goed aan aan onze nieuwe vindingen. :-)

  7. Meeuwen, lastig misschien, maar missen kunnen we ze ook niet.

  8. Vermaak me elke dag weer met ‘mijn’ meeuwen op het balkon. Kost me een half brood per dag, soms een overgebleven stuk pizza en elke week een lading friet. Kostelijk. Ik denk dat ik maar eens subsidie ga aanvragen, Bonkie neemt tegenwoordig wel erg veel gevleugelde vriendjes mee.

  9. Hey… ik woon in Den Helder… en tja we hebben hier best wel wat meeuwen ja… maar ik het nog niet gezien dat ze zo brutaal waren…

  10. @Aline: Ik heb het even nagekeken, het werkgebied van deze meeuw was rond het Julianaplein.

  11. @Marcel: Dolby misschien niet, maar ik wel. :-)

  12. Lol… daar komen wij zelf ook nog wel eens… woon er niet zo gek ver vandaan… 5 minuutjes met de fiets of zo…

  13. De beste oplossing lijkt me een klep op die vuilnisbakken. Want er zit ook plastic in, en ik heb te vaak zo’n stikkende meeuw gezien die zich in plastic had verslikt. Ook goed tegen alle ongedierte die door dat losgetrokken vuil wordt aangetrokken. Maar ja, meeuwen zijn niet aaibaar, dus daar hoor je de dierenbescherming niet over.

  14. Maar Xiwel, hoe kan je broodje haring nou voorrang krijgen boven een foto voor je weblog? Ik zou mijn prioriteiten zeker andersom hebben gesteld ;-)

  15. @Christiaan: Je snapt natuurlijk dat die meeuw me mat had. Als ik het broodje neer zou leggen om de camera te pakken, dan pakt die meeuw natuurlijk mijn broodje haring. :-)

  16. @F.Pebbles: Dat gaat vast niet goed, Doritos zijn gemaakt van gm-mais. :-)
    (Overigens lagen die zakje wel heel dicht bij de ingang.)

  17. Maar dat is toch een prachtig verhaal en dito foto? Je hebt echt een gouden kans voor een unieke blog laten liggen…

  18. De meeuw is een gemaksdier. Waarom zelf achter je eten aan gaan, als je zo de vissies uit een viskotter kunt jatten en de vuilnisbakken kan leegroven?

  19. Zeg Xiwel, die juttende oom van jouw leeft die nog en geloof jij mischien ook in reïncarnatie?

  20. @F’slag: Daar heb je een heel goed punt. :-)

  21. @Christaan: Dus dit is geen uniek log? :-)

  22. @Hette: Het maffe was dat deze meeuw alleen maar spullen op straat smeet, maar er zelf niets van at. (Ging ook lastig met blikjes en plastic bakjes.) Het was dus meer een soort ‘hooligull’.

  23. Ik zou eerder zeggen: een unieke gemiste kans. Alhoewel ik moet toegeven dat je het plaatje van de meeuw op de prullenbak mooi in elkaar hebt geknutseld.

  24. Gisteren was ik verbaasd vanwege eenzelfde tafereel met een paar kraaien (of kauwen) op Amsterdam Lelylaan. Midden tussen het spitspubliek waren ze bezig een prullenbak leeg te vissen.
    De brutaalste duiven zaten op de gron in afwachting van stukken brood die misschien op de grond zouden vallen.
    De brutaalste kraai van het gezelschap viste eerst brood uit de bak, keek toen opzij, zag een appel, nam daar een paar hapjes van nam als toetje, toen nog een paar stukjes brood en tenslotte weer een stukje appel.
    Toen dat klaar was keek hij schuin naar mij en scheet vervolgens het groene deksel een beetje witter. Want wat er in komt moet er ook weer uit.
    Achteraf dacht ik: het was een prachtige film geweest. Maar zoiets denk je dus achteraf….

  25. @Henk: Het lijkt idd op het tafereel dat ik zag. Daar was het trouwens ook druk door een springkussenfestijn en risten geparkeerde fietsen (marktgangers).
    Ik heb trouwens net uitgevonden dat ik simpele (15 seconde) filmpjes met mijn fotocamera kan maken. Alleen worden die bestande (4MB) nogal groot en valt de resolutie erg tegen. Dus als ik de volgende keer zoiets zie, dan neem ik wel een paar foto’s ipv van een filmpje.

  26. Misschien moeten de nederlanders maar eens naar ons in Graubuenden komen, wij hebben de vuilnisbakken in greep enne wij hebben extra vuilnisbakken anti beer!!!!!
    In Makkum waar wij jarenlang gesurft hebben was het op Maandagmorgen altijd een katastrofe met die afvalbende op het strand!
    Love Joanna

  27. @Joanna: In de Schoorlse duinen staan tegenwoordig vuilnisbakken met een goede klep die niet lam wordt. Mogelijk zijn dat dezelfde beerproefbakken. :-)
    Probleem is als je zoiets in Den Helder zet, dat niemand ze meer gebruikt omdat de klep ‘te zwaar’ gaat. Toch zijn er ook tussenoplossingen, waarbij je makkelijk iets in een bak kan gooien en meeuwen (ze hebben er geen beren :-) toch geen kans hebben. Deze bakken die ik in Den Helder zag zijn gezien hun meeuwvriendelijke ligging erg onverstandig gekozen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑