Apr-22: Rolstoelfiets

Het is alweer een tijd terug dat ik met een aparte fiets kwam. Deze keer is het een rolstoefiets. Ik zie ze vaker in allerlei uitvoeringen, maar van een foto komt het dan net niet. Ik ga niet terugfietsen als ik een rolstoelfietsers tegenkom met de vraag of ik een foto mag maken. Daar ben ik slecht in.



Deze hier was geen enkel probleem. Hij stond op de stoep geparkeerd die ik meestal richting supermarkt gebruik. Aan de andere kant is ook een stoep, maar die ligt doorgaans in de schaduw. En met dit soort dagen is het prima om de zonkant op te zoeken. Toen ik er een foto van maakte kwam net de gebruiker naar buiten. Hij demonstreerde de liftfunctie. Met het stuur naar het zadel geklapt zakt ie door zijn voorwielen en kan je er eenvoudig een rolstoel op rijden.

Eem rolstoel was echter niet in de buurt. Het voordeel van dit type is dat je er mee kan fietsen zonder rolsoel. Ik heb een handvol varianten gezien, waarbij een achterwiel met zadel aan een rolstoel wordt gehaakt. De rolstoel kantelt daardoor een beetje achterover, waardoor de grote wielen gebruikt worden tijdens het fietsen. Een veel simpeler systeem dus, maar die kan je niet zonder rolstoel gebruiken.

Van sommigen vermoed ik dat het zelfbouw is. Deze van Marcobil duidelijk niet. In het gesprek met de befietser zei ik al dat ie me Duits leek. Maar Deens, Zweeds, Belgisch of Nederlands leek me ook wel mogelijk. Na veel speuren vond ik geen website, maar wel het adres. Dat is op een klein bedrijventerrein in Borghorst gemeente Steinfurt tussen Enschede en Münster. Of ze er nog gemaakt worden weet ik niet. Er is wel een levendige handel in op Markplaats.nl en Marktplatz.de.

Geplaatst op 2012-04-22, in Rijwielmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Interessante constructie die het voor rolstoelgebruikers mogelijk maakt om ook eens wat verder van huis te kijken zonder dat de duwer zich lamme armen en platvoeten op de hals haalt lijkt me.

    (ik heb trouwens de indruk dat je druk bezig bent oude logjes opnieuw te plaatsen – of de foto’s er bij te zetten? – want je blijft de hele dag al onderaan mijn blogroll staan met steeds andere logjes van 4-5 jaar geleden)

  2. @Frans54: Ik heb alleen de foto’s in de categrorie ‘rijwielmatig’ opgeladen en goed gezet. De berichten zelf stonden er al.

    (En nooit platvoeten op de hals halen. Dat lijkt me erg ongezond. :-)

  3. Och, als de gebruiker ermee geholpen is maakt het niet zoveel uit of het zelfbouw is…

  4. Leuk joh! Wat bestaan er toch geweldige uitvinders en knutselaars. Dat geeft hoop voor de toekomst. Ik kom wel eens bij Heliomare, het revalidatiecentrum in Wijk aan Zee, en wat je daar ziet aan fietsmogelijkheden! Of je nu verlamde benen hebt, of geen armen meer, of juist halfzijdig verlamd bent: voor elke handicap blijkt er een prachtige ligfiets te maken.
    En dan zie je die mensen rijden in sportieve kleren, helmpje op, met zo’n prachtfiets, en dan denk je totaal niet aan gehandicaptheid. Alleen aan lekker fietsen. Geen zieligheid!
    Daarentegen heb ik een lieve vriendin die goed gerevalideerd is na een halfzijdige verlamming. Automatisch kreeg ze een gratis scootmobiel aangesmeerd. Dat vond ze wel grappig en handig, voor de mobiliteit. Maar het gevolg is dat ze sindsdien in een paar jaar tijd wel een soort puddinkje geworden is. Krijgt dan wel weer sportschool en aquajogging vergoed, waar ze met de scootmobiel heen gaat.
    Ik dring er af en toe op aan om te vragen of ze dat scootkreng niet in mag ruilen voor zo’n echt leuke fiets. Nee, dat kan dan niet. Wel als je in Heliomare woont, maar niet voor mensen thuis.
    Zulke dingen vind ik dieptragisch. Ik zie veel scootpuddingen als ik naar de markt ga.
    Terwijl het met zulke mooie fietsen heel anders zou kunnen. Zijn volgens mij net zo duur.
    Maar ja, ambtenarenland.

  5. @Selma: Ik ken het probleem, wat zich ook rond een familielid afspeelt. Weet ook de (gemeentelijke) gedachtegang er achter (waar ik het niet mee eens ben). Ik vraag me alleen af of ik daar niet een apart blogbericht over moet maken, of dat ik hier een heel epistel neerkwak. :-)

  6. Maak er een apart blog van, en stuur dat aan zoveel mogelijk instanties.
    Het is een misstand hoor.
    Wel elke halfzieke nog slapper maken met een scootmobiel, en dan quasi helpen met sportuurtjes.
    Maar niet de vrije keus geven voor een fijne, sportieve fiets, die werelden van gezondheid en plezier opent.

  7. O ja, die puddinkjes ken ik en ook de wonderlijke gemeentelijke regels.. Selma’s voorstel onderschrijf ik..
    Maar eerlijkshalve moet worden gezegd dat er zich ook bij gehandicapten minder actieve personen bevinden.
    We zien ook allerlei bedenksels voor kinderen op de fiets. Met stangen worden diverse aanhangsels aangebracht , zo te zien zelf gebouwd. Heel wat creatiever dan de bakfietsen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑