Dec-27: Preventief Ruimen

Een dikke week terug maakte ik de onderstaande foto.

Het viel me op dat de meeste afvalbakken in de Alkmaarse Hout waren geruimd. Eerst dacht ik nog aan vandalisme. Ik had wat zwerfvuil opgeraapt wetende waar de afvalbakken staan. Maar na de vierde keer mislopen was het me duidelijk. De bakken waren allemaal vakkundig weggehaald zonder schade. De gemeente was schijnbaar bang dat ze aan flarden gaan door groot vuurwerk. Daar was ik mooi klaar mee. Ik raakte uiteindelijk wel van het zwerfvuil af, maar moest daar flink voor zoeken.

Zelf vind ik het onnodig koudwatervrees. Eigenlijk hoor ik hier weinig tot geen vuurwerk. Zolang die dingen er niet hangen participeer ik afvalmatig niet meer en laat ik het zwerfvuil liggen. Inmiddels is dat al een paar weken zo. Misschien is het ook zo dat de bakken worden opgeknapt. Maar doe dat dan een stuk slimmer met eerst de oneven bakken en daarna de even bakken, zodat je niet zo misgrijpt zoals nu het geval is.

Geplaatst op 2015-12-27, in Alkmaar, Milieumatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Ik hoop voor je dat het alleen het vuurwerk is waarom ze weg zijn. Het legen van de bakken wordt te duur. Op verschillende plaatsen zijn de bakken al helemaal weggehaald

  2. Op mijn verzoek om meer afvalbakken kreeg ik het antwoord dat afvalbakken vuil aantrekken.
    Een slecht idee dus …….

    Opgeruimde groet,

  3. In Ede zijn de prullenbakken afgesloten, vanwege mogelijke vuurwerkschade. En dit jaar is de brievenbus het dichtst bij mijn huis weer weggehaald; vorig jaar niet als ik me goed herinner. Een buurman zei dat er een paar avonden geleden een brievenbus is opgeblazen met vuurwerk, (ik heb de knal waarschijnlijk gehoord).
    De gedachte: afvalbakken trekken zwerfvuil aan heb ik eerder gehoord.

    Iets anders, wel over afval: de laatste tijd worden de prullenbakken in de intercity’s tussen Den Helder en Nijmegen soms tijdens de rit geleegd; dat vind ik wel een goed idee.

  4. @Staartje: Het is maar 1 groot deel dat wat afgelegen is en waar erg veel afvalbakken staan. Schat dat er 30 van de 40 zijn weggehaald. Punt is alleen dat ze dat al een paar weken terug hebben gedaan. Dergelijke bakken zijn niet zo stevig en de angst voor vuurwerk is niet zo gek. Alleen weet ik er niet van dat er in voorgaande jaren (toen ze wel bleven hangen) zoveel schade was. Dwz meer schade dan het weghalen en terughangen kost.

  5. @Rob en Trijntje: Het is toch goed dat die bakken vuil aantrekken. Lijkt me beter dan dat ze vuilafstotend zijn en daardoor overal zwerfvuil ligt. ;-)

    Maar ik begrijp de gedachte, alleen komt die niet zo overeen met mijn eigen ervaringen. Het zal ook afhangen van de plek. Dorps, kleinstedelijk of grootstedelijk kan uitmaken, maar ook of het in een park, station of winkelgebied is. Wat ik wel weet is dat vuil vuil aantrekt. Dus als je zwerfvuil niet snel weghaalt je er snel wat rotzooi bijgegooid krijgt. Hier valt het de laatste jaren erg meer met zwerfvuil, de gemeente is daar actief mee bezig. Er hangen en staan zeker voldoende bakken, dat zou minder mogen en wat meer strategisch. Dus op kruispunten van belangrijke looproutes en niet naast afgelegen banken, waardoor je om moet lopen.

  6. Gelukkig, het gaat “maar” om afvalbakken. Bij die titel dacht ik meteen aan kippen …

  7. (Bijna) alle bakken tegelijk…. wie bedenkt zoiets.

  8. @Alex von Nachbarsprache: Gelukkig toch nog iemand die in de titeltruc tuint. ;-)

  9. @Bertie: Ik vermoed iemand van Stadswerk. Ga ik nog uitpluizen.

  10. zag zojuist een artikel in het NH dagblad editie Hoorn.

    http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27671036.ece/Vuurwerkvandaal-Hoorn-onthand?utm_source=redactienieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=dagelijks

    de schade aan afvalbakken bedroeg enkele tienduizenden euro’s/jaar.
    voor dat bedrag kan je nog wel een paar ambtenaren aan het werk zetten.

  11. @Bytheway: Dank voor de link. Het zijn wel andere (en eigenlijk alleen binnen-)bakken, maar het verklaart veel. In de Westerhout heb ik inmiddels geteld en nu zijn er 73 van de 75 bakken weggehaald. Er staan er dus nog een paar, maar dat is enorm zoeken. Langs de Kennemerstraatweg staan ze nog wel bij de bushaltes, maar mogelijk worden die ook nog tijdelijk geruimd. Deze bakken in Alkmaar zijn relatief goedkoop, ze hebben geen binnenbakken en zijn nogal eenvoudig. Ik zal eens navragen hoe groot hier de schade was. Dwz ik heb wel eens een kapotte gezien door vuurwerk, maar zeker geen tientallen.

    Zag ook dat mensen ze nu gebruiken als afvalschaal:

    In het algemeen kunnen het er veel minder worden als ze maar wat strategischer geplaatst worden.

  12. Bij ons worden alle prullenbakken rond begin oktober weggehaald. Alsof we november en in januari, om maar eens wat te noemen niet wandelen of fietsen. We zijn met velen, de pensio’s die nog fit zijn en ook in de winter buiten hun vertier zoeken. Kunnen de jongere ambtenaren zich misschien geen voorstelling van maken. Het geeft wel het winter gevoel, dat wel weer

  13. Vandaag zag ik tijdens een wandeling door het park in mijn buurt dat de vrees voor vuurwerkschade geheel terecht is. In mijn Amstelveense park zijn de bakken blijven hangen en ze zijn allemaal tot ontploffing gebracht. Stevige metalen bakken zijn volslagen uit elkaar gerukt door ongetwijfeld zware explosieven.

  14. Inmiddels nog een rondje gemaakt de andere kant op. Daar kwam ik er nog 10 tegen waarvan de dubbele links en de enige kapotte die ik kon vinden. Die kapotte stond nota bene in het parkje voor de burgemeesterswoning. Daarvan was de afvalbak het dichtst bij die woning stuk en de overige 4 ook niet. Ik ga natuurlijk niet de burgemeester verdenken, die vertrouw ik op zijn bruine ogen.

  15. @Arnoud: Ik vond hier de overlast en de schade erg meevallen. Zelf denk ik dat als je de bakken weghaalt, dat ze dan andere dingen gaan mollen. En zo kan er dan een hele ruimingswedloop ontstaan en hebben we rond de jaarwisseling een lege stad.

  16. Wellicht heb je een punt dat ze dan andere dingen gaan mollen als je die bakken weghaalt. Maar aan de andere kant is een vuilnisbak natuurlijk de perfecte aanvulling op de vuurwerkbom. Niets knalt zo geweldig.
    Het is overigens verontrustend om te zien met welke kracht de metalen (!) bakken uit elkaar geblazen zijn. Twee jaar geleden werd mijn auto bijna geraakt door zo’n bak, die op 1 meter hoogte dwars over de weg vloog.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

