Aug-03: In- en Opbouw

Eigenlijk verzamelijk ik oude PEN-huisjes. Dingen die bijna 100 jaar geleden door het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-holland zijn geplaatst. De PEN Bestaat al flink wat jaren niet meer en de huidige beheerder is hier Liander, die je door heel Nederland vindt. Nog steeds willen mensen elektriciteit verbruiken en dat wordt nog altijd geleverd via transformatoren, verdeelkasten en kabels.

Hier in het centrum van Alkmaar is rond het Doelenveld een apart setje te vinden. Vroeger was hier een lelijke Aldi en die is vervangen door 2 fraaie gebouwen. De kauwgumsteeg is verbreed en heet nu Schutterspassage. Daar is een grote groene deur te vinden met daarop de aanduiding GV Schutterspassage:


Ik vermoedde dat GV voor GrootVerdeler stond, maar kon dat nergens vinden. Voorloping denk ik dat het GevelVerlichting betekent. Zie halverweg de reacties. Er zijn maar een paar GV’s in de Alkmaar binnenstad waar ook GevelVerlichting is. Buiten Alkmaar of in de buitenwijken ben ik GV nog niet tegengekomen. De deuren zijn dusdanig groot dat hier vast wel 1 of meer transformators achter te vinden zijn. Aan de voorkant bij de Gedempte Nieuwesloot vind je nog zo’n groene deur van Liander, maar daar staat geen afkorting of andere aanwijzing op:

Rechts daarvan is een grijze deur, maar die is van de gemeente en waarschijnlijk voor de straatverlichting. In elk geval staat daar een ander telefoonnummer op in geval van storing.

Een overzicht van dat nieuwe gebouw is goed op streetview te bekijken. Op de foto daarvan helemaal links die grote deur en rechts de 2 andere deuren:

Als je op de foto hierboven klikt zie je de streetviewopname van 2015. Je kan daar ook kiezen voor de versie van 2009 toen het er met de Aldi nog totaal anders uitzag.

Naast deze 3 ‘inbouwkasten’ is er op een steenworp aan het Doelenveld ook nog een redelijk nieuwe opbouwkast:

De afkorting NST zegt me ook niets en kan ik net zo min vinden. Zal kunnen staan voor Noodstation of Nevenstation. Wie het weet mag het zeggen en dan vul ik dit berichtje aan.

Ik vind het wel opvallend dat binnen 50 meter 4 elektrische ruimtes zijn. Terwijl daar geen indrustrie of grootverbruiker te vinden is. Ze zijn wel allemaal fraai weggewerkt.

Geplaatst op 2016-08-03, in Alkmaar, PEN-matig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Leuk, de PEN, ik herinner me dat

  2. Ik kan je er helaas niet bij helpen, ik ben deze afkorting ook nog nergens tegengekomen.

  3. merkwaardig dat iemand die bijna alles van afkortingen weet deze niet kent, ik ook niet trouwens.
    Toch wordt er wel aandacht geven aan het uiterlijk en het mag altijd wat kosten.
    Ik heb aan Liander gevraagd waar NST voor staat, ik ben benieuwd of ze reageren.

  4. @Bertie: Dat is zelfs voor Alkmaar een beetje erg veel. ;-)

  5. Ja, daar dacht ik weer eens niet bij na. Maar toen stond het er al…

  6. @Bytheway: En op gebied van elektrotechniek heb ik nog iets meer kennis, maar dat hielp niet.

    Voorlopig denk ik dat het om GevelVerlichting gaat. Die kunnen wel eens een aparte spanning hebben. Ik vond nog een GV kast bij de Grote Kerk en ook daar is GevelVerlichting.

  7. Heb je deelectriciteitskastjes gezien die ik fotografeerde in Carvoeiro (Algarve)? Allemaal mooi beschilderd met fraaie afbeeldingen.

  8. @Margo: Ik heb op je diverse websites gekeken, maar kon nog niets vinden. Hier in Bergen hebben ze een aantal voorzien van paddenstoelengrafitty. Daar moeten nog wat foto’s van op m’n laptop staan.

  9. Een snelle reactie van Liander levert de volgende oplossing:
    Op 3 augustus heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin vraagt u ons wat de afkorting NST betekend. Deze afkorting heeft u gezien op een kast in Alkmaar. In deze e-mail leest u mijn reactie.

    De afkorting NST staat voor naast. Dit heb ik voor u nagevraagd bij onze technische dienst.
    Met vriendelijke groet,
    Liander N.V.

    Janneke Bitter
    Medewerker Klant & Service

  10. @bytheway: Fantastisch dat ze dat ook nog afkorten. Dan had ik er gewoon ‘Doelenveld bij 2’ van gemaakt.

  11. Ik had de electriciteitskastjes op Instagram gezet, ik zal ze op mijn fotoblog zetten en geef je dan wel ff en seintje!

  12. @Margo: Ik heb mijn vorige reaxi wegehaald. Dat was de instagramtag die ik via jouw instagramaccount vond. Maar dat bleken foto’s van iedereen te zijn over dat onderwerp. Begrijp nu ook waarom er zoveel dubbelingen in zaten. ;-)

    In elk geval apart. Eigenlijk wel iets voor Sjoerd.

  13. GV is geen GrootVerdeler maar een grootverbruiker. De grootverbruiker heeft een eigen hoogspanings aansluiting met een hoogspanings transformator.
    Je hebt HS huisjes en LS huisjes. De HS huisjes zijn via een ster verbinding met elkaar verbonden. De LS huisjes zijn opgenomen in een ring van LS huisjes.

  14. @Han: Harverwege de reacties staat dat ik het voorlopig op GevelVerlichting hou. Ik ken nog een paar elektriciteitshuisjes waarop GV staat en de staan alleen in de binnenstad waar ze van de gevelverlichting hebben. Hoofdzakelik in de weg gebouwd die vanuit de straat tegen de gevels schijnen. Mogelijk hebben die een andere spanning. In de dorpen en andere steden is GV me nog niet opgevallen. Het blogbericht heb ik een beetje aangevuld/

  15. NST staat al eerder in de ractie en staat voor ‘naast’. Zo heb je ook TO voor tegenover.
    GV staat voor gemeentelijke verlichting. Daar zal ook de gevelverlichting bij horen, maar het gaat vooral om straatverlichting die in handen is van de gemeente en niet meer van Liander. Bij een lantaarnprobleem moet je hier in Alkmaar dan ook 14072 bellen. Inmiddels zijn er veel meer kleine grijze kasten bij of tegen een transformatorhuisje met daarop GV.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑