Sep-07: Zwerfgok 2016-2 opgelost

Zie onderaan de oplossing.

Een dikke week terug plaatste ik een gokbericht over een breed fietspad, dat achteraf vrijwel in het midden van Nederland lag tussen Utrecht en Amersfoort. Ik heb de laatste weken redelijk veel rondgezworven en dan zie je meer opvallende dingen zoals deze piek (van een meter of 6 hoog) hiernaast.

De vraag is waar staat dit ding? Roep hieronder in de reacties maar een woonplaats, gemeente, gebied of provincie. Degene die het dichtste bij gokt wint en alleen de laatste gok per deelnemer doet mee. Je mag ook in woorden aangeven wat het is, maar plaats geen link en plak geen hele lappen text zodat er voor de rest niets meer te gokken valt.

Over een paar dagen tot een week sluit deze ronde, afhankelijk hoe het met het gokken gaat. De hoofdprijs is een compleet onverzorgde fietstocht naar deze plek. Gok smakelijk!

Oplossing:
Weinig gokkers deze keer, mogelijk omdat het weer te mooi was. Bertie had het al vrij snel goed. Het is de gedenknaald van Pieter Stuyesant aan de Pieter Stuyvesantweg bij Scherpenzeel. De Pieter Stuyvesantweg is het Friese deel van de N351 tussen Wolvega en de provinciegrens bij Slijkenburg. Aanvankelijk dacht men dat deze man in Scherpenzeel was geboren, maar tegenwoordig neemt men aan dat het Peperga is dat 2km ten zuidwesten van Wolvega ligt. Al deze plaatsen liggen in gemeente Weststellingwerf, waar ik dus dwars doorheen fietste en zomaar dit ding zag.

Op een infobord stond een QR-code. Klik daarop en je komt bij de website van Pieter Stuyvesant en de maakster van deze gedenknaald.

Ik had dit daar niet verwacht. Eigenlijk had ik me nooit afgevraagd waar Stuyvesant geboren was. Hij was dus gouverneur van Nieuw-Nederland dat later New York werd. De laatste gouverneur van Nieuw-Nederland was Cornelis van Steenwijck. Ik stapte in Steenwijk op de trein huiswaarts na ruim 120km fietsen. Daar blog ik later nog eens over.

Geplaatst op 2016-09-07, in Gokmatig, Kunstmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Als ik eerst eens wist wat dat voor ding was, bovenop….

  2. Ik begrijp dat deze wat moeilijker is. Zelf had ik verwacht dat er vast wel eens iemand die hier langs komt ook lwel eens langs deze kingsize sigaret is gekomen. Hij staat langs een provinciale N-weg. Bovenop moet een schip voorstellen met een zeiltje en een flinke vlag,
    Het ovaaltje halverwege is een beeltenis van een persoon. Het is ongeveer op 100km fietsen van m’n huis in Alkmaar.

  3. Eenzelfde heb ik gevonden maar die staat in Friesland. Zijn er meerdere van?

  4. De regio tussen Utrecht en Amersfoort ken ik vrij goed, maar deze “gedenknaald” ken ik niet. Aangezien het bootje bovenop de naald een oud vissersscheepje zou kunnen zijn, is mijn gok: Spakenburg.

  5. @Bertie, Pjotr en overige heelalbewoners: In het bericht staat dat de vorige gok in Utrecht was. Deze gok hoeft daar niet specifiek te zijn, anders had ik ook niet naar een provincie gevraagd.

  6. Duidelijk slecht gokweer alhoewel er wel redelijk wat bezoekers zijn van deze pagina.

    @Bertie: Waarom gok je niet op die in Friesland? Aan welke straatnaam staat die trouwens?

  7. @Bertie: Je hebt al gewonnen, maar kijk ook eens hoe die grote N-weg (als je bij google maps inzoom zie je ook daar een straatnaam van) heet die de Grindweg bij deze zuil kruist. ;-)

  8. Voor 50% heb ik het goed ☺
    Op deze↓ site staat: Pieter Stuyvesantweg-Grindweg.

    http://standbeelden.vanderkrogt.net/object.php?record=FR29ac

  9. Joepie, ik ben weer terug, en als er dan toch weer gegokt wordt, wil ik wel weer meedoen. De avonden zijn weer geschikt om achter de computer te zitten, want het is al best weer vroeg donker ’s avonds. Ik vind reageren vanaf mijn tablet best wel lastig, vandaar dat ik dat dan ook weinig doe.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

