Okt-31: Rijksmonumenten en RSS

Bij deze een welgemeend excuus aan de personen die dit blog via RSS volgen. Ik raad dat vaak aan, maar in dit geval werd het een tikkie irritant. Nu kan ik de Rijksmonumenten daar de schuld van geven, maar eigenlijk ben ik het zelf of WordPress.com waarin ik geen instelling kon vinden om het voor te zijn.

Bij m’n laatste bericht gaf ik aan dat de hefbrug een Rijksmonument is. Ik had die tag al eens aangemaakt en een keer of zes gebruikt. Onlangs vond ik een mooie landkaart met alle Rijksmonumenten. Het gaat dan om 63.000 stuks. Inderdaad erg veel en misschien wel teveel. Maar goed, ik bepaal die lijst niet. Naast Rijksmonumenten zijn er overigens nog meer gemeentelijke monumenten met een wat lagere status.

Toen ik de kaart zag viel me op dat ik veel vaker -al dan niet bewust- geblogd heb over een Rijksmonument. Dus begon ik die oude berichten te voorzien van de tag Rijksmonument. Van de 6 zijn het nu 60 blogberichten geworden en dat zijn ze vast niet allemaal.

Probleem is dat als ik de tag aan een oud bericht toevoeg en opnieuw publiceer er ook een RSS verstuurd wordt. Voor mij hoeft dat niet en ik heb dan ook gezocht of ik het tijdelijk kon uitschakelen. De enige keuze die ik ik vond was het complete bericht versturen of een klein stukje. Dat laatste stond al ingesteld en heb ik zo gelaten.

Voorlopig ben ik even gestopt met dit onderhoud. Het zal wel even duren eer ik weer zoiets wil aanpakken, maar hoop voor die tijd uit te vissen hoe ik tijdelijk de RSS kan uitschakelen binnen WordPress.com.

Geplaatst op 2017-10-31, in Webmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Ik snap nog altijd niet wat RSS is en waarvoor het gebruikt wordt.

  2. Heren uit het oosten: Onder RSS heb ik een link geplaatst. Het is een systeem dat je automatisch attendeert op nieuwe berichten. Met RSS aboneer je je op een webblog of webkrant. Als je Firefox hebt zit dat ingebakken en hoef je alleen op zo’n oranje vierkantje te klikken. In andere gevallen moet je op zoek naar een RSS reader. Als er een nieuw blogbericht is verschijnt dat boven in een leeslijst. Eigenlijk is het niet zoveel anders dan een mailtje te laten sturen, behalve dat er geen mail-adres en geen mailprogramma voor nodig is.

    Zelf gebruik ik de RSS functie voor de lijst met laatste berichten in de linkerkolom van m’n overzicht met regioblogs. https://ximaar.blogspot.nl/

  3. Wat ben je toch een tovenaar.

  4. Ik heb me ingeschreven op RSS, maar ik heb geen idee wat ik gedaan heb.

  5. @Mack: Wat heb je nu toch weer gedaan?? ;-)

    Als je het met Firefox hebt gedaan, dan voegt ie ‘m doorgaans aan je Bladwijzerbalk toe. Met Chrome en Edge gebeurt er niet veel als je niet eerst voor een RSS reader kiest. Zelf gebruik ik het overigens niet, net zo min als de mailtjes. Ik gebruik die regioblog-website. Dat vind ik net zo handig.

    Dit systeem is al meer dan 10 jaar oud. Kom je er niet iets te laat achter. ;-)

  6. Ik ben er nog lang niet achter hoor.

  7. Ximaar, prettig te weten wat de oorzaak was van de vele berichtjes. Volgens mij heb ik nog nooit ergens gebruik gemaakt van RSS. Ik voeg de blogs die ik wil volgen eigenhandig toe aan mijn leesijst, maar de wegen van WP en Blogger zijn ondoorgrondelijk en hun handen reiken ver.

  8. @Ferrara: Maar als je met je leeslijst iets als WordPress-reader of bijv. bloglovin bedoelt, dan gebruik je indirect ook de zogenaamde RSS-feeds.

  9. Ah, dan zit het in de WP-reader. Weer wat geleerd.

  10. Ik heb vooralsnog geen behoefte aan die RSS; ik kijk gewoon zelf geregeld bij de blogs die ik graag lees of er iets nieuws is.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

