Sep-06: Zomertijd = Standaardtijd?

De kans is groot als het aan de EU ligt. Eigenlijk las ik dat mogelijk de wintertijd wordt afgeschaft, maar de wintertijd heeft nooit bestaan. Dat betreft nu de standaardtijd.

Er is een enquete geweest binnen de EU en daar heb ik netjes aan meegedaan. Een paar procent van de mede-EU’erts deed dat ook. In de ogen van de tegenstanders was die groep ondemocratisch klein. Vreemd, want bij de invoering is er helemaal geen enquete geweest en daar heb ik toen niemand over gehoord.

Toch zou het beter zijn om een onderzoeksbureau dit via omvraging uit te laten zoeken. Met deze enquete van de EU is de kans groot dat alleen een bepaalde groep zoiets invult. Ik zou ook graag zien dat er een goed onderzoek komt naar de effecten. Zo ver ik weet is die er nooit geweest. Ik heb een sterk vermoeden dat de besparing op licht dan ook nooit heeft plaatsgevonden. Dwz Je hebt dan wel een uur langer licht in de middag, maar een uur minder in de ochtend. Bij de omschakeling moest bij mij aan het begin van de zomertijd het licht weer aan als ik opstond, terwijl dat in de voorafgaande dagen niet meer nodig was.

Erger nog, de kachel ging ook aan – omdat het vroeger in de morgen kouder is. Dat terwijl maar 1,5% van het elektrisch voor licht wordt gebruikt en daar is maar een fractie op te besparen. Nee, als ‘daylight savingstime’ echt had gewerkt, dan was dat wel van de daken geschreeuwd.

Toen ik nog werkte en maar 1 bus om 07:15 naar het kantoor reed, vond ik de omschakeling irritant. Nu heb ik er al jaren geen last meer van. Stoppen met werken lost dus veel op. Ik ga nu het hele jaar door rond dezelfde tijd uit bed. Met de zomertijd sta ik klokmatig simpelweg een uur later op.

Wat dat betreft is het onzin om als land of EU de tijd te verzetten. Laat mensen gewoon zelf bepalen wanneer ze opstaan. En als ze er in de zomer een uur eerder uit willen, dan staan ze toch gewoon een uur eerder op.

Voor mij mag die zomertijdomschakeling dan ook nog altijd worden afgeschaft. Of het dan de standaardtijd moet worden of een uur eerder is de vraag. Er is een internationale tijd die voor internationale wateren geldt. Daarbij staat de zon middenin elke tijdzone om 12:00 het hoogst. Als we die methode zouden toepassen, dan horen NL, BE, LU, FR, ES, AD, GI bij de tijd van London, die nu alleen gebruikt wordt door GB, IE en PT. Hier een oud kaartje:

In de winter zit NL dus al een uur fout en in de zomer 2 uur. Dan staat de zon boven Kyiv als het hier 12:00 is.

De EU heeft overigens nog een 3de tijdzone met daarin GR, BG, RO, UA, EE, FI, LT, LV. Iets om rekening mee te houden waar het de EU-enquete betreft. GR, CY en Malta vinden het huidige omschakelen prima, de rest heeft er moeite mee. Dat is inclussief Spanje. Het is dus niet dat alle zuidelijke landen het huidige systeem prima vinden en de noordelijken niet.

Het zijn overigens alleen de Navo-landen plus Iran, met ruim 1,1 miljard inwoners, die met de noordelijke zomertijd meedoen (blauw op het kaartje hieronder). Zo’n 6 miljard aardbewoners in grote landen als China, India, Rusland en Indonesia (grijs op het kaartje) verzetten de tijd niet. 0,2 miljard inwoners van Australë, Brazilië en Chili (rood op het kaartje) verzetten de tijd in tegengestelde richting omdat zij op het zuidelijk halfrond wonen.

Toch zal het mij weinig bommen, zolang ik zelf kan bepalen wanneer ik uit bed ga. Ik heb alleen een wekker die ik aan moet passen, m’n PC doet het vanzelf

Geplaatst op 2018-09-06, in Milieumatig, Overmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Instemmende groet,

  2. Volgen mij is het net zoiets als de periodiek doorgevoerde ‘nieuwe spelling’: als dingen te lang hetzelfde blijven worden de mensen kriegel. Er moet dus regelmatig iets veranderd worden; dondert niet wat.

  3. @Emigrant: Jouw versie:

    Herfsttij der democratie


    heeft me zeker getriggered.

  4. Haha, mijn wekker doet het ook zelf.. Alleen de interne wekker moet even wennen.

  5. Zomertijd betekent een uur langer genieten van het koken en smoken van je buren.Ze hebben allemaal een keuken maar ’s zomers moet het met veel gewalm en geschreeuw in de tuin, ook in buurten waar mensen bovenop elkaar wonen.

  6. Ik heb vernomen dat de afzonderlijke landen toch weer zelf mogen kiezen voor zomer- of wintertijd, hetgeen intercontinentaal toch op veel praktische problemen moet stuiten. Het zou zelfs mogelijk zijn de zomer en wintertijd verschuiving aan te blijven houden, maar daar is dan wel een per keer te nemen besluit voor nodig. Ook hier brengt de EU geen eenheid.

  7. Ik zou graag de huidige zomertijd als vaste tijd willen hebben. die heerlijke lange zomeravonden die al vanaf april gestalte krijgen doordat het dan al tot pakweg 8 uur ’s avonds licht is. Heerlijk. Dit jaar was ik dus in de Vendee, vlak aan de Atlantische kust. Daar kon je dus goed merken dat het daar nog een uur langer licht is. Alleen duurde het daar wel erg lang voordat eind augustus de dag wat op gang kwam. Het was ’s morgens nog erg lang eigenlijk iets te fris om buiten te kunnen ontbijten. En tja, een uur later opstaan is voor mij geen optie. Ik ben nu eenmaal een aangepast mens die graag een beetje meeloopt in het ritme van de dag die door de overgrote meerderheid gehanteerd wordt.

  8. Mij maakt zomer of wintertijd op zich niet veel uit, maar de wisseling vind ik wel even wennen. Eén van beiden zou mijn voorkeur hebben.

  1. Pingback: Zomer- of wintertijd? (hint: allebei niet) – Roelant.net

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑