Okt-04: WP Klassieke Editor

Begin oktober werd ik geconfronteerd met de ‘nieuwe’ blok-editor van WordPress. Er werd me van alles gevraagd over lay-out keuzes en daar had ik geen trek in. Dwz als ik die keuzes niet goed doe, verknoei ik dan mijn lay-out? Ik had eerder begrepen dat WordPress de oude editor nog een jaar zou laten bestaan. Die zogenaamde nieuwe editor bestaat overigens al 3 jaar. Omdat ik daar al eerder op vastliep heb ik in een menu gekozen om de oude (wat ze nu klassieke) editor (noemen) te blijven gebruiken. Die keuze werkt dus niet meer. Maar je kan hem nog wel kiezen.

Veel wordpressbloggers krijgen bij inloggen eerst dit scherm:


Waarschijnlijk klikken deze bloggers op de knop “Schrijven” rechtsboven. Als je de oude editor wilt gebruiken, dan moet je dat dus niet doen. Klik links op menukeuze “WP Admin”. Je krijgt dan het scherm dat bij mij na inloggen verschijnt:

Op het scherm hierboven moet je eerst klikken op “Berichten” en dan op “Alle Berichten”. Je krijgt dan een scherm met een overzicht van de laatste berichten met daar bovenin een knop “Nieuw bericht”:

Klik niet op “nieuw bericht”, maar op het dropdownpijltje ernaast. Dan verschijnen 2 mogelijkheden, waaronder de “Klassieke editor”. En dan kan je weer op de ouderwetse manier berichten schrijven en publiceren.

Als je later zo’n bericht wilt aanpassen, dan kan dat ook via het overzichtscherm met “Alle berichten”. Je moet dan niet op “Bewerken” klikken, maar op “Klassieke editor” die er naast verschijnt.

Het lijkt omslachtig, en dat is het ook. WordPress wil op deze manier de oude klassieke editor minder toegankelijk maken om zo de nieuwe blok-editor (Gutenberg editor) er door te drukken. Na een jaar zal de methode hierboven dan ook niet meer werken. In de tussentijd wil ik met een ander blog nagaan hoe het allemaal werkt met die blok-editor.

Ik zag dat die gelukkig ook in html-mode kan. Want als het aan mij ligt dan mag de editor juist een stuk minder “intelligent”. Bedenk daarbij dat ik dit bericht (zoals al mijn berichten) in kladblok maak, inclussief html-opmaak. Via een “style”-instructie zet ik onder meer de letters in het bericht een maatje groter. Daarna plak ik dat bericht in de html-editor, in de hoop dat die niet op een “slimme” manier mijn opmaak verprutst.

Geplaatst op 2020-10-04, in Webmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Ik werk al jaren met de code-editor in wordpress en dat bevalt prima…

  2. Dan je wel, die had ik nog niet gezien bovenin, ik zat meer onderin te zoeken dus… wel hier in elk geval ;-) Ik snap nu ook, dat je dit dan telkens moet doen als je een bericht wilt schrijven, dat is inderdaad ook weer omslachtig, ik kijk nog wel even wat ik ga doen hiermee, dat html schrijven is mij nooit echt gelukt hahaha niet aan mij besteed, nu helaas.

    X

  3. @bVision: Ik vraag me af of wordpress.org dezelfde editor gebruikt als die van wordpress.com. Dwz in die blokeditor word je eerst lastig gevallen over de opmaak van een bericht, terwijl ik vind dat je dat pas aan het eind moet doen. Eerst de inhoud dan de verpakking.

  4. Inmiddels laat ik m’n wordpress-inlog direcht starten met een nieuw bericht in de klassieke editor. Bij mij gaat dat eenvoudig aangezien ik een eigen inlogscript heb dat niet om een wachtwoord vraagt. Bij anderen ga ik dat niet promoten. Wat hierboven staat is vooral voor bloggers die zich overvallen voelen. Na 3 jaar verwacht je dat niet, maar bij het lezen bij wat andere wordpress.com-bloggers viel het me toch op.

  5. Deze manier gebruik ik altijd, voorlopig houd ik het zo.

  6. Bij Blogger was het al niet anders. Uiteindelijk went het wel, maar je ontkomt niet aan, in mijnogen, onnodige handelingen.

  7. @Ferrara: Die onnodige handelingen zijn er goed uit te halen. Bij mij start ie direct in met een nieuw ‘klassiek’-bericht. Als je dat voor hebt staan, dan kan je met Ctrl-D een bookmark/favoriet maken en spring je er de volgende keer direct naartoe.

    Met blogspot had ik aanvankelijk flink wat gewenningsproblemen. Vond hun menu structuur (ook de oude) niet logisch. WordPress.com gaat echter een stap verder door een je een andere manier van blogberichtschrijjven op te dringen. Ze vallen je eerst lastig met hoe je je bericht wilt indelen. Deze methode promoten ze al 3 jaar en ik denk dat weinig wordpress.com-gebruikers daar in mee zijn gegaan. Natuurlijk ontkom je er niet aan en zal ik nog eens kijken of het iets voor me is. Een paar jaar geleden beviel het me niet en kon ik veel opties niet meer vinden. Toen haalde die ook codes uit m’n html/styles en de oude deed dat niet.

  8. Tot nu toe lukt het mij nog steeds de klassieke editor te kunnen gebruiken. Die blok editor vind ik niks. En ik heb helemaal geen zin me erin te verdiepen. Maar het kost wel iedere keer moeite, irritant. Nou blog ik niet zo vaak dus is het steeds weer zoeken… Fijn dat je het hier even op een rijtje zet. Bij mij ziet het er wel een beetje anders uit. Ik zal deze blog ergens opslaan, bedankt.

  9. dank Ximaar, zelfs ik heb het kunnen vinden, dank zij je plaatjes

  10. Appelvrouw

    Hartelijk bedankt, Ximaar. Ik overwoog serieus te stoppen. Met dank aan JanKrosenbrink voor de verwijzing hiernaar toe.

  11. De nieuwe interface is totaal overbodig en door niemand gevraagd. Het is gewoon opgedrongen door iT’ers die denken dat ze het allemaal zo veel beter weten dan de gebruiker zelf. Het is niet de eerste keer dat goede IT wordt kapotgemaakt door dat soort wijzigingen.
    En nog dit: als je in help op “neem contact op” drukt, spreek je met een computer, zogenaamde AI die alles behalve intelligent is. Dat is overduidelijk.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑