Mrt-14: Nutteloos en Onverantwoord

Twee gedachtes die bij mij opkomen als ik verkiezingsborden zie. Eerst maar even een foto van een drukke rotonde met verkiezingsbord:


En hier nog een verkiezingsbord bij een linke kruising:

Zo kan ik ik hier in de omgeving nog een lading voorbeelden geven.

Nutteloos
Er staat vrijwel niets op zo’n verkiezingsposter. Geen website, geen QR-code, hooguit een vage kreet als stem op ons. Kan zo’n poster echt mensen overhalen om op een bepaalde partij te stemmen? En werkt dat als er 30 verschillende op zo’n verzamelbord hangen? Of gaan mensen er voor als er heel veel posters van 1 partij zijn op borden, aan lantaarnpalen en in bushokjes?

Volgens mij werkt dat al jaren niet meer. Dat lijkt me ook prima. Ik vermoed ook dat reclames op Radio/TV een klein beetje meer effect hebben. De meeste mensen gaan tijdens de reclame wat anders doen. Een optreden in een TV-programma of slecht of goed nieuws over een partij of politicus in het journaal lijken me meer effect te hebben. Tegenwoordig wordt veel ingezet op gerichte reclame via ‘sociale’ media. Dwz ze praten je naar de mond afhankelijk van wat Google, Facebook of Instagram van je weet.

Hoe dan ook, die posters hebben volgens mij totaal geen effect.

Onverantwoord
Dat gaat alleen op als de posters opvallen. Punt is dat ze bij rotondes, kruispunten en zebrapaden staan of hangen. Plekken waar je op het verkeer moet letten. Zeker automobilisten en ander snelverkeer. Geldt natuurlijk ook voor andere reclame op deze linke plekken.

Ik vraag me zelfs af of je bij 50km/h ook maar iets op zo’n bord kan lezen. En als alleen voor voetgangers en fietsers bedoeld is, waarom staan/hangen ze dan bij drukke doorgaande wegen? Het lijkt dus echt op de automobilist gericht. De mensen die we liever niet achter het stuur op een smartphone zien staren. En die mogen/moeten dan wel naar zo’n bord met verkiezingsposters kijken?

Het viel me op dat er geen verkiezingsborden bij spoorwegovergangen staan. Dat terwijl mensen daar juist tijdens het lange wachten zo’n bord kunnen bekijken. Bij verkeerslichtgeregelde kruisingen zag ik ook geen borden. Zal er toch een regeling zijn die dat verbiedt?

Zelf stem ik op een partij, die de afgelopen jaren mijn wensen in de 2e kamer het beste heeft behartigd. Het dus volgens mij snapte en effectief was. Veel beloftes vooraf hebben weinig nut als die bij de coalitievorming sneuvelen.

Geplaatst op 2021-03-14, in Alkmaar, Kiesmatig, Ximatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Stel dat zo’n poster helpt, dan wordt dat weer teniet gedaan doordat iedereen zijn poster ophangt.

  2. Je moet niet ten koste van alles in de regering te zitten. Mijn stem ligt al jaren vast. Ik stem groen… En die borden, nutteloos en weggegooid geld.

  3. Die borden zijn er alleen voor bedoeld om mensen er aan te herinneren dat er binnnenkort verkiezingen zijn. Inhoudelijk hebben ze totaal geen nut.

  4. Nou ja, ik denk dat het erom gaat de mensen wakker te houden : ga stemmen.
    Je hoeft ze niet te lezen om te weten wat er op staat, men ziet ze en dat zal voldoende zijn.
    Of er wordt geplakt uit gewoonte. ☻
    In ons dorp zijn ze geclaimd :-)
    https://www.sthubert.nu/wit-verkiezingsbord-in-mill-nu-voorzien-van-tekst/

  5. @Sjoerd: Als er teveel water bij de wijn moet, dan kan je beter niet aan een regering deelnemen. In de oppositie kan je ook dingen bereiken. Neemt niet weg dat beloftes eenvoudig zijn als je vooraf al weet dat je niet in de regering gaat of dat anderen niet met je willen samenwerken.

  6. Vroeger plakten die partijen overal. Als 1 partij had geplakt, plakte een ander daar overheen. Zo hielden de plakkers elkaar bezig.

    Gemeenten vonden dat lastig of lelijke of weet ik wat. Ze gingen het verbieden. Er werden dit soort borden geplaatst op plekken waar geen adverteerder reclame wilde hangen. Ze kregen dus de ongeziene plakplaatsen toegewezen. Daar mocht geplakt worden. Soms moest er voor betaald.

    Ik heb ooit gelezen over een partij die posters over die van een ander had geplakt. Zoals vroeger bijna standaard werd gedaan. Die partij mocht nu voor straf niet meer plakken.

  7. De anwb mocht ooit maar twee wegduiders, naamplaatjes op één paal hangen want anders zou het verkeer te veel worden afgeleid. Die straatontsiering mag van mij met onmiddellijke ingang weg. Ik vind al die aandacht voor de verkiezingen gewoon belangrijkheidmakerij. Na woensdag hoor je die gasten allemaal pochen hoe goed ze het gedaan hebben en daarna vier jaar niet meer.

  8. Wat hilarisch eigenlijk. Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar je hebt wel een punt. Die borden zijn voor mij van 0 invloed op mijn stem. Ik kies op basis van wat de persoon/partij in kwestie heeft gedaan, de standpunten van de partij en of ze in de afgelopen tijd wat ruggengraat hebben getoond wat betreft die standpunten. Ik print de programma’s van de partijen die me het meest aanspreken en lees ze van a tot z. Maar ik volg ook mijn onderbuikgevoel. Daar heeft een verkiezingscampagne, via welk medium dan ook geen invloed op.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑