Sep-27: Opzichtige ‘Vergroening’

Sinds een halfjaar staat hier een flinke kudde gifgroene bromscootertjes verspreid in mijn wandelgebied opgesteld:

Het zijn er een paar honderd, en voor een stad als Alkmaar is dat rijkelijk veel. Ik zie ze bijna niet rijden. Bekend mag zijn dat ik dagelijkse een kilometer of 10 wandel tussen Heiloo en Alkmaar-Noord, -West, -Overdie en Oudorp. Ik heb er dus goed zicht op. Per wandeling zie ik dagelijks circa 40 van die dingen, waarvan er hooguit 2 per week zie rijden.

De berijders zijn erg jong en dragen voor de helft een helm. Die wordt meegeleverd in de helmenbak achterop en is verplicht vanwege het gele brommerkenteken. Ik zie ze ook in de binnenstad rijden, waar snor- en bromfietsen niet toegestaan zijn. Handhaving van dat laatste vind uiterst zeldzaam plaats. Dat was een aantal jaren geleden beter.

Het is een zogenaamde aanvulling op het Openbaar Vervoer (OV) en zou groen moeten zijn aangezien ze op accu’s rijden. Het OV en dan vooral een aantal bussen rijdt hier vrijwel leeg rond. Mijn indruk is dat die door de komst van dit vervoer nog minsten zo leeg rondrijden en eerder nog leger. Op een bus moet je wachten en deze dingen staan overal voor je klaar.

Een voertuig van een accu voorzien is niet meteen groen. Zeker in de winter worden die dingen opgeladen door een beetje windenergie en veel fossiele brandstof om te zetten in stroom. Bij dat omzetten gaat veel energie verloren. In de winter doen accu’s het een stuk slechter, vooral als deze scootertjes in de kou buiten staan. Ze zullen dus vaak opgeladen worden voor weinig ritten.

Dat opladen doet het verhuurbedrijf. Die zet volgens mij ook deze groene ellende op opzichtige plekken bij elkaar. Op plekken waar voorheen nooit iets geparkeerd stond en je als voetganger alle ruimte had. En vooral dicht bij kruispunten. Punt is dat het net als alle andere reclames langs de weg het verkeer afleidt. Als dat het niet zou doen, dan werkt deze vorm van reclame niet. Als het wel afleidt, dan is het verkeersonveilig.

Dat laatste geldt ook voor de grote reclameborden die de gemeente bij zebrapaden en op rotondes heeft toegestaan. Hier mag in het algemeen wel eens over nagedacht worden. Winkels die een reclamebord voor hun pand zetten moeten daar precario voor betalen. Ik vraag me af of die scooter-verhuurders ook zoiets moeten afdragen voor hun ‘straatreclame’.

Deze vorm van reclamemaken is inmiddels door meer verhuurbedrijven ontdekt. Zie hier een hoogwerkerverhuurder die op een toplocatie bij de grote kerk hun eveneens gifgroene spullen parkeert:

De optische vervuiling bij het meest prominente rijksmonument van Alkmaar is wat mij betreft veel erger dan de fietsen die hier nog altijd staan en waar anderen steen en been over klagen.

Alkmaar wil zich presenteren als fietsstad met het programma ‘Alkmaar Fietst!’. Fietsen is niet alleen echt groen, maar het helpt ook tegen bewegingsarmoede. Dit type scootertjes zonder pedaalaandrijving zal eerder de bewegingsarmoede (onder de jeugd) doen toenemen. Uit andere steden blijkt dat ze korte afstanden afleggen, gemiddeld maar 4 km. Daar zou ik zelfs de fiets niet voor pakken.

Het schijnt dat deze groene scooterverhuurder ook elektrische huurfietsen gaat aanbieden. Komen ook overal te staan, maar dan de helft van het aantal scooters. Alleen heb ik er nog niet 1 gezien en dus ook niet zien rijden.

Wat me wel opvalt is dat er weer meer eigen snorscooters in het straatbeeld verschijnen. Die trend was al een tijdje bezig en is vooral te ‘bewonderen’ rond de kaasfontein bij het station. Maar ze staan nu ook vaker op plekken waar ze eerder nooit stonden. Het lijkt er echt op dat deze opvallend geplaatste Go-scooters een soort aanzuigende werking hebben.

In het verkeer zie ik hier (gelukkig) 50x meer OV-fietsen op de weg dan deze Go-scootertjes. Die OV-fietsen gaan ‘s-avonds weer terug naar de stationsstalling. Ze leveren dus veel minder parkeeroverlast op. Dat is mooi, maar aan de andere kant zie ik het als een oneeerlijke concurrentie. Zo’n groene scooter mag je overal achterlaten en de OV-fiets telkens teruggebracht moet worden naar de stationsstalling waar ie opgehaald is. Zelf zou ik het al een vooruitgang vinden als je de OV-fiets -zonder extra kosten- bij een ander treinstation of uitgiftepunt mag achterlaten.

Geplaatst op 2022-09-27, in Alkmaar, Fietsen, Overmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Hier nog nooit gezien :-) maar ik kan me best voorstellen dat ze aantrekkelijk zijn voor jongeren.
    Ik hoorde op de radio iemand vertellen dat men wil stoppen met de scooters, weet niet waar en door wie.
    De grote voorraad zullen ze toch niet zomaar van de hand doen, lijkt me.

  2. Dit lijkt me luchtfietserij.

  3. Zo midden in de stad gewoon ergens parkeren vind ik ook niet gaan, en oneerlijke concurrentie.

  4. Je ziet ze door heel Nederland en ze worden na gebruik op de meest malle plekken achtergelaten midden op het fietspad in een tunneltje bijvoorbeeld. Vragen om ongelukken. Over versiering in de stad wordt elders ook rumoer gemaakt. De gemeente is inconsequent waar het vergroening betreft.

  5. In Rotterdam overal te zien. Net als neon rode e-fietsen. Altijd in de weg,omgegooid dus rommelig. Geen verbetering vind ik.

  6. @Ferrara; Zelf geef ik ook het verhuurbedrijf de schuld. Volgens mij zetten die de scooters bijelkaar en op de zichtbare hoeken. Van de gemeente heb ik begrepen dat de gebruikers na het parkeren een foto moeten maken om aan te tonen dat ze goed geplaatst zijn. De eerste scooters ik in juli zag waren in het Oranjepark. Midden op straat. Terwijl vrijwel iedereen daar een brede oprijlaan met garage(s) heeft. Bezoekers plaatsen daar hun (brom)fiets en niet plompverloren midden op de weg. Punt is dat je ze dan niet ziet en die verhuurder wil die zichtbaarheid wel. Een keer zag ik zo’n scooter in de struiken gekwakt. Heb ook gelezen dat er een paar in de gracht zijn gegooid. Zoeiets zal wel door de huurder kunnen komen, maar ik sluit niet uit dat omwonenden dat uit frustratie hebben gedaan.

    Punt is dat ze zo weinig worden gebruikt, dat ik nog nooit een parkeerder of een onderhouder van zo’n ding heb gezien. Een van de redenen waarom ik dit bericht zo lang heb uitgesteld.

  7. @Bertie: Voor de snorscooter (blauw kenteken) zal een helmplicht komen. Dat zal er voor zorgen dat veel van die dingen de schuur niet meer uitkomen of dat ze eerder worden vervangen door een e-bike of dat er een geel kenteken (bromscooter) op komt, zodat ze harder mogen (met helm).

    De overlast van snorscooters viel hier wel mee, maar was in grotere steden vaak een ramp. Hier waren ze net als de bromscooters verboden in de binnenstad. Door de komst van deze groene dingen lijken ze weer in het straatbeeld terug te komen. Die opleving zou dus van korte duur kunnen zijn als de helmplicht begin 2023 ingaat.

  8. Inmiddels is het aantal geparkeerde scoortertjes enrom afgenomen. Zag er aanvankelijk tot 40 per looprondje en nu hooguit 5. Bedrijf heeft ook aangegeven dat het gebruik tegenvalt. Has ik al eerder gezien en neemt eerder af dan toe. Het nieuwe is er af. Ze gaan er voorlopig mee stoppen. Jammer, want dat kann ik niet zien hoe die dingen storing krijgen bij koud weer.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑