Jun-15: Bekende Alkmaarder

Op Teletekst viel te lezen dat Bert Klunder op 49-jarige leeftijd overleden is. Bert was cabaretier, maar een iets minder bekende. Ik schatte hem qua bekendheid op de 27ste plaats. Dat kwam mooi uit want Alkmaar is qua grootte de 27ste stad van Nederland. Bert woonde in het centrum van Alkmaar, waar ik hem wel eens zag fietsen op het Fnidsen.

Ik heb het niet zo op het bekende Nederlander-gedoe en lees dus geen Story, Telegraaf of vergelijkbare bende. Bert had dus het geluk niet zo bekend te zijn, waardoor ie zonder overlast door de stad kon lopen en fietsen.

Een veel bekendere Alkmaarder is Marco Borsato. Hem ben ik nog nooit tegengekomen, zijn trouwjurkenmoeder wel. Als ie hier optreedt staan er zelfs omleidingsborden in het Heilooërbos.

De meest bekende is Rudi Carell. Die is hier alleen opgegroeid en blaast nu zijn laatste rook uit in Duitsland. In de regiokrant wordt aardig wat aandacht aan hem besteed, want geen Alkmaarder mag het missen als het eenmaal zover is.

Bert ging alleen effe eerder. In Januari had ie al een hersenbloeding gehad, en de 2e van afgelopen week werd hem fataal. Zelf ben ik maar 1 jaar jonger en dat geeft een raar gevoel.

Als artiest mocht ik hem wel. Ik zapte niet weg als hij op TV kwam en dat wil heel wat zeggen. Mevrouw Kaandorp of bijvoorbeeld de heer Visscher lukt het niet om mijn aandacht vast te houden. Een van de leukere optredens was in de serie ‘Mannen voor vrouwen‘ van de RVU. Die uitzendingen van 2001 en 2002 zijn nog op het Internet te bekijken.

De meest geziene in de stad is met stip Bertje Doperwtje. Deze groene verschijning staat zeer regelmatig op de Langestraat zijn liederen ten gehore te schreeuwen. Zeer vermakelijk, maar ook uiterst vermoeidend.

 

Aanvulling:
Op 10 juli 2006 is Rudi Carell op 71-jarige leeftijd definitief gestopt met roken.

Geplaatst op 2006-06-15, in Alkmaar, RTV-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 28 reacties.

  1. Bertje Doperwtje ben ik inderdaad regelmatig tegengekomen in Alkmaar. Leipe gast……….:-)) Net als Bert Vischer waarschijnlijk..zeer vermoeiend.

  2. Ik heb nog als klein jochie naast Rudi bij de apenkooi gestaan, van Kesteren heette hij toen nog.
    Jack ?? de Nijs was toendertijd ook z’on bekende, volgens mij noemde hij zich later Jack Jersey, maar ik kan er naast zitten…
    Gerard Joling heeft ook nog een tijd in Alkmaar gewoont, Angela Groothuizen van de Dolly Dots ( haar Broer Jos – als je haar maar goed zit – ook )
    Ikzelf ben ook 1 jaar jonger dan Bert Klunder is geworden, en heb hem een paar keer mogen ontmoeten en gezellige avonden mee gehad, de beste gaan het eerst zeggen ze wel eens, ik moet nog een tijdje blijven.

  3. @Brownie: Joling valt bij mij onder Schagenezen. Ik vind ‘m niet zo bij Alkmaar horen. Maar ook die Groothuizen zie ik nooit in de stad. Toch loop ik regelmatig langs de zaak van haar vader. Een van de mooiste winkels van Alkmaar.

  4. Doperwtje heb ik wel eens gezien op de langestraat. Die andere bekende alkmaarders ken ik niet.
    In de zaanstreek hebben we margriet eshuijs, henny huisman, dick Laan en de schrijver van de kameleon die landelijk bekend zijn. Ik hoor er niet bij, ik ben namelijk wereldberoemd. :)

  5. Nou ben ik benieuwd welke winkel van Angela’s vader is!

  6. @Kaat: Die verf- en lijstenwinkel, haar vader heet Theo. (Dat zag ik gisteren pas toen ik het opzocht.)

  7. @Eline: Die Huisman is toch naar Bakkum gevlucht? Dan moet de Zaan wel heel erg zijn als je aan de meest waardeloze weg van Bakkum gaat wonen.
    Albert Hein vind ik ook een behoorlijk bekende Zaankanter. :-)
    Maar voor RTV-figuren moet je vooral zoeken in Waterland en ’t Gooi.

  8. Ik ben opgegroeid in een dorp onder de rook van Rotterdam voordat mijn ouders naar Rotterdam verhuisden. In Rotterdam genoeg bekende mensen maar uit mijn dorp?? Volgens mij helemaal niemand. Twee dorpen verderop wel daar komt Johan van Oldebarnevelt vandaan. Toch een mooi historisch feitje. En Jip en Janneke zijn er `geschapen`

  9. Herstel, van Oldebarnevelt was er ambachtsheer. Maar hij heeft er toch jaren gewoond en zelfs een geschil over molens opgelost. Over mijn eigen voormalige woonplaats ben ik aan het googlen maar kan er niks overvinden

  10. Ik merk wel dat je niet zoveel op hebt met bekende Nederlanders. Ik nog minder. Ik ken er maar een in Alkmaar en dan ook nog alleen maar van webloggen! ;)

  11. @F’slag: Het erge is nog dat het deels klopt. Mijn privé website trek net iets meer bezoekers dan die van de gemeente Alkmaar. Er zullen best Alkmaarse websites zijn die meer bezoekers halen, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

  12. Ik ben 1 keer in Alkmaar geweest om een wedstrijd van AZ tegen PSV te bekijken.
    Van Nistelrooy scoorde 1-0, daarna werd het 4-1 voor de kaaskoppen.

  13. Ja, toen ik het nieuws zag moest ik nog aan je (Alkmaarse omgeving) denken Xiwel.
    Is Joost Zwagerman niet ook een bekende Alkmaarder? Of zat hij daar alleen op school, zoals Maarten van Poelgeest.

  14. @Jolie: Je hebt gelijk, JS is hier de stadsdichter en heeft een opvallende werkplek in de grote bieb. Hem zie ik ook wel eens, maar ik ben niet zo’n boekenwurm.

  15. @Mack: De voorzitter/eigenaar van AZ is ook behoorlijk bekend/berucht, maar ik denk dat dat een Wognummer is. Bij de spelers zal ook zeker een BA zitten, maar ik weet geen speler van AZ op te noemen. Voetbal en zeker prof-voetbal is bij mij geparkeerd in m’n blinde vlek.

  16. Valt me nog mee dat je niet gegoogled hebt op van Oldebarnevelt. Ben benieuwd of je weet over welk dorp het gaat.
    Bekende Alkmaarders heb ik wel eens gezien. Borsato ooit en ook die winkel van z’n moeder.

  17. @Hette: Was ik nog niet aan toe gekomen. Nu wel even snel. Ik gok op Berkel of Rodenrijs.

  18. Ja, dat is waar ook. Dat programma Mannen voor vrouwen vond ik ook erg leuk.

  19. vervolg: hij keek altijd zo knorrig, maar ik vond hem een heel aparte humor hebben.
    Zonnig weekend!
    (Was hij ook een fietser?)

  20. @Thérêsè: Ik denk alleen een luie stadsfietser. Het Fnidsen is op nog geen 100 meter van z’n huis en op dat deel mocht niet gefietst worden.

  21. Ja klopt Berkel en Rodenrijs, tegenwoordig samen 1 dorp en dit gedeelte van Nederland (dus met mijn dorp erbij) moet gewoon het saaiste stuk Nederland zijn.

  22. Ik fiets hier in soap opname gebied… waarschijnlijk kom ik met enige regelmaat wat tegen. Maar om nou te zeggen dat ik dat ook herken….
    Overigens woont Joling tegenwoordig in mijn woonplaats

  23. Zo’n half tuinbroekje als van Bertje Doperwtje heb ik ooit ook nog eens gehad, zag er niet uit, maar het zat me toch lekker… :-)

  24. @Pauline: Waarschijnlijk niet in zo’n giftig fris telefooncelgroen kleurtje. :-)

  25. Ik ben Marco wel eens tegengekomen in de stad, nare man.

  26. Ik zag Bert vanavond nog op tv, alsof-ie nog gewoon leefde.

  27. Er valt om te beginnen natuurlijk niet te oordelen over iemand als je iemand een keer tegen komt of ontmoet. Ook niet als ze Marco heten en erg bekend zijn. Verder kan ik melden dat het ook voor Bertje Doperwtje zelf soms erg vermoeiend is. Vooral ‘snachts. Als hij wakker wordt met in zijn hoofd vrolijke, wilde, over-enthousiaste melodietjes.

  28. @BD: Leuk dat je reageert. Ik ben me niet bewust dat ik over iets geoordeeld heb wat buiten m’n gezichts-/gehoorsveld ligt? :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

