Feb-12: Free/Online?
8 maanden terug kwam er een prima surf-aanbod voorbij. 24Mbps voor 13,95 per maand en een webruimte van 1 GB. Precies wat ik nodig had en nog wel bij mijn oude inbelprovider, waar ik toen al 6 jaar een mailadres en website had.
Dat ging dus 8 maanden goed. De snelheid was uitstekend en nog wat sneller dan de 10 euro duurdere Orange-family. Ik was ook meteen van het spam-probleem af. Freeonline (FOL) trekt duidelijk minder spam aan dan Wanadoo/Orange die nu Online heten. Ze hebben daarnaast een gratis spamfilter.
Maar sinds 1 Februari is het mis. Mijn website is uit de lucht en een van mijn mailadressen gaf foutmeldingen. Internetten lukte en lukt nog wel. Ik moet nog maar afwachten hoelang dat goed gaat. Inmiddels ben ik er ook achter dat mijn FOL-mailadres wel kan uitsturen naar hotmail, maar niet naar bijvoorbeeld HetNet. Dus ook uiterst gammel.
De eigen site van FreeOnline is inmiddels gekaapt door het Belgische EDPnet. Op hun site staat dat de inbellers van FreeOnline naar hen kunnen overstappen. Maar ja, ik heb een ADSL-verbinding van FreeOnline en daar wordt geen woord over gerept. Als ik naar hun ADSL-prijzen kijk dan zou ik 2x zoveel moeten betalen plus geld voor website-ruimte, want die is niet inbegrepen.
Inmiddels heb een aardig beeld van wat er misgegaan is. Telebyte, het zusterbedrijf van FreeOnline heeft ruzie gekregen met Cambrium. Telebyte was eigenlijk de zakelijke tak van FreeOnline en ik zag dat altijd als een soort garantie dat het met FreeOnline wel goed zou gaan. Helaas is het juist Telebyte die dus roet in het eten gooit.
De ruzie met Cambrium (een belangrijke toeleverancier) liep zover op dat Telebyte de vlucht heeft genomen naar het Belgische EDPNet en in die vlucht zijn de stekkers van de Telebyters eruit getrokken. Deze zakelijke klanten die het dubbele van mij betalen zitten inmiddels 2 weken zonder internetverbinding en dat kan nog wel eens 2 weken gaan duren. Op 25 Februari dient een rechtszaak in Arnhem.
Ik wacht dat ook min of meer af, want eigenlijk blijf ik het liefst onder de huidige voorwaardes bij FreeOnline. En als ik Cambrium mag geloven, dan zit die kans er nog in. Mijn website is ook nog gewoon aanwezig bij Cambrium, maar de koppeling met het internet ligt er uit. EDPNet doet wel erg stoer dat zij de domeinen van Telebyte, Freeonline en fol hebben, maar meer dan een simpele doorverwijzing is het niet.
Bij elkaar een leuke soap die te volgen valt op Tweakersnet. Let wel op dat TweakDSL ook van Cambrium is. Feitelijk ben ik als klant op nog geen enkele manier op de hoogte gebracht. Geen mail, telefoontje of brief. Bellen met Cambrium lukt wel, maar zij kunnen me ook niet echt helpen. Het lijkt er op dat hun apparatuur verzegeld is tot en met de rechtszaak.
Dus mochten jullie me zomaar missen, dan kan het zijn dat . . . .
Geplaatst op 2009-02-12, in Webmatig en getagd als Cambrium, DSL, FOL, Internet, Telebyte. Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.
Ik zal voor je duimen dat het toch nog goed gaat.
Het lijkt Online wel, net zo betrouwbaar.
@Dolby: FOL was tot een qua ADSL zo’n 8 maanden betrouwbaar (wat m’n website en mail betreft zelfs 7 jaar), bij Wanadoo ging het bij mij al na 4 maanden mis. :-)
@Me!: Pas wel op voor RSI. :-)
Hierboven had ik een link naar een achterdeur van Telebyte gevonden. Als je de gewone website van Telebyte bezoekt, dan werkt daar niets op. Een soort foto dus.
Via die Telebyte-achterdeur kon ik met mijn FOL-naam en -wachtwoord gewoon bij mijn instellingen van FOL komen. Ik kon er ook gegevens aanpassen. Niet dat ik daar iets aan heb, maar wel leuk om te zien dat nog niet alles potdicht zit.
@ Xiwel,
Mooie achterdeur maar is het misschien niet verstandiger om deze info niet openbaar te maken want voordat je het weet is ook dit feest over :-)
Verder ben ik ook erg benieuwd wat er gaat gebeuren want via edpnet hetzelfde geleverd krijgen voor €40 zit ik niet echt op te wachten.
M.vr.gr.
Ronald
@Ronald: Dat valt wel mee. Van Cambrium heb ik begrepen dat ze zelf nergens meer aan mogen komen en ik denk dat zij ook niet meer toelaten dat EDPNet of Emarkt bij hun spullen komen. Tot die rechtszaak van de 25ste zal alles wel blijven zoals het nu is. Maar zoals ik aangaf kan ik er niets mee. Het was ook meer om aan te geven dat FOL en Telebyte op 1 beheersysteem draaien.
Die EDPNet zal bij de meeste FOL-ADSL’ers geen enkele kans maken. Die stappen waarschijnlijk eerder over naar iets als Alice. (Dus 30 euro waar je KPN-deel van 10 euro in zit.)
Dat is lastig. Ik merk bij mezelf als ik geen internet heb, dat ik daar niet blij van word. Het lijkt wel of internet een primaire levensbehoefte aan het worden is. Onzin natuurlijk, maar het is wel heel erg belangrijk voor mij geworden.
@Marcel: Onzin? Op veel plaatsen is het dat wel degelijk: als je schoolgaande kinderen hebt was je voorheen in sommige gemeentes aangewezen op teletekst voor wijzigingen in het lesrooster en alle andere zaken de school betreffende, in toenemende mate wordt hiervoor overgegaan op internet terwijl ook voor opdrachten/huiswerk het bezit van een pc aangenomen wordt. Je bent als ouder dus al vaak verplicht voor een pc en internetaansluiting te zorgen.
@Frans54 en Marcel: Ik heb een paar bankrekeningen die ik alleen via het internet kan benaderen. Maar voor de rest valt het wel mee. En kinderen heb ik net als auto’s mooi in de étalage laten staan. :-)
Nou, ik leef met je mee. Wat een gedoe!
Het internet is een zegen en een vloek. sommige mensen worden er gek van. Ik heb iets tegen mensen die je mailen en dan verwachten dat je telefonisch antwoord geeft, want “ze kijken nooit in hun mailbox” zeggen ze trots!
@Fialas: Ik gebruik sinds 1995 e-mail, maar weet ook dat bellen soms veel handiger is. Voor bij het maken van afspraken. 5x heen en weer mailen schiet ook niet erg op.
Zelf aal ik een paar keer per dag mail op. Ik zit in een organisatie die vrijwel al het interne overleg per mail doet. Dan is het wel eens vervelend dat mensen een week niet in hun mail kijken. Dat vertraagd enorm. In het begin gebeurde dat regelmatig, maar tegenwoordig steeds minder.
@Verbal Jam: Ik vind het wel geinig en maak me er nog niet zo druk om. Toen ik helemaal overstapte naar Freeonline wist ik waar ik aan begon en kon ik me dit scenario indenken.
Altijd lastig, ik zat bij hetnet, maar heb alles van kpn opgezegd en ben naar @home gegaan maar dat is nu ziggo, kampioen klachten maar bij doet alles het nog prima! Sterkte met je internet!
@Jager: Hier heb ik geen Ziggo/Multikabel, maar UPC. Die heb ik 2 jaar terug compleet de deur uit gedaan.
Inderdaad een voor jou spannende soap. Maar wist je dat Wanadoo/Orange/Online sinds van de week ook een gratis spamfilter heeft. Er is zelfs een aparte map Junk. Die map zie ik alleen als ik inlog bij webmail. Wat er met die junkmail gebeurt, dat weet ik niet, dus gooi ik die map maar leeg. Zo loopt mijn e-mailbox tenminste niet vol.
@Vedat: De spam- en virusmappen hielden bij mijn provider elk 200 berichten vast. Dus bij bericht 201 verdween bericht 1. In 8 maanden is de virusmap is niet verder gekomen dan 20 stuks en de spamberichten bleven beperkt tot ca. 8 per dag. Dat vond ik zo weinig, dat ik die filters maar uitgeschakeld heb. Hoefde ik ook niet meer in webmail te kijken of er niet per abuis een goed bericht was afgevangen.
Hoi Xiwel, het kan een kruis zijn met die providers, ik weet er alles van! Mobiel heb ik heb orange sinds het begin dat ze op de markt waren hier in CH. Sinds kort mijn internetprovider gewisselt en die loopt zonder problemen, goedkoop kan duurkoop zijn. Daar ik met het internet werk kan ik mij niet veroorloven dat het scheef gaat.
Love Joanna
@Joanna: Dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is bestrijd ik waar het om het internet gaat. Met deze provider had ik veel minder last dan met de duurdere Orange. En de helpdesk is een stuk sneller en vooral kubndiger. Duurkoop bij providers is voor meer geen in reclames stoppen. Dat het na 7 jaar goed misgaat heeft waarschijnlijk maar met enkele personen te maken. Dat kan nmm ook bij een grote provider gebeuren. Overigens heb ik nog altijd internet. Ben wel benieuwd hoelang dat nog zo blijft.
De patstelling houdt na 1,5 maand nog immer aan. De enige die je telefonisch kan bereiken is Cambrium of het oude Nijmegense Freeonlinenummer 024-8800234 wat ook door Cambriummers word opgepakt. Het 036-Telebytenummer en het nieuwe 0900-nummer van Freeonline geven geen gehoor.
Op brieven naar eMarkt krijg je ook niets terug. Nou is eMarkt van (Maaike) Marijt Beheer BV in de Anjerstraat 17, 1338TN te Almere (tel. 020-8903765). Als ik zin heb ga ik die nog eens bellen.
Ik heb ook bij Fallissementen.com gezocht, maar kon nog niets vinden voor eMarkt, Ibiz, Zensys, Telebyte of Freeonline.