Mei-23: Supermarktlotto

Die dag dat ik de uitgeplaatste afvalbakken trof, liep ik naar het winkelcentrum De Hoef om daar wat boodschappen bij de Vomar te doen. Vaker loop ik de andere kant op naar de Super de Boer in de binnenstad, die gemiddeld iets duurder, maar ook een stukje dichterbij is en ik onderweg in de bieb de krant kan lezen.

Die Vomar heeft echter goed brood en ik neem dan ook de andere boodschappen mee. Het valt me echter op dat de prijzen van groente en fruit alle kanten op schieten. en dan heb ik het niet over een reclame, maar de ‘gewone’ prijs. Zo haal ik de laatste jaren vaak de uien bij de Vomar à 0,79 e/kg. Bij Super de Boer betaal je 0,99 e/kg of meer. Deze keer waren de Vomarse uien opeens 1,49 e/kg. Dus die kocht ik een paar dagen later bij Super de Boer voor 2/3de van de prijs.

Omgekeerd waren de bananen vrij stabiel voor 1,69 e/kg en deze lagen dus opeens voor 0,79 e/kg bij de Vomar. Kortom de helft en ook geen bordje dat het een reclame of tijdelijke aanbieding betrof. Een beetje op de prijs letten kan dus geen kwaad en met zoiets valt flink wat besparen.

Nou kwam ik bij die Vomarse kassa in een aardige sketch te staan. Mijn spullen lagen op de band en werden afgerekend. Komt er een jonge knul, die net de winkel had verlaten, terug met een betaalpasje dat ie bij de in/uitgang vond. Hij gaf ‘m aan de caissière en die legde hem naast de kassa.

Vervolgens reken ik af en pak ik in. De vrouw die na mij kwam werd geholpen en vroeg voor het betalen het gevonden pasje van de caissière. Dwz ze merkte daar pas dat haar pasje niet in de portemonnee zat en legitimeerde zich. 20 seconde later pinde ze netjes met het gevonden pasje.

Eigenlijk ging het zeer geruisloos. De rest van de mensen in de rij of de winkel zullen er niets van gemerkte hebben, alleen de caissière en ik omdat het om ons heen gebeurde. En dan denk ik: ‘We leven in een mooie wereld dat zaken zo gladjes worden opgelost.’ Maar ook: ‘Mooi toeval dat die vrouw die het verloren had precies bij die kassa aan de beurt was, waar die jongen het pasje afgeeft. Hij had het ook bij de klantenservice of een andere kassa kunnen doen en dan was het flink omslachtiger geworden.’ Kortom ook een soort lotto dat ie precies op het juiste moment naar de juiste kassa gaat.

Geplaatst op 2011-05-23, in Shopmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. En dan zeggen ze nog dat toeval niet bestaat

  2. Wel een grappige sketch.
    Wat die prijzen betreft, daar maakt de winkeliers natuurlijk een spelletje van, als klantenlokkertje.
    Vandaag spelen we om de prijs van de rode kool… Haha..
    Weer eens wat anders dan kinderpoppetjes en -kaarten

  3. Mooi voorbeeld van “eerlijkheid duurt het langst”.

  4. Dat gedoe met die prijzen duurt ook het langst, als je steeds moet vergelijken. Toen ik nog in Nederland woonde kostte alles overal ongeveer hetzelfde. Meen ik mij te herinneren. En dat was makkelijk.

  5. @Sjoerd: Je wilt het niet geloven, maar net zag ik op een TV-uitzending van gisteren dat het de dag van het toeval was. Dat kan natuurlijk niet toevallig zijn en verklaart dat locale sketchje bij de kassa. :-)

  6. @Emigrant en anderen: De Vomar is een soort no-nonsens winkel. Het is nog geen Aldi, maar voor brede gangpaden of een mooie aankleding ga je maar naar de concurrent. AH is het omgekeerde, die hebben een gewiekste strategie van lokkertjes. Super de Boer zit daar een beetje tussenin.
    Met heel veel spullen (ook op A-merken) is de Vomar steevast 10% goedkoper. Verder hebben ze een goed eigenmerk dat wat goedkoper en beter is dan de eigenmerken van concurrenten.
    Die fluctuaties zitten in het versspul en ik denk dat ze nogal ongedifferentieerd de marktprijzen doorrekenen. Kunnen zij het goedkoper op de markt krijgen, dan ligt het vrijwel direct goedkoper in de winkel. Super de Boer en vooral AH denken in zo’n geval: ‘Da’s mooi meegenomen. Pas als we omzet verliezen gaan we het doorberekenen.’
    Voor mij maakt het weinig uit. Ik wissel toch regelmatig van winkel en veel heb ik niet meteen nodig. Dus dat haal ik dan een volgende ronde bij een concurrent. Ik ga er niet speciaal voor omlopen, dat is het me niet waard.

  7. Ik vind dit een interessant logje. Die prijzen, daar heb ik helemaal geen verstand van omdat ik nooit boodschappen doe. Ik heb geen idee wat iets kost. Maar als jij het schrijft is het voor mij betrouwbare kost.
    Ja, toeval. Ik hoorde wel eens een aan een wonder grenzende toevalligheid, maar dan ga ik de betrouwbaarheid van de feiten weer in twijfel trekken. Hier overigens niet. Jij bent een prima verslaggever.

  8. Ik heb werkelijk geen idee wat de uien hier bij de Poeisz(of Aldi) kosten, meestal koop ik de biologische en het prijsverschil? geen idee.
    Grappig is zulks toeval- het valt je toe? Misschien is die mevrouw in evenwicht of hoe zeg je dat, het lijkt dan of het geluk met je is, je bent juist bezig, je neemt de ‘goede route’.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑