Mei-05: Met Mei

Gisteravond-laat bedacht ik even de luidspreker-sleufjes van m’n DECT-telefoon schoon te maken. Zie de kleine lichtblauwe streepjes hiernaast. Door 2 van een halve bij 4 mm metende kiertjes komt het geluid en die kiertjes vervuilen heel langzaam. Zo begon ik al tegen mensen te zeuren dat ze niet hardgenoeg spraken. Mijn toestel stond qua volume inmiddels op standje max.

Ik weet dat het dus langzaam dicht kan slibben en met een veiligheidsspeld was het zo gepiept. Zo hoorde alles weer 3x zo hard. Daarmee kon dan ook het volume terug van standje 5 naar standje 3. Alleen wilde dat niet. De pijl-naar-beneden-toets had al een tijdje kuren. En in tegenstelling tot de opneem- en ophang-knoppen wilde langdurig en diep indrukken niet helpen.

Kortom de kap ging er af en met de achterkant van een lucifer maakte ik het contact schoon. Weer in elkaar klikken en ik kon zo prima de het volume terugzetten naar standje 3. Alleen werkten toen de opneem- en ophang-knoppen niet meer. Hij ging dus niet meer uit, hoe ik het ook probeerde. Alleen de batterijen er uit loste dat op. Maar ja dan kan je ook niet meer bellen. Ik had het vermoeden dat ik iets beschadigd had en bedacht de volgende dag maar eens om te zien naar een nieuw exemplaar. Zo duur zijn ze niet. Deze energiezuinge kostte me een jaar of 5 geleden 19,95 inclussief antwoordapparaat.

De volgende dag toch nog maar een keer gekeken. Ik weet dat grafietspray kan helpen, maar dat heb ik niet in huis. Toen bedacht ik dat het ook kan met een potloot. Dus weer uit elkaar en flink heen- en weer met een simpel potlootje over de contactvlakjes. Ding weer dicht en waarempel, prima contact. Alsof ie nieuw was. Waarom had ik dit niet eerder bedacht?

Maar toen stond m’n antwoordapparaat leeg. Dat geeft ie aan met 2 mintekens [- -]. Dat ding had de nacht zonder stroom gestaan, omdat ik tijdelijk een andere telefoon had aangesloten. Ik moest ‘m dus opnieuw inspreken en deed dat even ‘Met Mei’*. Alleen toen wilde het barrel nog niet inschakelen. In de gebruiksaanwijzing (die er toch maar aan te pas moest komen) las ik dat ie niet wil inschakelen als de datum en tijd niet zijn ingesteld. Dat kwam me na 5 jaar bekend voor. En jawel na wat navigeren door het uitgebreide menu had ik dat redelijk snel voor elkaar en werkt nu alles weer.

Kortom erg veel handelingen en dat alleen maar omdat ik ‘even’ de luidsprekersleufjes schoon had gemaakt.

(* Over een dag of 20 verander ik de boodschp in ‘Met Juni’.)

Geplaatst op 2017-05-05, in Woonmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Sjoerd van bVision

    Haha, ik ken het. Als je ergens aan begint kan het wel eens langer duren dan gedacht.

  2. Leuk om dit te lezen. We leven in een weggooimaatschappij, doet iets het niet meer, nieuwe kopen! Ergens moeite voor doen zit niet meer zo in de jeugd, laat staan iets repareren. Van onze vaatwasser viel de klep na een harde knal naar voren. Een reparatie bleek niet zinvol aangezien dit meer zou kosten dan een nieuw apparaat en bovendien: als iets kapot gaat kun je wachten op het volgende. De vaatwasser wast nog prima, dus we houden rekening met de klep en wachten gewoon op ‘het volgende’.

  3. Goed gedaan. Sta ik niet alleen in mijn reparatiezucht. Jammer is dat ik weinig verstand heb van de meeste apparatuur, ik heb overal de handleidingen bij nodig.

  4. Margo, dat probleem met de vaatwasser heb ik ook al 2 keer gehad. Je moet de vaatwasserdeur openschroeven en soms nog wat meer. Er zitten aan beide kanten van de deur metalen strips (“veer” of “breekband”) en meestal is het lusje daaraan kapot. De metalen strips (met intact lusje) zijn te koop voor ongeveer € 15. Bij ma’s service of de importeur.
    Het is een pestwerk om ze te vervangen, vooral bij een inbouwvaatwasser..
    Een opengewerkte tekening van de vaatwasser is vaak op internet wel te vinden.

  5. Bedankt Pjotr! Ik weet niet of we ons eraan wagen hoor, we zijn er inmiddels al aan gewend zoals het nu is. We hebben een inbouw, maar als we ons eens erg vervelen … wie weet.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

