Okt-01: PEN Enkhuizen

Een kleine week geleden bracht ik een loopbezoekje aan Enkhuizen. Lopen in Alkmaar is leuk, maar na 700 rondjes wil je wel eens wat anders. Met de trein ben je er zo. En Enkhuizen is wat mij betreft een echte aanrader. Het was prachtig wandelweer en ik heb er zo’n 8 km gezwalkt via maffe straatnamen, leuke grachtjes (of beter sloten) en een mooie stadswal. Kortom daar blog ik vast nog wel eens over.

Deze keer alleen 4 voormalige PEN-huisjes. De eerste 2 kende ik al en de 3de doemde zomaar op toen ik een klein steegje in keek. Die is dan ook niet op streetview te vinden. Alle 4 hebben ze de Hond- en Haan-tegeltjes en dat geeft aan dat ze tussen 1918 en circa 1935 zijn gebouwd. Na deze periode kwamen er een aantal met het provinciewapen van Noord-Holland. Die zijn zeldzamer en heb ik in Enkhuizen nog niet gezien.

Dat ze oud zijn kan je ook aan de naam aflezen. Deze heet “Enkuizen 1” en is te vinden op de kruising Vierbeentjes-Prinsenstraat:

Die had ik al een jaar of 6 eerder met mijn oude camera genomen. Vond die foto’s iets beter dan de versie uit 2018.

Geldt ook voor “Enkhuizen 2”. Dwz op de foto’s van m’n Nikon was teveel zonlicht en die kreeg ik niet goed. Ondanks de veel lagere resolutie van m’n oude Olympus geef ik daar de voorkeur aan. Deze staat dicht bij het oude stadhuis aan de Kalksteiger:

Opvallend is dat de bovenste 2 geen enkele monumentenstatus hebben. Dwz ik kon niets vinden in het Rijks- of gemeenteregister. Dat terwil beide er de leeftijd voor hebben en behoorlijk uniek zijn door hun verticale geel met bruine tegelbanen. Tegeltjes komen vaker op e-huisjes voor, maar dan vooral in 1 kleur rood.

De laatste is vernoemd naar de straatnaam “t Hemeltje” met huisnummer 69A:

Alleen is ie via een steegje verbonden aan de Nanne Grootstraat, het Hemeltje houdt (tegenwoordig?) 20 meter eerder op.

Dat m’n Nikon Coolpix nog andere kuren had is goed bij deze vlekkerige foto te zien.

De foto hierboven is van Google Streetview en heb ik vandaag 13-Okt-2023 toegevoegd. Ondanks de vele malen dat ik hier in de buurt heb gelopen ben ik nog nooit langs dit huisje gekomen. Hij kwam bij mij in beeld door Sjoerd en die had ‘m via de Mamma di Mario.

Alle 4 staan op m’n PEN-Overzichtskaart

Geplaatst op 2018-10-01, in PEN-matig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Een mooie verzamel-passie. Net zoals je putdeksels. I like it.

  2. ’t Hemeltje, mooie naam voor een transformator huisje.. Dat zijn weer mooie exemplaren voor je verzameling.

  3. @Koen: Voor dit soort huisjes moet je ook bij Sjoerd zijn. Zelf beperk ik me tot alles wat ik zelf op de foto zet en dat spulmoet minstens 70 jaar oud zijn of erg opvallend. Kan er zeker nog 20 blogberichten mee maken, erg veel staat al jaren in de wachtrij. Zelf vind ik uithangobjecten ook mooi en binnenkort komt nog weer een andere kleine verzameling. Blijf aan de klif hangen. ;-)

  4. @Sjoerd: Over de bovenste heb je zelf al eens eerder geblogd: https://www.bvision.nl/2013/03/24/behoorlijk-spannend-in-enkhuizen/
    In dat verhaal staat dat er zo’n 80 huisjes zijn met hond- en haantegeltjes, maar inmiddels staat m’n teller op 100.

  5. Heb onderaan het 106de huisje met hond en haan tegeltjes toegevoegd. Trof op een blog van Sjoerd.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑