Oct-20: Onlangs

Onlangs (3 dagen terug) kreeg ik een brief van de belastingdienst, dat zij geld wilden terugstorten. Daar heb ik niets op tegen. Ze snappen alleen niet dat ik dat tereggestorte geld volgend jaar weer aan ze mag overmaken.

Die brief begonnen ze met ‘Onlangs ontvingen wij uw belastingaangifte …’. Daar is weinig ‘onlangs’ aan. Ik heb mijn belastingaangifte netjes voor 1 april ingestuurd, da’s een half jaar terug. Als zij dat ‘onlangs’ noemen, dan denk ik: wat zullen ze verstaan onder een woord als ‘binnenkort’? Want binnenkort zou ik van hen 250 Euro op mijn rekening gestort krijgen.

Binnenkort blijkt dus ‘gisteren’ te zijn. Dat wil zeggen een dag voordat ik hun brief kreeg stond het al op mijn rekening. Met hun slogan ‘leuker kunnen we het niet maken’ doen ze zichzelf duidelijk tekort. Volgens mij zijn ze constant bezig om het leuker te maken.

Deze vermakelijke actie heeft alles te maken met het scheurtje in mijn elleboog van anderhalf jaar terug. Ik heb een hoog eigen risico en kon daardoor meer ziektekosten opvoeren dan normaal. Hierdoor hoefde ik over 2006 zo’n 250 euro minder belasting te betalen. Nu hebben ze dus bedacht dat ik in 2007 weer onderuitga, maar dat ben ik echt niet van plan.

Geplaatst op 2007-10-20, in Overmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Terug krijgen is beter dan een navordering krijgen zoals dat bij ons onlangs gebeurde. Maar ja, ik had ook geen scheurtje.

  2. Ach ja, waarom makkelijk doen als he tmoeilijk kan, Xiwel.

  3. Tja dat krijg van dat “wij rekenen alvast voor U uit wat U terug krijgt”. En dan moeten we geloven dat het straks met die door hun vooringevulde aangiftebiljetten die je “alleen maar” hoeft te controleren wel goed gaat.

  4. @alle3: Ik betaal al een jaar of 5 vrijwel hetzelfde. De laatste 20 jaar komt de belastingdienst uiteindelijk precies op het bedrag wat ik berekend heb.
    Als ze vervolgens het geld te vroeg of te laat krijgen, dat berekenen ze daar een zeer reële rente voor. Diezelfde rente krijg ik als ze me te hoog aanslaan. Dus per saldo is er uiteindelijk niets aan de hand.
    Ik ga er dan ook niet steeds op reageren als ze tussentjijds weer eens iets doms bedenken zoals nu. :-)

  5. @Frans54: Ik blijf ze hoe dan ook controleren. :-)

  6. gefeliciteerd xiwel met deze geste van onze in nood verkerende belastingdienst.

  7. In plaats van vriendjes politiek dus ellebogenwerk.

  8. @Bespiegelaar: Ik schreef al dat ik die 250 euro (als alles normaal gaat) gewoon door de belastingdienst terruggevraagd wordt, waarschijnlijk rond Augustus-2008. Ik krijg het dus eigenlijk een tijdje van ze te leen en daarna mag ik er voor die periode 4% rente over betalen. Dus weing geste. Gewoon dom wegparkeren vanwege een instabiel computer programma, dat teveel op elke kleine verandering reageerd.

  9. Zet op een renterekening, maar NIET van de postbank dus!

  10. Termijnen zijn erg relatief bij de belastingdienst. Gelukkig doen ze ook niet moeilijk als je zelf nogal willekeurig bent met je termijnen. Ik heb nog nooit op tijd mijn aangifte ingediend en daar ook nooit problemen mee ondervonden. Soms vraag ik netjes uitstel, en dan krijg ik vaak een paar maanden meer dan waarom ik had gevraagd.
    Mijn zwager kreeg deze week een vriendelijke brief om hem erop te wijzen dat hij z’n aangifte over 2005 nog niet had ingeleverd. Daar hadden ze fiscale vrienden wel een punt. Maar dan nog maken ze er geen probleem van!

  11. @Christiaan: Eerlijkgezegd heb ik ook nooit moeilijkheden met ze. Dit heen en weren met geld komt door een computerprogramma waar enige vorm van differentiatie in ontbreekt. Als het om de eindafrekeing gaat klopt het immer tot op de euro. In het verleden heb ik wegens langdurig verblijf lastigere aangiftes gehad. Dan schreef ik er een briefje bij en kreeg ik vaak nog meer terug dan ik voorzien had.

  12. @Aargh: Sinds een diefstal uit ons huis heb ik de Postbank afgezworen. Da’s alweer zo’n 20 jaar en verleng ik nog wel even.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

