Apr-20: NH-Streekproducten

In Januari schreef ik iets over het busloggen. Die provinciale ‘Watkiesjij’-enquête is inmiddels beëindigd en vervangen door een nieuwe, eentje over streekproducten. Naast Beemsterkaas, Enkhuizer Jodekoeken, Opperdoezer Ronde (geen wielerwedstrijd maar een gereformeerd gemanipuleerde aardappel) en Weesper Moppen miste ik de wereldberoemde Langedijker Zuurkool. (Die kon ik eenvoudig toevoegen.)

Toch is het lijstje verre van compleet. Zo mis ik nog de overbekende Volendammer Paling, Zaansche Mayonaise, Haarlemmer Olie, Amstel Bier, Schager Dikbil, Texels Zuiglam en de Hoornse Hop.

Een dikke week terug trof ik nog een potentiële nominee. Er stond een kraampje bij het Noord-Hollandskanaal. Het leek me wel wat om eens een zak verse Alkmaarse Zeekadetten te proberen. Helaas was ik net te laat. De kraam was leeg. Duidelijk te populair.

Geplaatst op 2008-04-20, in NH-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Of je die zou willen eten weet ik nog niet.

  2. Wel eens een Alkmaarse Kaaskop gehad ???

  3. Of een Bergense Heerlijkheid, nu ik toch op dreef ben …

  4. @Brownie: Ik ken wel weer een Broeker Bol (geen voetbalclub). Voor degene die op een houtje willen bijten is er nog altijd het Heiloër Bos. :-)

  5. @Me!: Zal wel net zo brak zijn als die Hoornse Hop. :-)

  6. Zijn dit witte broodjes? Of Alkmaarders die op zee willen gaan varen?

  7. Was ik toch even van mijn stuk gebracht. :-))

  8. Niet zo lelijk doen over de Opperdoezer Ronde. Ik vind dat toch lekkere aardappels. Het is al een heel oud ras. Vroeger toen ik kind was had mijn vader het er altijd al over en zelf koop ik ze altijd zo gauw ze wat betaalbaar worden.

  9. @Hanscke: Toch heb ik de indruk dat deze piepers vooral verkocht worden aan eters van protestantse huize. Zal Maurice de Hond dat al eens onderzocht hebben? :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

