Apr-19: Brand-Kast

In mijn serie PEN-huisjes is het redelijk stil. Ik heb nog wel een berg regionale foto’s, waar het een en ander over te melden is, maar mijn hoofd staat daar niet naar en andere zaken vreten m’n aandacht. Toch gebeurde er een paar weken terug iets in de buurt, waarbij ik dacht: ‘toch maar wat foto’s maken en over bloggen’. Dus bij deze.

Het gaat over zogenaamde inbouwkasten, die hier her en der in de binnenstad staan. Het zijn dus geen (vrijstaande) huisjes en een architect heeft zich er vast niet mee bemoeid. Het enige dat te zien is is een aparte deur voorzien van een Liander sticker. Zo’n deur zit er ook in het zijstraatje naast de C&A, en in de ruimte daarachter brak een flink brandje uit:


Na het blussen werd meteen een noodvoorziening geplaatst (dat rode gevaarte) hierboven. Het duurde niet lang of er was een noest reperarende Lianderthaler bezig:

die er nieuwe spullen in monteerde:

 

 

Inmiddels is alles schoongemaakt en zie je er niets meer van.

 

Deze zit in een oud woonhuis achter C&A. Hij heeft de naam C&A en ik vermoed dat dat woonhuis van binnen niet bewoond wordt, maar als opslagruimte voor C&A dient.

Bij dit soort kasten weet je nooit of het een algemene is of dat ie alleen dient voor een bedrijf zoals de C&A winkel. Het bleek een algemene te zijn, omdat de straatverlichting en de huizen in de buurt ook even zonder spanning zaten.


Bij de Hema en hier bij de V&D heb je nog oude PEN-deuren. Die laatste is waarschijnlijk wel alleen voor de V&D aangezien 40 meter verder een ‘normaal’  PEN-huisje staat, die eveneens voorzien is van de nieuwste Liander stickers. (Liander is hier het elektrisch transporterende bedrijf dat verantwoordelijk is voor deze huisjes. Eerder heette dat ContiNuon, Nuon en PEN (Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-holland).)

(Dit type grote Liander inloopkast komt niet op m’n overzicht van PEN-huisjes te staan. Zo bezienswaardig zijn ze niet.)

Geplaatst op 2014-04-19, in Alkmaar, PEN-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Ik blijf het mooi vinden, de zoektocht naar deze huisjes.

  2. Keurig dat je een balkje over de ogen van de Lianderman doet, maar ik denk dat hij toch wel te herkennen blijft. Is in dit geval ook helemaal niet erg; het is geen schande wat hij daar doet, integendeel.
    Of is het een beschermende bril?

  3. @Emigrant: Hij was zo druk bezig dat hij het niet in de gaten had dat ie op de foto ging. En omdat ik het daarna ook niet gevraagd heb heb ik maar een balkje geplaatst. Waarschijnlijk zal hij het helemaal niet erg vinden, zo duidelijk of lelijk stond ie er ook weer niet op. Maar tegenwoordig moet je als weblogvuller natuurlijk erg oppassen. ;-)

  4. De benaming lianderthaler vond ik wel leuk. Bij het bedrijf waar ik werk hebben we ook een eigen trafohuisje, wel van het modernste type. Nog even op street view gekeken voor een plaatje, maar dat was nog niet up to date.

  5. Leuk verhaal ximaar!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

