Mei-31: Hokjesman wint Nipkowschijf

Helaas het kan niet anders. Op 10 juni komt de bekendmaking, en het moet al vreemd lopen als ik het dan mis heb. Alle 3 de genomineerden voor deze TV-prijs vind ik fantastisch. Ik zou daar moeiteloos nog wat goede programma’s aan toe kunnen voegen zoals Tegenlicht, Andere Tijden en Ondersteboven in de jaren 60. Inderdaad hoofdzakelijk VPRO met een vleugje NTR. Toch vind ik de speciale afleveringen van Radar Extra (dus zonder publiek en vaste rubrieken) en de Keuringsdienst van Waarde ook uitstekend. Er is simpelweg teveel mooie TV en het is maar goed dat er Uitzendinggemist is, zodat ik m’n tijd niet laat bepalen door de uitzendtijden.

Als het om de Nipkowschijf gaat, dan zou je verwachten dat Langs de oevers van de Yangtze het gaat winnen. En misschien was dat ook wel de mooiste serie en maakte de eenvoud van Ruben Terlou het tot een enorm succes.

Totaal onbekend bleek dat hij zeer goed en leuk contact kon leggen, en met Chinezen is dat echt niet altijd eenvoudig. Zijn opleiding tot arts zorgde ook voor aparte gesprekken met kinderen die hij prima op hun gemak stelde en zo honderduit vertelden. Zelf ben ik alleen even in HongKong en Macao geweest en een veel langere tijd in Taiwan. Dat laatste eiland is voor 97% bevolkt door Chinezen en wat oudere hardliners daarvan vinden dat zij niet zoveel contact moeten leggen met westerlingen, die alleen maar hun cultuur kunnen vervuilen. Deels hebben ze daar nog gelijk in ook. Een dergelijk type invloedrijke Chinees zal zeker ook in China rondlopen en het zal dan ook niet eenvoudig geweest zijn om zo’n programma daar te realiseren. Kortom petje af en als de Hokjesman niet mee had gedongen, dan was het deze serie die moeiteloos zou winnen.

Maar helaas, met de Hokjesman is ook bitter weinig mis. Prima opnames, en goed uitgezocht. Doorgaans vind ik snel onjuistheden, maar daar kon ik de Hokjesman niet op betrappen. En juist dat is stukken eenvoudiger met zaken die om je heen gebeuren. Er zijn in 3 jaar tijd zo’n 22 afleveringen uitgezonden. Wat mij betreft waren ze allemaal meer dan het bekijken waard. Sommigen, zoals over de Volendammers en die rond Duin en Bosch kwamen behoorlijk dichtbij. Bij dat laatste zag ik ook opnames op de Alkmaarse zaterdagmarkt. Maar ik fiets ook af en toe door het Duin-en-Bosch-terrein bij Bakkum.

In de aflevering over de Lesbiennes kreeg ik eindelijke een vraag/vermoeden beantwoord door de voetbalsters. Idd volgens hen was 80% van de professionale voetbalsters lesbisch en/of bisexueel. Dat is hoger dan ik had verwacht en het ondersteunt de uitspraak van Van de Gijp waar destijds iedereen moeilijk over deed.

Maar zo waren nog veel meer gemeenschappen die de Hokjesman tegen het licht hield. Omdat dit programma na 3 jaar is gestopt kan het bijna niet anders of de Hokjesman krijgt dit jaar de hoofdprijs. Ruben Terlou krijgt de eervolle vermeldng in de hoop dat die nog eens zo’n mooi programma gaat maken. (En dat laatste kan nog wel eens tegenvallen.)

Het 3de programma, Zondag met Lubach, is vooral spraakmakend en zeker creatief. Omdat dat programma zeker nog wel even door gaat, gaat de Nipkowschijf daar niet naartoe. Maar ik kan het natuurlijk vreselijk mis hebben.

Geplaatst op 2016-05-31, in RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Laat ik geen van deze programma’s ooit gezien hebben. Alhoewel, ik kan me van lubach vaag iets herinneren

  2. Ik vind de Hokjesman en langs de oevers ook beiden geweldig. De hokjesman mag winnen van mij, zo’n knap programma!

  3. Misschien is de Hokjesman inderdaad aan winnen toe.
    Maar wat zou ik de prijs graag toekennen aan de Yangtze-oevers. Dit was niet alleen een goed programma, het sprak je ook aan. Menselijk zonder overdreven sentimenteel te worden.
    We zullen zien.

  4. Ik denk dat je het vreselijk mis hebt.

  5. Als de Hokjesman niet wint breekt er een revolte uit van Wilderiaanse proporties! (Al ben ik er na het zien van de documentaire ‘Achter de dijk’ van overtuigd dat we de komende jaren nog op veel moois van de hand van Dhr. Schaap en consorten getrakteerd zullen worden).

  6. @Pauld: Kan natuurlijk goed, ik kan niet in het hoofd van de jury kijken. Verwacht jij dat de Yangtze gaat winnen?

  7. @Olivier: Bedankt voor de tip http://www.npo.nl/holland-doc/17-11-2013/VPWON_1205195
    Eerdaags zal ik die ook eens bekijken.

  8. @Sjoerd: Je bent niet de enige en dat is de reden om ze op deze manier nog eens in het zonnetje te zetten. Via de linken start je direct de uitzendingen, die (de VPRO kennende) nog wel een flinke bij Uitzendinggemist te bekijken zullen zijn.

  9. Okay, ik had het dus flink mis. Het programma dat volgens mij de minste kans maakte won. Jammer voor Hokjesman Michiel Schaap en Yangtzeman Ruben Terlou. Toch gun ik het Arjen Lubach, Tex de Wit en Diederick Smit ook van harte.
    http://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/10/zondag-met-lubach-wint-zilveren-nipkowschijf

  10. Hokjesman was not amused…. ☻

  11. @Bertie: Ik had het gelezen. Schaap is ook meer een programmamaker dan een presentator en kijkt er op een andere manier tegenaan. Mogelijk heeft ie gelijk, maar ik kan dat moeilijk bepalen. Wel vond ik alle 3 de programma’s erg goed, maar is het erg appels met peren vergelijken.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

