Jun-22: Meneer de Groot Gemist

Ferry de Groot ken ik sinds Radio Noordzee en dat zal inmiddels een jaar of 44 zijn. Hij kent mij vast niet. Hij was daar technicus en brak door toen hij er samen met André van Duin de Dik Voormekaar Show maakte. Dat was meteen een flinke hit. André deed in de rol van Dik Voormekaar een schreeuwerige radiomaker na en ‘Meneer’ de Groot stuntelde en meutelde daar wat omheen en tussendoor. Zo werd er in die eerste uitzendingen af en toe een plaatje gedraaid en die ging vervolgens volledig de mist in. Volgens Dik Voormekaar liep De Groot er weer eens dwarstegenoverheen. De Groot en Van Duin deden al snel allerlei typetjes als Bep en Toos, Harry Nak en Ome Joop.

Uiteindelijk ging het duo verder bij de NCRV, die je in heel Nederland kon ontvangen. Later werd er zelfs een TV-versie van gemaakt met poppen en dat sprak mij totaal niet aan. Het ging er niet om hoe ze er uit zouden moeten zien, maar om ‘het amusante gezeur’. Zo speelden ze af en toe een winkelscene die bol stond van de onzin. Een weet ik me nog goed te herinneren.

Dik Voormekaar speelt een groenteboer en Meneer de Groot moet een klant voorstellen. Na ‘Goedemiddag’ en ‘Goedemiddag’ zegt de Groot dat ie een fles bloemkool wil. Voormekaar: “Waar slaat dat nu weer op?! Welke klant vraagt dat nou?” Na wat doorzeuren is Dik Voormekaar het zat en wil ie dat de rollen omgedraaid worden. De Groot dus groentebooer en Voormekaar de klant. Voormekaar: “Ik wil graag een bloemkool”. De Groot: “Heb je lege flessen bij je?”

En ondanks dat je de grappen van zeer ver zag aankomen, lag ik vaak in een deuk. Van Duin is sinds die tijd steeds bekender geworden en De Groot verzorgde de regie van programma’s als Langs de Lijn. Kortom vooral achter de schermen en zeker niet onverdienstelijk. Bij toeval zag ik onlangs op Youtube een TV-programma van RTV Rijnmond. De Groot sprak daarin met een bekende Rotterdammer. In dit geval Martin van Waardenberg. Ook zo’n figuur met een aparte vorm van humor. Naast Bromet-achtig gezeur (letwel ik vind Bromet een irritante zaniker) over waar Martin opgroeide, komen er zomaar ook wat diepzinnigere vragen uit en vond ik het meer dan het bekijken waard.

Dus toen ik niet zoveel te doen had en de TV waardeloze rommel voorschotelde ben ik eens verder gaan kijken. Natuurlijk was er een aflevering met André van Duin, die zijn zaakjes liet regelen door De Spelbrekers. Koos Postema kende De Groot goed van Langs de Lijn. Als Rotterdamse nachtburgemeester kon Jules Deelder natuurlijk niet ontbreken. Mike Boddé is immer amusant en Bram Peper z’n verhaal vond ik ook zeker behorens- en bezienswaardig.

Gerard Cox heb ik zojuist bekeken en aan Joop Daalmeijer en Aad van den Heuvel ga ik eerweeks beginnen.

Meer is te vinden op een speciaal Youtube-kanaal. De geportretteerde Rotterdammers die ik (voorlopig) overgeslagen heb ken ik niet, maar kunnen natuurlijk ook een interessant verhaal hebben. Dat de uitzendingen zo’n 3 jaar oud zijn valt me niet op. Zo tijdgebonden is het dus niet.

 

Geplaatst op 2017-06-22, in RTV-matig, Ximatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. De radioprogramma’s in de begin jaren zeventig, mijn toenmalige vriend en ik luisterden er altijd naar ;-))

  2. Het kan me wel bevallen, ik moet er eens wat meer van gaan zien…

  3. interview met Martin van Waardenberg gezien, erg leuk!

  4. Mike Boddé en gerard Cox vond ik tot nu toe het leukste. Deelder is een bijzonder mens maar sinds ik heb bij Jinek vervelend zag doen is hij wat gedaald in mijn achting.

  5. @Villasappho: Ik vond het destijds een leuke ongedwonge serie. Er is meer van, maar dat zijn Rotterdammerts die ik niet ken. Boddé moet ik altijd om lachen.

    Deelder was altijd een vreemde snuiter. Hij kon wel vaker recalcitrant zijn. Volgens mij had ie ook een hekel aan dat soort praatprogramma’s als Pauw/Jinec/DWDD, waar ook anderen aan het woord moten komen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑