Aug-25: Deksels Treinen

Een week geleden heb ik weer eens een rondje getreind. Daarvoor lag al een maand zo’n goedkoop Kruidvat-kaartje gereed. Nadat ik die had gekocht bleef het me te warm om in een trein te stappen. Een week geleden veranderde dat en ging ik richting Eindhoven. Daar ben ik ruim 40 jaar niet geweest. Maar ik wilde rond Eindhoven ook wat aparte putdeksels op de foto zetten. Dit blogberichtje gaat daar over.

De eerste lag in Weert:


Niet vreemd, want in Weert zit een grote putdekselfabrikant. Dit deksel had ik gevonden via streetview, maar de grondopnames daarvan zijn redelijk waardeloos. Met moeite zie je dat het deksel iets afwijkt van een doorsnee putdeksel. Het is wel apart dat dit deksel van Norinco is, een franse fabrikant die sinds 2004 niet meer bestaat. Hij is mogelijk geleverd door een Belgisch bedrijf.

De volgende lag in Venlo:

Geen moeilijke gok. In Tegelen (gemeente Venlo) was een grote putdekselgieterij, maar de restanten daarvan zijn tegenwoordig in Weert te vinden.

Daarop een mooier/groter gemeentewapen.

Vervolgens een deksel in Helmond:

Die had ik me mooier voorgesteld. Hij licht in de wijk Brandevoort en daarover later meer.

De laatste trof ik in Best:

Ook daar zal ik vast nog een berichtje aan wijden. In ‘s-Hertogenbosch, Eindhoven en Tilburg trof ik geen opvallende putdeksels. Ook geen leuke elektriciteitshuisjes of watertorens gezien. Maar daar was ik dan ook niet speciaal naar opzoek.

In dit oudere bericht hou ik een alfabetisch lijstje met putdeksels bij.

Geplaatst op 2018-08-25, in Dexelmatig, Treinlopen en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Het blijf boeien als je ergens mee bezig bent. Het word een mooie collectie. Je kunt ook heel wat informatie vinden op sommige deksels.

  2. Ik ben al heel wat verzamelingen tegen gekomen in blogland, dit is ook een leuke :-)

  3. @Schrijfsels van Inge: Er zijn meer putdeksel-verzamelaars in binnen- en buitenland. Maar net als m’n andere verzamelingen wil ik de deksels ter plekke gezien hebben en het liefst zelf gefotografeerd.

  4. fruttekoek

    Ik heb heel wat jaren in Weert doorgebracht, maar nooit dat deksel gezien. Waar heb je dat ongeveer aangetroffen?

  5. @Fruttekoek: Ze liggen in elk geval al 9 jaar of langer op de Markt:
    https://goo.gl/maps/z9D65TAyLm52

  6. fruttekoek

    Ik werkte acht jaar in de boekhandel op de markt (toen nog geen Bruna), tot 1986, maar kan me van dat deksel niets herinneren.

  7. @Fruttekoek: Ik schat dat deze deksels tussen 10 en 20 jaar oud zijn, maar niet 32 jaar. Helaas staan op deze deksels geen jaartal.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑