Apr-29: Royale Putdexels

Dit verse putdeksel trof in hier in Alkmaar op de Langestraat aan, ter hoogte van de Hema-worstenbalie:

Niet geheel toevallig, omdat ik er door de krant naar verwezen was. Maar anders was ie me vast ook wel een keer opgevallen. Deze weblogger heeft nu eenmaal een dexeltic en ik loop een paar keer per week over die plek. Hij mag dan ook bij mijn verzameling van putdeksels. Je zou denken dat dit en centrumste centrum van Alkmaar is. Zelf denk ik dat dat 1 put meer naar het oosten is, waar de Langestraat kruist met de Hema-fietsenstalstraat en de Kauwgumsteeg.

Maar daar ligt echter al een SolEgout-deksel, die vast een stuk duurder is en niet van zijn of haar plek wil. Het Kroningsdeksel is zoals hierboven te zien is op 4 plekken vastgelast. Het zou idd jammer zijn als ie door een ‘bijklusser’ enkele dagen later aan een oudijzerhandelaar wordt aangeboden. Voor het geld hoeft het niet. Deze dingen waren gratis en hebben de maker 100 euro per stuk gekost. Elke Nederlandse gemeente heeft er 1 gekregen, wat neerkomt op een donatie van 41.000 euro.

Naar eigen uitspraken van de maker, is dit bedrag al ruimschoots terugverdiend aan media-aandacht ter waarde van zeker 100.000 euro. En dan is de spinn-off van dit blogbericht nog niet eens meegerekend. Deze uitlatingen werden gedaan in De Rekenkamer van 25 april 2013. Kijk voor wat fragmenten tussen 17:30 en 22:10.

Dit is ook een aardige aanleiding om mijn categorie ‘Dexelmatig‘ op te frissen. Vrijwel alle foto’s daarvan moest ik na de Webminlog-ellende nog terugplaatsen.  Het jaartal er achter geeft aan wanneer ik er op de fiets overheen reed. Een aantal dekselfoto’s zijn van Henk50 of beter zijn wettige fietsgenote Tineke en ik heb nog wat foto’s op de stapel liggen die ik nog ga plaatsen.

Aanvulling Aug-2023:
Ik heb het verdeeld in 3 lijsten. A: Deksels van gemeentes die er wat werk van hebben gemaakt met bijvoorbeeld een stadswapen of logo. B: Gemeente die alleen hun naam zonder poespas op de deksel laten aanbrengen. C: Confectie deksels die je door het hele land vindt. De plaatsnaam is dan van de fabrikant.

A. Overzicht speciale/design deksels:

Ahrweiler GER-RP 2011
Amsterdam NED-NH 2016
Ansbach GER-BY 2013
Apeldoorn NED-GE 2020
Arnhem NED-GE 2023
Aschaffenburg GER-BY 2014
Baden GER-BW 2015
Best NED-NB 2018
Boxmeer NED-NB 2019
Braunschweig GER-NI 2014
Breda NED-NB 2017
Chaumont FRA-CH 2015
Coburg GER-BY 2009
Darmstadt GER-HE 2015
Den Haag NED-ZH 2016
Deventer NED-OV 2018
Dijk en Waard NED-NH 2022
Dinklage GER-NI 2011
Dresden GER-SN 2014
Freiburg/Breisgau GER-BW 2015
Friedrichshafen GER-BW 2010
Geesthacht GER-SH 2011
Gemünden (am Main) GER-BY 2013
Göttingen GER-NI 2010
Groningen Stad NED-GR 2017
Günzburg (Guenzburg) GER-BY 2012
Hannover GER-NI 2010
Hann. Münden GER-NI 2008
Harderwijk NED-GE 2019
Heerhugowaard NED-NH 2013
Hoorn NED-NH 2023
Karlovy VaryHete bron – CZE 2014
Kisslegg GER-BW 2010
Klášterec nad Ohří CZE 2014
Koblenz GER-RP 2012
Kopenhagen DEN (Tineke. Komt nog.)
Künzelsau GER-BW 2012
Laon FRA-PI 2015
Leeuwarden NED-FR 2023 (BdW)
Lüneburg GER-NI (2008 – Tineke)
Magdeburg GER-ST 2014
Marktredwitz GER-BY 2014
Meissen-Overkant GER-SN 2014
Memmingen GER-BY 2010
Mölln GER-SH 2011
Niedersachsen GER-NI 2019
Nijmegen NED-GE 2019
Ochsenfurt GER-BY 2013
Oslo NOR (1990, Astrid. Komt nog.)
Pirna GER-SN 2014
Purmerend NED-NH 2019
Quedlinburg GER-ST 2004 (van Margo)
Rahden GER-NI 2014
Ratzeburg GER-SH 2011
Remschied (in Pirna?) GER-SN 2014
Rotterdam NED-ZH 2023
Schwerin GER-MV 2011
Sens FRA-BG 2013
Siegburg GER-NW 2008
Stein am Rhein SUI 2012
Sulingen GER-NI 2009
Torgau GER-SN 2014
Venlo NED-LI 2018
Venray NED-LI 2019
Weert NED-LI 2018
Westerburg GER-RP 2013
Wismar GER-MV 2011
Worms GER-RP 2015
Zaanstad NED-NH 2017

 

B. Overzicht Gemeentelijke Deksels:

Arras FRA-NP 2013
Delft NED-ZH 2009
Helmond NED-NB 2018
Hillegom NED-ZH 2022
Mulhouse FRA-AL 2013
Rhenen NED-UT 2022
Strasbourg FRA-AL 2010
Utrecht NED-UT 2018
Veenedaal NED-UT 2022
Villamoura POR 2018

 

C. Overzicht Confectiedeksels:

Alkmaar (NED-NH – Hamers)
Almelo (NED-OV – W Ten Cate)
Breda (NED-NB – Gebr. Touw)
Doesburg NED-GE – Ubbink)
Doetinchem (NED-GE -Vulcanus)
Dordrecht (ZH – Penn en Bauduin)
Gendt (NED-GE – Joosten)
Goes (NED-ZE – LM Buitendijk)
Grootebroek (NED-NH – Hamers)
Hardenberg (NED-OV – Wavin)
Heerenveen (NED-FR – Ten Cate)
Heeze (NED-NB – Diederen)
Mannheim (GER – Dopp & Reuther)
Mijdrecht (NED-UT – Aquafix)
Nijverdal (NED-OV – Oogink)
Soest (NED-UT – TBS)
Steenwijk (NED-OV – DIJKA/DYKA)
Tegelen (NED-LI – De Globe)
Terborg (NED-GE – Lovink)
Weert (NED-LI – Weegels, Aquagate)
Weert (Nering-Bögel, Buderus)
Zwolle (NED-OV – Kamphuis)

Sinds 2020 hou ik een overzichtskaart bij van
Watertorens en Putdeksels

Ga nu niet massaal putdekselfoto’s insturen. Ik weet namelijk niet wat ik daar precies mee aan moet. Het lieftst plaats ik alleen de deksels waar ik zelf gefietst heb. Met Malmö ben ik dus al in de fout gegaan. Van Astrid heb ik nog 3 foto’s van Oslo (waar ik wel heb gefietst), Stavanger en het Noorse Bergen (waar ik nog niet heb gefietst. Van Emigrant heb ik nog 2 deksels uit Isfahan in de wacht staan.

Geplaatst op 2013-04-29, in Alkmaar, Dexelmatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Ik ben benieuwd hoelang dat deksel er nog ligt.

  2. Ha Ximaar ik zou het heel leuk vinden met jou eens door Alkmaar te lopen. Kan ik meteen dit putdexel eens bekijken. Zovast bedankt voor het aanbod.

  3. margoknegjes

    Ik maak ook altijd foto’s van mooie putdexels als ik ergens ‘in den vreemde’ wandel.

  4. margoknegjes

    Had ik je er trouwens niet eens een gestuurd van Quidlinburg of Weimar?

  5. Deksels, je beeltenis op een rioolafsluiter
    da’s niet iets om trots op te zijn…

  6. @Thérèse: Ik heb net even gemaild.

  7. @Margo: Ik heb 5x mijn mail doorzocht en kon nergens 1 vinden met een foto van Quedlinburg. Toen bedacht ik later eens je fotoblog te bekijken en daar vond ik ‘m zo. Als ik de moeite had genomen om niet alleen naar de miniatuurweergaves te kijken, dan had ik meteen al je watermerk kunnen zien. Ik was dus weer lekker in de weer. :-)

  8. margoknegjes

    Oh ja, zo was het! Je vroeg, mag ik die foto van je, en ik hoefde ‘m kennelijk niet op te sturen. Tja dan wordt het vergeten en wordt het zoeken! :-)

  9. Daar doe je het allemaal voor, om als afbeelding op een putdeksel te eindigen.

  10. In het damestoilet van Oma Ietje, Heesterveld Amsterdam-ZuidOost ligt nog een putdeksel.

    Niet speciaal, wel een speciale plek.

    Regenachtige groet,

  11. Ik kan me voorstellen dat je Isfahan te ver vindt om naar toe te fietsen. Maar je kunt er wel met vliegtuig/trein naar toe en daar dan een fiets huren.

  12. @Emigrant: Ik wil ze zeker nog een keer plaatsen met nog wat andere deksels. Weet alleen nog niet in welke vorm. Dat schiet me vast nog wel een keer te binnen. De kans dat ik Iran bezoek is vrij klein. Ik vlieg al 20 jaar niet meer mee en met de trein is het een behoorlijke rit.

  13. Zo heeft een ieder wel wat moois om te verzamelen. De tweede foto lijkt wel op zo een kinderspel waar je de blokjes in de juiste vorm moet doen.Hoe het heet weet ik niet. Toch maar wat meer naar de putjes haan kijken. Wie weet wat ik dan ontmoet.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑