Jul-09: Putdeksels

Het mag inmiddels bekend zijn dat ik aparte putdeksels verzamel. Ik kijk dan ook regelmatig naar de grond, dan zie ik ook meteen waar ik loop. Bij m’n afgelopen vrijtreinendagje trof ik in Boxmeer en Venray mooie designdeksels met wapen en wapen aan. Wist dat niet van te voren, maar ik had een vermoeden dat mogelijk 1 van deze 2 plaatsen zoiets had laten gieten. Kortom beter dan verwacht.



In Goes hadden ze geen eigen deksel, althans ik heb ze niet gevonden terwijl ik er flink wat loopkilometers heb afgelegd. Wel vond ik 2 confectiedeksels van gieterijen die ik nog niet eerder had gezien. Een is van een lokale gieterij. Het zijn ook deksels op leeftijd. Die fabrieken bestaan dan ook niet meer en zijn gestopt of overgenomen.

Eerder trof ik een gemeentegebonden deksel in Purmerend (wapen). Kan ook mooi bij dit verzamelberichtje.

Ze zijn toegevoegd aan dit overzicht.

Geplaatst op 2019-07-09, in Dexelmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Aha, de bokkenrijders uit Boxmeer….

  2. Het wapen van Venray heeft ook nog een aardige eigen historie. Het is een afdruk van een schepenzegel van omstreeks 1600. Het onderste deel wijst op de bijenhouderij op de heidevelden, die vroeger in Noord-Limburg ruimschoots aanwezig was. Het bovendeel met een kleiner wapenschild wijst op de relatie met Roermond, waar het Mariaconvent het aanvankelijk patronaat was voor Venray (liggende maansikkel = symbool van Maria). Het linkerdeel lijkt op een slangenkop, maar verbeeldt waarschijnlijk de Gelderse Leeuw, daar het gebied tussen 1200 en 1600 onderdeel uitmaakte van het Gelders Overkwartier. De Sleutels achter het kleine wapenschild verwijzen naar de sleutels van de hemelpoort, waar de kerkpatroon van Venray (St.Petrus) de scepter zwaait.
    De fout betreffende de slangenkop/ de Gelderse Leeuw is sinds de 70-er jaren bekend, maar heeft niet geleid tot verandering van het gemeentewapen, dat overigens niet alleen op putdeksels, maar ook op openbare banken en prullenbakken is aangebracht.

  3. @Pjotr: Dank voor de info. Inmiddels heb ik bij de wapens (zelfs dat gevalletje van Purmerend is van hun wapen) een link naar de verklaring op wikipedia gezet. Zelf denk ik nooit zo na over heraldiek, maar mogelijk zijn er bezoekers die daar meer mee hebben. Heb je zelf iets met stadswapens en/of met Venray?

  4. Ja, ik verzorg als (een van de) gids(en) wandelingen in Venray en heb dus wel een en ander over de plaats bestudeerd.

  5. Persoonlijk vind ik de aanvulling van Pjotr wel waardevol, zou het zeker hebben opgezocht.

  6. @Ferrara: Ik vind de aanvulling van Pjotr zeker waarevol, maar wilde aangeven dat ik vaak iets over wapens plaats maar het dan niet echt nazoek.

  7. Ik vind het mooi! Deze deksel heeft een vorstelijke uitstraling. Ik zal ook eens gaan opletten op putdeksels! Misschien kom ik wel een bijzondere tegen.

  8. Vandaag zei ik hier in Cádiz nog dat ik hoopte een putdeksel voor je collectie te kunnen vinden, wieweet kom ik een oude / aparte tegen:)

  9. @Jolie: Niet doen hoor… Ga lekker vakantie vieren. Mocht je een leuk deksel vinden, dan hoort die op jouw blog thuis en niet hier. Komt er hier pas op als ik ook in Cádiz heb rondgelopen of gefietst. Een half jaar geleden was ik aardig in de buurt. Nu verwacht ik daar de komende decennia weg te blijven.

  10. Ah, dat is een goede regel Ximaar, alleen deksels die je zelf hebt gezien!

    Je blijft hier toch niet bewust uit de buurt, ? Het valt me op dat het juist redelijk fietsvriendelijk is, we hebben zowaar fietspaden gezien :) Ok, de temperatuur kan wel stevig oplopen.

    Enfin, ik bewaar de putdekselfoto voor thuis / mijn blog :)

  11. Geen idee meer hoe ik ooit bij jouw putdeksels (erg leuk idee trouwens!!!) ben beland maar ik zat het net nog eens door te kijken en toen schoot mij bijzondere putdeksels in gedachten in Enkhuizen.
    Zie: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/108825/zelfs-koninklijke-putdeksels-in-enkhuizen

  12. @N8W8: Daar is het bij mij zo ongeveer mee begonnen. In alle gemeentes ligt zo’n koninklijk ding. In Alkmaar ligt ie voor de Hema: https://ximaar.wordpress.com/2013/04/29/apr-29-royale-putdexels/ Wat niet zo ver van het stadhuis is. Vaak liggen ze bij een gemeentehuis.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑